Hem » Långfärd, Läsvärt, Nyheter

Långfärd   Läsvärt   Nyheter

Soloprojekt jorden runt avbryts

13 februari 2017 – 12:57 Kommentarer inaktiverade för Soloprojekt jorden runt avbryts

Calle Rosell avbryter sin solosegling jorden runt efter att vindrodret gått sönder sydost om Madagaskar på 40:e breddgraden. Calle seglar nu hemåt, men har inte gett upp idén om att senare segla jorden runt solo non-stop.

I mitten av oktober förra året fick På Kryss ett mejl från kryssarklubbaren Calle Rosell. Han meddelade att han var på väg från hemmahamnen i Halmstad på en rejäl långresa med sin Storfidra, SY Manuela. Om allt gick enligt plan skulle Calle bli förste svensk att själv segla jorden runt non-stop. Calle är en mycket rutinerad långseglare och jobbar bland annat med transportseglingar. Efter ett stopp i Dover passerade Calle den 20 oktober non-stopseglingens startlinje söder om Falmouth på brittiska sydvästkusten. Han har sedan dess rapporterat om sin och Storfidrans äventyr på sitt företags hemsida: Mobileyachtservice.
Resan har i stort sett löpt på bra med endast mindre motgångar som exmpelvis frånvarande vind i samband med högtryck och en och annan teknisk utmaning.

Men i söndags, den 12 februari, rapporterade Calle att non-stop-projektet avbryts i Sydatlanten. Positionen var ungefär mitt emellan Sydafrika, Australien och Antarktis strax söder om 40° syd. Anledningen var att vindrodrets pendelarm tryckts till sitt ändläge när båten låg bi för att låta ett åskoväder passera. I den grova sjön hade pendelarmens fäste brutits upp i svetsfogen. Det trasiga vindrodret stuvades undan och Calle styr nu mot Kapstaden över tvåtusen sjömil bort i nordväst. Planen är att laga vindrodret i Sydafrika och sedan fortsätta hemåt. I Halmstad hänger angöringstamparna kvar på bryggan.

Under resan har Calle generöst delat med sig av både naturupplevelser, tekniska erfarenheter och funderingar om långsegling på sin hemsida. Så här skrev Calle i mitten av december:
Det som slagit mig mest här på S Atlanten är att det verkar ödsligt på något sätt. Här flyger mycket sparsamt med fåglar, inga flygfiskar jagas upp framför stäven, inga delfiner som kommer och hälsar på. På den norra delen av N Atlanten har du ständigt sällskap av bland annat stormfåglar och havssulor. Stormfåglarna är riktigt sociala. Följer båten i timvis, ja till och med hela dagar. Flyger förbi båten på 5 meters avstånd, tar ett varv runt och kommer upp långsides, passerar och tar ett nytt varv och så vidare. Andra flyger förbi och landar cirka hundra meter framför båten och ligger där och väntar att man ska segla förbi dem. När man har dem hundra meter akterut lättar de och kommer på nytt långsides och landar hundra meter framför båten igen. Vissa kan hålla på hur länge som helst med det. Men det mest trevliga med den fågeln är att de gärna samlas i en klunga på vattnet när det inte blåser. Jag använder aldrig motorn när vinden tryter utan får finna mig i att ligga still och vänta på vind. Något som dagens jäktade människor inte klarar av utan drar igång sin motor för att hålla framfarten uppe. men då missar de också detta. Ingen yngre seglare jag träffat, och tyvärr även väldigt få äldre, har upplevt eller vet om detta beteende. Under denna väntan börjar nämligen dessa fåglar samlas kring båten eftersom de är förståndiga nog att inte heller de vill ödsla energi med att flyga i stilla väder.

Calle räknar med att nå Sverige i maj och utesluter inte att han gör ett nytt försök jorden runt solo non-stop senare, men isåfall med en tidigare start. Så här avslutar han söndagens loggrapport:
I och med att jag inte längre kan uppfylla kriterierna för denna resan är det alltså ingen ide att fortsätta utan jag måste nu avbryta. Seglingen har nu övergått till en vanlig resa som jag valt att avsluta så fort som möjligt. Jag har aldrig misslyckats i någon transport. Ska detta bli det första misslyckandet med min egen båt eller så vi får ta nya tag och se om det går att starta upp på nytt i höst igen. I sådana fall skulle starten gå drygt en månad tidigare. Mer om det, om det blir av, kommer meddelas när det är dags.

Carl Rosell rapporterar om resan på sitt företags hemsida: mobileyachtservice.se.

Två andra svenska långseglare planerar att ensamma segla jorden runt non-stop. Magnus Reslow kastar loss med sin Albin Vega från Malmö i vår och ska börja non-stop-projektet i Falmouth i sommar. Anders Eriksson planerar en jordenruntsegling med sin stålketch Malala tillsammans med andra långseglare i projektet La Lounge Route 2018.
I På Kryss nr 3, 2017, presenteras de svenska långseglarna närmare i samband med ett längre reportage om världsomseglingar jorden runt non-stop.

LÄS MER: Anders vill att fler ska segla solo varvet runt [På Kryss, 21 juni 2016]

LÄS MER: Podd-intervju: Långseglaren Anders Eriksson [På Kryss, 19 augusti 2016]

Johan Boström
johan@pakryss.se

 

, , , ,