Hem » Nyheter

Nyheter

Stor minskning av dödsolyckor på sjön

14 juli 2018 – 15:26 2 kommentarer

Under första halvåret 2018 har betydligt färre personer dött i olyckor sammankopplade med fritidsbåtar än under samma period förra året. Det presenterade Transportstyrelsen i ett pressmeddelande under veckan.

Transportstyrelsen skriver pressmeddelandet att två personer avlidit efter olyckor på sjön under årets första sex månader, att jämföra med 12 personer samma period förra året.

– Om det vi har sett hittills i år får hålla i sig kan 2018 bli ett år med rekordfå antal omkomna, säger Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen i pressmeddelandet.

Under sommarmånaderna ökar risken för allvarliga olyckor till sjöss. Samtidigt har antalet människor omkomna i olyckor på fritidsbåtar minskat från runt 100 per år på 70-talet till rekordnoteringen förra året på 21 avlidna. Majoriteten av dödsolyckorna med fritidsbåt sker i insjöar.

– Återkommande i statistiken är att majoriteten av de som omkommer är män över 60 år. De flesta bär inte flytväst och befinner sig ensamma i en mindre båt. Dessutom har över hälften druckit alkohol. Det är en grupp som har visat sig vara svår att påverka och uppmärksamma om vikten av sjösäkerhet, säger Lars-Göran Nyström.

Nu kan alltså 2018 sätta ett nytt positivt rekord för antalet dödsolyckor till sjöss. För att ytterligare påverka siffrorna i rätt riktning lanserar Transportstyrelsen även en kampanj där man tar hjälp av flera kändisprofiler. Bland annat komikerna Peter Apelgren och Johanna Nordström, poddaren Wilmer och författaren Björn Hellgren kommer delta i tre kortfilmer om säkerheten till sjöss.

Transportstyrelsens tre råd för att göra båtturen säkrare:
1. Använd flytväst.
2. Var nykter.
3. Vattensäkra mobilen.

Redaktionen
redaktionen@pakryss.se

, ,

2 kommentarer »

  • Egil Cederborg skriver:

    I förebyggandearbetet saknar jag byggstenarna ”kunskap(/utbildning)” och planering. Den vattensäkrade mobilen eller en VHF-apparat, gärna handhållen, kan ju senare vara ett hjälpmedel för att reducera riskerna för allvarliga konsekvenser om det skulle inträffa ett nödläge.
    Egil Cederborg

  • Kurt Nyberg skriver:

    Om nu majoriteten av dödsolyckorna sker i insjöar, varför prioriteras inte dessa områden. Att man nu ligger i kustbandet och kontrollerar fritidsbåtar kan ju knappast vara det effektivaste sättet att minska antalet dödsolyckor. Sätt in resurserna där flest dödsolyckor sker kan väl knappast vara ett kontroversiellt förslag.
    / Kurt N