Hem » Långfärd, Läsvärt, Löpsedel, Nyheter

Långfärd   Läsvärt   Löpsedel   Nyheter

Yrvind avslutade experimentet – ska bygga nästa båt

31 juli, 2018 – 11.30 Ingen kommentar

Efter flera problem med båten avbröt Sven Yrvind sin 300 dagar långa planerade seglats mot Nya Zeeland efter 40 dagar. Suget att börja bygga en bättre version av den knappt sex meter långa Exlex blev för stort.

Sven Yrvind var på väg mot Nya Zeeland i sin hemmabyggda Exlex, den lilla båten som bara mäter 5,76 meter på längden och 1 meter på bredden. Seglatsen såg han som ett experiment i en båt som bara drar 30 centimeter och dessutom är råriggad med två parallella master.

En månad efter att han lämnat Dingle i Irland fick han dock nog och avbröt resan i Madeira. Under färden brottades 79 år gamle Yrvind med ett styrsystem som inte ville fungera och det faktum att båten var för tung och gick för långsamt för att ta sig fram enligt planen. Redan efter fem dagar hade han dessutom börjat rita på en ny modell, Exlex Minor, som nu ska byggas utan många av de problem som Exlex led av.

När fattade du beslutet att avbryta seglatsen?

– Tanken kom ganska tidigt för båten var ju väldigt instabil och långsam och trång. Jag visste väl det redan innan men skulle jag satsa på något nytt då måste man satsa ordentligt så jag tänkte att jag kör på ändå, säger Sven Yrvind.

Men när han började närma sig Madeira fanns där inte så många andra allternativ än att stanna.

– Jag hade ju kunnat segla till Västindien men där är det ju orkansäsong och så har jag så lite pengar. Och hade jag seglat utanför Madeira så hade jag kommit utanför EU. Jag började rita på nästa båt efter bara några dagar och så gick det så himla bra så jag blev ju sugen på att sätta i gång direkt. 

Samtidigt som det fanns mycket problem med den lilla båten så var det också mycket som Sven Yrvind var nöjd med.

– Det var ju 40 dagar till havs. Och det var ju en fantastisk båt i många avseenden för den har ju ingen köl. Masterna som var placerade bredvid varandra fungerade otroligt bra och den hade en fantastisk kursstabilitet, säger han.

sista exlex

Sista bilden av Exlex på Madeira innan båten skrotades. Sven Yrvind är nu tillbaka i Sverige och jobbar på nästa båt. Foto: Privat.

Trots det var det inget svårt besluta att avsluta resan enligt Yrvind, något som också innebar att båten skrotades på Madeira.

Med sig hem har han nu bara seglen, elektronisk utrustning och ytterligare lite småsaker från båten som var tillräckligt lätta att frakta hem. Sedan han kom hem har han redan börjat jobba på den nya båten, som han kallar ”oceanens mountainbike”.

När hoppas du kunna ge dig av med nya Exlex Minor?

– Först ska jag göra en seglande modell i full skala, sen får vi se. Det blir ju alltid så när man är ute på så här ovanliga grejer. Sen hänger det på ekonomin också. Men i den här nya är det meningen att man ska få plats med två stycken. Så jag ska hålla ögonen öppna efter någon trevlig tjej, säger Yrvind.

– Jag har ingen prognos och gillar att jobba utan tidspress.

Den nya båten är tänkt att ha fem master, en i glasfiber längst fram med bland annat en rullfock och sen två parallella master och ytterligare två som mesan. Dessutom ska den kunna plana i undanvind och goda förhållanden. Med sig från den misslyckade seglatsen till Nya Zeeland tar Sven Yrvind inte bara lärdomarna om sitt båtprojekt.

Vilket ögonblick kommer du minnas mest från den här resan?

– Det är ju alltid fantastiskt och vara ute. Just hur otroligt stort havet är, och tomt. Det där ändlösa eviga havet, det blöta djupa blå.

– En del menar ju på att jag är lite gammal för att hålla på och segla så här. Men jag tar med mig att jag är i toppenform. Nu var det 40 dagar och inget sötvatten att tvätta sig i och imunförsvaret blir ju sämre, men jag hade inga problem alls. Det känns som att jag kan hålla på hur länge som helst till.

Niklas Gyberg Ivarsson
redaktionen@pakryss.se

, , , , ,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar