Hem » Läsvärt, Nyheter

Läsvärt   Nyheter

Stiltje och dimma sista sjömilen mot Newport

8 maj, 2018 – 12.09 Ingen kommentar

Under tisdagen avgjorde tre rafflande kryssdueller i dimma och tidvis stiltje i inloppet till Newport på USA:s östkust. Martin Strömbergs Turn the Tide on Plastic fajtades om femteplatsen in i det sista. Etappen var Volvo Ocean Races näst sista innan Göteborg.

Team Brunel och Mapfre låg vid lunchtid på tisdagen bara någon sjömil från målet i närapå stiltje. Brunel
ledde, men Mapfre lyckades ta sig förbi i de närapå obefintliga vindarna och säkrade en total ledning i Volvo Ocean Race. Området söder om Newport och Cape Cod är ökänt för sin dimma på grund av varma vindar från landmassan i norr och kallt vatten som letar sig ner längs kusten från Kanada. Längre ut från kusten går Golfströmmen med helt andra temperaturer och stark ström. Etapp 8 som startade i Itajai i Brasilien har varit otroligt snabb tidvis, men de sista cirka 10 sjömilen uteblev vinden och alla båtar utom jumbon Scallywag bytte positioner in i det sista. Alla de sex första båtarna kom två och två och duellerade på kryssen som avgjordes med minsta möjliga marginal.

Hemmateamet Vestas lyckades ta sig förbi Dongfeng till tredje plats i en tät strid. Martin Strömbergs Turn the tide on Plastic hade goda chanser till femte plats före Akzo Nobel, men stupade på den knappt krusiga mållinjen.

Flottan med Volvo Ocean Race-båtar kommer till Göteborg runt den 15 juni.

LÄS MER: Volvo Ocean Races sajt

Martin Strömberg

Martin Strömberg till rors på Turn the Tide on Plastic på måndagen. På tisdagförmiddagen, lokal tid, gick Martins team under ledning av Dee Caffari i mål i Newport.

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar