Hem » Långfärd, Läsvärt

Långfärd   Läsvärt

Teknikstrul på stilla rytande latituder

3 september 2018 – 17:17 4 kommentarer

Kjell Litwin har seglat genom flera oväder på sin väg söderut, men på gränsen till The Roaring Forties blev det väldigt lugnt i några dygn. Nära stiltje tills de kända och ökända västliga vindarna satte fart österut i fredags. Under stiltjen skrev Kjell en hälsning till På Kryss-läsarna som handlar om frustrationen med en teknikleverantör som inte förstår sina egna tjänster. Sedan inlägget har vindarna kommit och gått, men de rytande latituderna har hittills visat upp sina bästa sidor.

31 augusti, 2018
Position 40 S. 11 E
Härute är ett trevligt ställe för vissa seglare en dag som denna. Blått hav, fåglar som sällskap och en sol som gör sitt bästa för att hålla kylan borta. Roaring forties när det är som bäst. Allt väl, men jag har ett irriterande problem, en jäsande surdeg som jag vill berätta om för att få degen i balans. Min livlina och kommunikationskanal om något händer stavas Inreach. En liten manick som tillåter mig att skicka och ta emot textmeddelanden via satellit. Såg inga problem den dagen jag bestämde mig för att en sådan liten manick vill jag ha, men det var en massa nya uttryck och finesser som skulle matas in i en redan full hårddisk. Alltså mitt huvud. Vis av tidigare erfarenhet att det går att lära gamla hundar sitta införskaffades ändå detta lilla underverk av teknik. Problemen som nu uppstått är inte mitt huvud utan i manicken som sådan. Mitt problem, och därmed Garmins, är att mejl som skickas till mig ofta kommer med texten ”klippt/saknad”. Orsaken är för mig ett svart hål. Kan det vara ett användarfel, fel i programvaran eller i själva manicken Svaret bör finnas hos Garmin är det enkla svaret. Skickar ett mejl till supporten och det är nu det spöklika händer: inget svar. Knäpp tyst, nada. Det visar sig att Garmins support inte har lyckats svara eftersom det ligger en ”no reply-länk” som avsändare. Men då klickar man på länken och kommer till ett formulär och kan svara. Att någon på supporten inte vet detta framstår som spökligt. Misstänker att problemet är vida spritt och inte är en isolerad företeelse. Eftersom jag inte fått något svar på annat sätt så efterlyser jag ett här och hoppas på svar!

Vid pennan Kjell Litwin, S/Y Selene, Vagabond 31
(Ej kontaktbar enligt Garmin. Vill därför tacka alla som skicka mejl till mig dagligen N.B.)

Hälsningar i kommentarsfältet nedan eller till redaktion@pakryss.se vidarebefordras till Kjell!

, , , ,

4 kommentarer »

  • Bo skriver:

    Har köpt Garmin utrustning från U.K. tidigare då prisnivån var väldigt mycket mer tilltalande där, och haft kontakt med support i U.K. p.g.a. hårdvaruproblem och de har skött sig exemplariskt, snabbt svar och personlig engagerad kontakt som ersatte defekt utrustning asap.
    Har i även år haft kontakt med Svensk/Dansk support som tillsammans med U.K. satte upp en testmiljö för att verifiera/identifiera problemet med svar inom några få dagar.

    Nu hör det till historien att Garmin Sverige tidigare inte supportade enheter köpta utanför Sverige och man var då hänvisad till Europasupporten i U.K. vilken i min mening alltid fungerat väl.

    Om möjligt kan man kanske vända sig till Europasupporten direkt?

    Bo

  • Clas Halling skriver:

    Intressant läsning!
    Jag har flera oberoende produkter från Garmin sedan många år. Alla produkterna har fungerat bra med ett undantag, en Garmin aktivitetsklocka, som har krånglat mer eller mindre hela tiden. Garmins kundtjänst har svarat på mina reklamationer inom 24 timmar vid varje kontakt och jag har hållits skadeslös vid varje tillfälle.
    Jag ska nu byta ut navigationsutrustningen, plotter, VHF, AIS mm. Jag står nu inför ett viktigt beslut vilken leverantör jag bör använda.
    Clas Halling
    Westfjord 340

  • Reidar Stolt skriver:

    I min seglarkrets är det allmänt känt att Garmin support och även en del hårdvara har en hel del brister. (Tex deras autopiloter). Om man får något svar så är det inte sällan ”goddag yxskaft”. När de köpte Silva/Nexus så köpte man i alla fall inte kunskapen om produkten. I alla fall inte att döma av Support-svaren.
    Det tog över fyra månader att få svar varför min Garmin 2010c ställde trippmätaren på ca 5100M varje gång den startades. FYRA MÅNADER!
    Ryktet säger att supporten gick från dålig till mycket dålig då den flyttades till Danmark.
    De skall supporta allt från träningsklockor, bil-navigatorer till marinelektronik.
    Det finns andra leverantörer som börjar tex på B, F och R. Varav den sista har mycket bra support här i Sverige i alla fall.

    Reidar Stolt
    Linjett 35 – Amerona

  • Mattias skriver:

    Hej Kjell!
    Trist med prylar och leverantörer som inte håller måttet. Desto roligare att läsa om din resa. Går det att följa dig på blogg/mail eller liknande?