Hem » Ombord

Ombord

Svindyra gästhamnar – Stora planer för hamnarna

16 juni 2012 – 08:50 2 kommentarer

På Kryss har tittat närmare på den smygande ökning av hamnavgifter som sker på många platser  – gästhamnar med betydligt bättre service eller kanske på väg att bli lyxparkeringar utom räckhåll för normalinkomsttagare …

I Uddevalla tror man på framtiden för den centralt belägna gästhamnen. Trots nedgången under 2011, och att det dessutom blivit betydligt dyrare för båtgästen att lägga till utan att några riktigt stora förändringar i anläggningen har gjorts, försvarar kommunalrådet i Uddevalla, Essam El-Naggar (fp), beslutet med att låta hamnen tas över av det privata.

– Det är en fri marknad, vilket innebär att entreprenörerna får styra prissättningen. Men en undersökning visar att gästerna är mer nöjda nu än när kommunen drev hamnen, säger Essam El-Naggar.

Planerna för Uddevalla är fortfarande stora, även om det ännu inte hänt så mycket. I gästhamnen har man byggt ut kapaciteten en del, men de stora planerna vilar fortfarande i framtiden. Visionerna om ett nytt maritimt centrum på sikt, där kommunalrådet målar upp förväntningar om investeringar på totalt 2-3 miljarder kronor för att skapa ett kluster inom fritidsbåtsindustrin, finns kvar i högsta grad.

Enligt planerna ska också Promarina utveckla en helt ny gästhamn och runt den även bygga kommersiella lokaler i sjöbodsform, för verksamheter som hör hemma i en hamn. Ytterligare möjligheter är att skapa förutsättningar för ett reparationsvarv, vinterförvaring och en sjömack.

– Att det har dröjt med nya gästhamnen beror på miljötillstånden, vilket entreprenören inte kan råda över. Först när detta är klart kan vi utveckla en detaljplan. Sedan är det möjligt att börja utveckla hamnen, säger kommunalrådet.

Planerna för Uddevalla känns igen på många orter där Promarina satsar. Företagets visioner går inte sällan hand i hand med kommunernas stadsutvecklingsplaner. För att företaget ska vara intresserat av ett övertagande krävs ett arrende på minst 15 år.

Promarina ingår i Via Mare-koncernen, med flera andra varumärken och företag inom den marina sektorn, såsom Sjöassistans och Sandhamns Seglarhotell. Koncernen har vuxit kraftigt sedan starten 2008. Omsättningen ligger i dagsläget på cirka 35 miljoner kronor. Företaget sysselsätter 12-14 helårsanställda och 110 personer under högsäsong.

Inför säsongen 2012 ansvarar Mats Bylund och kompani för åtta gästhamnar i Sverige – Furusund, Norrtälje, Sandhamn, Strängnäs, Mariefred, Oxelösund, Arkösund, Västervik och Uddevalla – samt ytterligare några hamnar med enbart fasta platser eller uppställningsplatser på Rindö, i Norrköping och i Wallhamn på Tjörn samt en marina i polska Sopot.

– I Sverige är visionen att driva 25-30 gästhamnar. Och då har vi bara en ytterst liten del av marknaden. Det kommer även i fortsättningen att finnas ett båtliv för alla, säger Mats Bylund.

/Johan Andresasson

2 kommentarer »

  • Sven Erik Bruun skriver:

    Sejlere, der elsker at nyde naturen, har ikke brug for luxusmarinaer. Men vi har brug for en bro, hvor vi kan lægge til, når vi skal købe ind og et trygt sted at gøre fast på dage/nætter med dårligt vejr. Vi har brug for at tanke vand og lade vore batterier op. Toiletter og baderum må gerne være enkle, men de skal være rene og hygiejniske. Der skal være mulighed for at komme af med affald.
    Det er hvad vi har brug for.
    Glem de forkromede luxusmarinaer. Dem vil vi ikke besøge. Bevar de eksisterende havneanlæg, som de er. Udstyr dem med rød/grøn skiltning, så er der pladser nok til alle.

    Med sejlerhilsen
    Sven E. Bruun

  • Tomas skriver:

    ”- Det är en fri marknad, vilket innebär att entreprenörerna får styra prissättningen.” säger kommunen.

    Normalt brukar man väl uppfatta en fri marknad som ett samspel mellan producenter och konsumenter, där bägge fritt kan välja mellan köp eller inte köp, i konkurrens med varandra.

    Det kommunen verkar ha skapat är i stället ett lokalt gästhamnsmonopol åt ett privat företag, som alltså ”får styra prissättningen”. För de besökande båtturisterna är det således inte alls någon fri marknad.

    Kanske skulle man börja fundera över om det är förenat med svensk rättstradition att kommuner gör så här ?