Hem » Långfärd, Läsvärt, Nyheter, Ombord

Långfärd   Läsvärt   Nyheter   Ombord

Transportstyrelsen: slopa giftig bottenfärg

14 november, 2017 – 12.58 17 kommentarer

Transportstyrelsen rekommenderar nu alla båtägare att slopa giftig bottenfärg.
– Förslaget är tyvärr långt från verkligheten, säger Åsa Kullberg vid SXK:s miljönämnd som istället rekommenderar de som måste bottenmåla att använda mindre mängd färg.

I samband med Transportstyrelsens nya rekommendationer för hur bottenfärg ska tas bort från båtskrov uppmanar man samtidigt alla båtägare att inte alls använda bottenfärg.
– Traditionella båtbottenfärger innehåller gifter som är skadliga för både människors hälsa och för miljön, säger Lina Petersson vid Transportstyrelsen. Istället uppmanar Lina båtägare att använda alternativa giftfria metoder som borsttvätt, skrovduk eller båtlyft.

Giftig bottenfärg är förbjuden för båtar i sötvatten och i Bottniska viken, och Transportstyrelsens rekommendation att inte använda giftiga färger har tidigare riktats för båtar i Östersjön, men nu omfattas hela svenska kusten.

Båtbottentvätt

I en båtbottentvätt ska påväxt mekaniskt tas bort av roterande borstar. Bild: Transportstyrelsen

Rekommenderar ni att inte bottenmåla även västkustbåtar? Som exempelvis en tiometers segelbåt i Bohuslän?
– Ja ,då kan man istället ha mekanisk rengöring. Det finns studier som visar att det finns alternativ som verkligen fungerar, säger Lina Petersson vid Transportstyrelsen som har ett regeringsuppdrag att ta fram nya regleringar för båtbottenfärg. De åtgärdsförslagen ska presenteras 2020.

Vilka studier visar att giftfria alternativ fungerar?
– Exempelvis resultat från det Rise-ledda projektet Change. De har undersökt och testat och har belägg för att det funkar på västkusten. Det är inte taget ur luften utan det finns exempel på att det fungerar.

Kan rekommendationen att inte måla föreslås som ett krav?
– Allt är möjligt. Flera myndigheter som Havs- och vattenmyndigheten och Kemikalieinspektionen är inblandade. Vi kan inte utesluta krav på att alla måste ta bort färgen eller att alla måste sluta måla med giftig färg. Men det kan också införas olika typer av krav för olika typer av båtar.

I Transportstyrelsens arbete med att ta fram förslagen om reglering av båtfärger ingår samarbeten med båtlivsorganisationer. Svenska Kryssarklubben är en av dem och Åsa Kullberg, ordförande för Kryssarklubbens miljönämnd, har deltagit i workshops och seminarier. Men Åsa delar inte uppfattningen att alla kan helt sluta med att använda giftig färg.
– Självklart vill vi som vistas på havet att det ska vara friskt och jag är övertygad om att vi alla vill dra vårt strå till stacken i det arbetet, men rådet att helt ta bort antifoulingfärger till förmån för mekaniska lösningar är tyvärr inte praktiskt genomförbart i dag, säger Åsa Kullberg.
– Vi har dessutom väldigt olika förutsättningar längs kusterna i Sverige att ta hänsyn till. Exempelvis är påväxten på västkusten kraftigare än på andra håll i Sverige.

Åsa Kullberg

Åsa Kullberg är ordförande i Kryssarklubbens miljönämnd.

Men bör man inte åtminstone försöka att sluta med giftiga båtfärger?
– Det hade varit jättebra om det skulle vara möjligt för alla. Att bottenmåla är både dyrt och tidskrävande, men tyvärr finns det inga universallösningar än. Att utveckla ny teknik är dessutom ett långsiktigt arbete. Att testa en teknik en eller två säsonger räcker inte eftersom påväxten är olika över tid beroende på vattentemperatur, strömmar med mera. En teknik som fungerat bra ett år kanske inte fungerar alls lika bra på samma plats några år senare, menar Åsa Kullberg.

I väntan på bättre tekniska lösningar rekommenderar Åsa Kullberg de som bedömer att de inte klarar sig utan giftig bottenfärg att istället använda mindre mängd färg.
– I Kryssarklubbens Måla mindre-projekt har vi sett att genom att späda färgen och enbart måla vissa utsatta delar på skrovet så kan färgmängden halveras med samma resultat mot påväxt. Projektet har pågått under flera år framförallt på västkusten för att få kunskap över hur tekniken fungerar långsiktigt.

När det gäller Transportstyrelsens rekommendationer för att ta bort färg poängterar Lina Petersson att det inte alls ska uppfattas som en allmän rekommendation att ta bort giftig bottenfärg.
– Nej, vi uppmanar inte alla att ta bort färgen nu. Vi har tagit fram rekommendationen eftersom allt fler båtägare och båtklubbar, framförallt runt Stockholm, vänder sig till oss och säger att de har krav på sig att ta bort färg. Frågan är hur de ska göra. Vi vill förstås inte att problemet med gift i båtbottenfärgerna ska bli värre när färgen tas bort, säger Lina Petersson som uppmanar att inte ta till förhastade åtgärder med gammal bottenfärg. I en ny broschyr (länk nedan) framgår rekommendaionerna som kan sammanfattas med att i första hand använda färgborttagningsmedel och skrapa bort färgen som sedan lämnas på deponi. Då ska man använda skyddsglasögon och handskar. I andra hand kan färgen slipas bort och i sista hand blästras.
– Blästring bör utföras yrkesmässigt enligt Arbetsmiljöverkets och miljöbalkens regler som dels skyddar personen som utför arbetet, dels skyddar miljön, säger Lina Petersson.

I dagarna pågår Havsmiljöinstitutets konferens Fritidsbåtar och hållbar kustförvaltning på Lindholmen i Göteborg. Bland annat presenteras forskning från Rise, Research Institutes of Sweden, om fritidsbåtars påverkan på miljö med avseende på bottenfärg, utsläpp, buller och utbyggnad av småbåtshamnar. På Kryss rapporterar mer om den forskningen kommande veckor.

Stockholms stad har en planerad utfasning av giftiga båtbottenfärger för alla båtar på kommunens arrenderade mark. Inom tre år ska samtliga båtklubbar på kommunens mark vid Mälaren endast upplåta plats åt båtar som inte har giftig bottenfärg på skrovet.

LÄS MER: Broschyr: Giftfri båtbotten – så här gör du [Transportstyrelsen.se (pdf)]


LÄS MER: Mindre färg kan ge gott skydd mot påväxt [Utdrag ur På Kryss nr 3, 2017]


LÄS MER: Ingen skrovrengöringsmetod klarar allt eller? [
Utdrag ur På Kryss nr 3, 2016]

Johan Boström
johan@pakryss.se

, , , ,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar