Hem » Läsvärt, Nya prylar/båtar

Läsvärt   Nya prylar/båtar

På Kryss testar skydd mot dieselbakterier

31 augusti, 2010 – 00.09 3 kommentarer

I vinter kommer vi att utföra en test med olika biocider som ska döda mikroorganismer (mikrober, bakterier, slem och alger) som lever på kolvätena i skiktet mellan vatten och diesel i en bränsletank ombord.

Problemet har växt de senare åren, och en anledning kan vara de organiska ämnen som används för att blanda ut diesel, så kallade FAME (fettmetylestrar).

Vi tar diesel från en riktig tank med problem med bakterier och odlar dessa i ett par veckor i provrör. Ett rent dieselprov används som referens. Till proverna tillsätts de olika kemiska medel som finns på svenska marknaden (just nu har vi hittat tre, men troligen finns ytterligare ett par).

Vi vill gärna ha dina erfarenheter av detta problem, att ta med i artikeln. Testerna görs i september/oktober 2010.

Läs mer om dieselbakterier och dieselslem på Båttekniska Nämndens sidor.

Hur kan man då skydda sig?

Båttekniska Nämnden (BTN) anser (läs hela artikeln) att den nya dieseln med FAME är ett allvarligt säkerhetsproblem såvida man inte har full kontroll på hela bränslesystemet. BTN rekommenderar följande åtgärder (förutom normala filterbyten och rengöring/kontroll av vattenavskiljare):

Se till att bränsletanken kan inspekteras invändigt och rensugs på lägsta punkten där slam samlas, genom inspektionsluckan eller via hålet för nivågivaren.

Sug ur bottenslam med en oljesug vår och höst .

Kan man inte komma åt att inspektera eller suga ur bottenslam så måste tanken göras om. Dieseltankar ska vara byggda så att de kan inspekteras, det har gällt i många år. Skvalpskott ska även ha öppningar i nederkant.

Dieseltanken bör helst ha en bottenavtappning på lägsta punkten om möjligt. Som alternativ kan ett fast sugrör på lägsta punkten monteras vid ombyggnad.

3 kommentarer »

  • Micke skriver:

    Hej Hans det beror på den nya webbplatsen har lanserats sedan artikeln publicerades. En tillfällig lösning är att gå in genom http://old.sxk.se/tekniska/index.asp.

    Hoppas du hittar informationen du söker.

  • HansPaffrath skriver:

    Hej!

    Era hänvisningar till Båttekniska Nämden BTN om Dieselbakterier och dieselslem F U N K A R I N T E !!!

    Mycket konstigt med hänsyn till detta viktiga ämne.

    MVH
    Hans P.

  • HansPaffrath skriver:

    Hej!
    Vad blev resultatet av er test i Aug. 2010. Vilka är de 3 tillsatser som användes? Letade i SXK hemsida utan att hitta något. Skall vi båtägare (motor som segelbåt) akceptera motorstopp nu mera?????????????? Önskade att SXK påverkade oljemarknaden så att man inte behövde vara oroligt för motorstopp pga oren diesel.
    mvh
    Hans P.