Hem » Läsvärt, Nya prylar/båtar, Nyheter, Ombord

Läsvärt   Nya prylar/båtar   Nyheter   Ombord

Två prototyper på vattnet inför America’s Cup

30 oktober 2018 – 12:44 En kommentar

Ännu är ingen båt färdig för att delta i nästa America’s Cup. Men två mindre prototyper med enkelskrov och bärplan, foils, testas nu i USA och i England.

På torsdagen publicerade New York Yacht Club de första bilderna på sin nedskalade prototyp av den blivande bärplansbåt som ska utmana nyzeeländarna om America’s Cup. En runt elva meter lång båt med två sittbrunnar på vardera sida rymmer en besättning på fem personer. Till skillnad från den brittiska utmanaren, INEOS Team UK, saknas bilder på när båtens skrov lyfter ur vattnet. Premiärseglingen gjordes vid Newport på torsdagen och vindstyrkan verkar inte ha räckt till för att ge tillräcklig fart och lyftkraft för bärplanen. De bilder som teamet, American Magic, publicerat är eventuellt manipulerade för att dölja tekniska detaljer, men det bärplan som syns på bilderna är helt plant till skillnad från det brittiska teamets vinklade.

New York Yacht Club

Den amerikanska utmanarens prototyp har raka bärplan, enligt bilderna. Bild: American Magic

Bilder från det brittiska teamets tester på vattnet utanför Portsmouth, södra England, med en mindre prototyp publicerades redan i juli. På flera videoklipp ser man teamets båt T5, en ombyggd Quant 28, lyfta skrovet helt ur vattnet och med hög fart segla enbart på det ena bärplanet och rodret. I ett klipp slår båten utan att skrovet sänks ned i vattnet (länk till videoklipp och bilder nedan). Båtens bärplan,  ses också tappa kraft plötsligt med följden att skrovet dyker i vattnet. Att få enskrovsbåtarna att balansera på bärplanen är en av de stora utmaningarna för både konstruktörerna och besättningarna. Det brittiska teamet har endast två personer ombord på sin prototyp som är en helt öppen båt.

Syftet med de pågående prototyptesterna är att testa bärplan och rigg inför konstruktionen av 75-fotarna som inte får presenteras förrän i mars nästa år.

American Magic

American Magic har en besättning på fem personer till skillnad från britternas två. Bild: American Magic

America’s Cup har traditionellt sedan det instiftades 1851 varit både en konstruktionstävling och en regatta. Arrangörerna, den senast vinnande klubben Royal New Zealand Yacht Squadron, betonar att de vill att den kommande omgången, den 36:e sedan 1851, ska uppmuntra teknisk utveckling för både bärplan och segel.
Till skillnad från de senaste årens utveckling mot i stort sett fasta segel, hard wing, har den nya America’s Cup-regeln storsegel som har full-lattor, men som är flexibela. ”Konceptet med ’soft wing-segel’ hoppas vi ska sprida sig inom segling i framtiden”, skrev arrangörerna när de presenterade regeln.

Varje deltagande team får bygga två båtar som kan tävla 2021, men ingen båt får presenteras innan 31 mars nästa år. Skroven måste vara byggda i teamets hemland och minst 20 procent av besättningen måste vara från hemlandet.

Den 36:e America’s Cup arrangeras i Auckland, Nya Zeeland, mellan den 6:e och 21:a mars 2021.

Fyra team är anmälda: Emirates Team New Zealand, Luna Rossa Challenge, New York Yacht Club American Magic och Ineos Team UK.

Det brittiska teamets videoklipp från seglingar i augusti:

LÄS MER: America’s Cups klassregel AC 75 [ America’s Cups hemsida ]

 

, , , ,

En kommentar »

  • Magnus Sterky skriver:

    Med denna utveckling av segelbåtar är det inte så konstigt att allt färre känner att det är något som angår dem…..