Hem » Långfärd, Löpsedel, Nyheter

Långfärd   Löpsedel   Nyheter

Svenska hjältar i dramatisk ARC

19 december, 2016 – 15.41 Ingen kommentar

Varierande vindar och allvarliga olyckor. Men också flera svenskar som visat på anmärkningsvärt fin kamratskap och gott sjömanskap. Så kommer vi minnas Atlantic Rally for Cruisers 2016, som i lördags rundades av med den årliga prisutdelningen i Rodney Bay på Saint Lucia.

Atlantic Rally for Cruisers, ARC, är ett av världens största seglingsevenemang med över 200 båtar som i slutet av november varje år avseglar samtidigt från Gran Canaria med Saint Lucia som gemensamt mål. I helgen hölls den stora prisutdelningen som brukar avsluta årets festligheter, och det är därmed dags för en sammanfattning av ARC 2016.

Årets ARC har präglats av mycket varierande vindar; bara sju båtar lyckades korsa Atlanten utan att starta motorn. Flera båtar har också drabbats av allvarliga olyckor under årets överfart. En båt sjönk, en förlorade masten och en fick roderhaveri. Men ingen människa har skadats allvarligt.

Snabbast över Atlanten i racing-klassen blev i år amerikanen George Davids Rambler 88, som tack vare ett smart vägval lyckades slå förra årets banrekord med en dryg timme. Han korsade mållinjen i Saint Lucia efter bara 8 dagar, 6 timmar och 29 minuter och 15 sekunder till sjöss.

Svenske skepparen Mikael Ryking tilldelas hederutmärkelsen "The Spirit of the ARC".

Svenske skepparen Mikael Ryking tilldelas hederutmärkelsen ”The Spirit of the ARC” på prisutdelningen i Rodney Bay.

Störst ovationer från de andra seglarna fick dock svensken Mikael Ryking, när han tilldelades hederutmärkelsen ”The Spirit of the ARC”. Mikael erbjöd sig att ensam segla ut med diesel från Saint Lucia när han fick höra att besättningen på brittiska Minerva förlorat masten. När de sedan fick bogsering till Antigua fick han istället frågan om han kunde tänka sig att hämta dem där så de kunde avsluta sin Atlantöverfart i Rodney Bay som planerat.
– Självklart sa jag ja, det var en god anledning till en 185 sjömil solosegling. Det kan man aldrig kan få för mycket av, säger seglingsentusiasten Mikael Ryking som också kom fyra i racing-klassen med sin Pogo 40 Talanta.
– Jag är nöjd med min placering i racet, men gladast för utmärkelsen. Den belyser vad som räknas i livet – att ta hand om varandra, säger Mikael Ryking till På Kryss dagen efter prisutdelningen.

Ytterligare två andra svenskar som visade på anmärkningsvärt gott sjömanskap i årets ARC var Fredrik Olsson på More 55:an Lia of Sweden och skepparkollegan Staffan Andrén på Mrs Robinsson. Fredrik Olsson vände och seglade, enligt Sittbrunnen.se, 60 – 70 sjömil tillbaka mot vind och vågor för att hjälpa den kroatiska besättningen på systerbåten Lady Nor. Det visade sig att Lady Nor förlorat styrningen efter att ha seglat på något i vattnet. Men istället för att bara evakuera besättningen och lämna båten till sitt öde valde Fredrik och Staffan att bogsera Lady Nor söderut mot lugnare vatten, där de med hjälp av ett par durkar lyckades bygga ett nödroder, så att Lady Nor kunde fortsätta på egen köl mot Saint Lucia. Läs mer om händelsen i På Kryss nr 1, 2017.

Värre gick det för den tyska barnfamiljen på aluminiumbåten Noah, som vi tidigare rapporterat om här i På Kryss. En plötslig läcka i skrovet fick båten att vattenfyllas snabbare än pumparna klarade av. Orsaken till läckan är oklar och lär så förbli; båten vilar på 4000 meters djup. Besättningen kunde dock evakueras av det brittiska forskningsfartyget James Cook och sättas i säkerhet på Teneriffa..

Besättningen på Pauline af Skanör på prisutdelningen i Rodney Bay.

Besättningen på Pauline af Skanör prisas för sina sociala förmågor.

För svenska Swan 76:an Pauline af Skanör kom katastrofen först i hamn. När en brand, troligen orsakad av luftkonditioneringsanläggningen ombord, nästan totalförstörde båtens inredning. Inga grannbåtar eller människor kom dock till skada. Men de unga svenskarna ombord lät sig inte knäckas, och tilldelades priset ”Arch Marez Trophy for contributions to shoreside activities” för sitt engagemang i de sociala aktiviteter som varje år arrangeras i samband med ARC:en.

Totalt deltog elva svenskflaggade båtar i årets ARC. Minst var Mimmi och Andreas Lyrstrands Fortissimo 33:an HavAnna. Tre kroatiska More 55:or med svensk besättning deltog också, liksom kryssarklubbaren Linda Lindenaus grekflaggade Oceanis 47:a Peristera som seglade med enbart kvinnor ombord. Endast en annan båt med enbart kvinnlig besättning deltog i årets ARC, brittiska Girls for Sail.

LÄS MER: På Kryss artikel om den tyska barnfamiljens haveri på Atlanten

LÄS MER: Se hela resultatlistan i ARC 2016 

Linda Hammarberg
redaktion@pakryss.se

,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar