Den svenska flygande elbåten Candela C-8 körde 420 sjömil, eller 777 km, på ett dygn – ett nytt världsrekord för elektriska båtar. Candela C-8 går på bärplan och förbrukar mycket lite energi vid höga farter, vilket ..." /> Svensk elbåt slog rekord i sjömil | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Svensk elbåt slog rekord i sjömil | På Kryss
Hem » Nyheter

Nyheter

Svensk elbåt slog rekord i sjömil

2 oktober 2023 – 10:44 3 kommentarer
Candela elbåt

Den svenska flygande elbåten Candela C-8 körde 420 sjömil, eller 777 km, på ett dygn – ett nytt världsrekord för elektriska båtar.

Candela C-8 går på bärplan och förbrukar mycket lite energi vid höga farter, vilket ger lång räckvidd. Båten laddar också rekordsnabbt, tack vare ett tekniskt samarbete med elbilstillverkaren Polestar som förser Candela med batterier och laddare.
Dessa egenskaper gör att det för första gången är möjligt att åka långa sträckor till sjöss på el.
I mitten av september körde en prototyp av Candela C-8 hela 420 sjömil, eller 777 kilometer, på 24 timmar längs en testrutt i Stockholms skärgård. Rekordet för konventionella elbåtar ligger på 80 sjömil på 20 timmar.
Sträckan lades upp som ett rundbanelopp mellan Stockholm och Tynningö, med snabbladdning mellan varje varv. Medelfarten låg på cirka 17 knop, inklusive tid för laddning.
Candela valde att genomföra rekordförsöket tillsammans med batteritillverkaren Northvolt och laddstationsbyggaren Plug, för att visa hur ett sådant laddnätverk skulle kunna se ut i våra skärgårdar, där elnätet inte alltid medger DC-laddning. På kajen i Frihamnen stod Northvolts mobila batteripack Voltpack, som kopplat till en DC-laddare från Plug, gav tillräckligt med ström för att ladda C-8:an 17 gånger under ett dygn.
– Det krävs en relativt liten investering för att bygga laddstationer och elektrifiera sjötransporterna längs väst- och ostkusten. Några hundra miljoner räcker för att skapa ett snabbladdningsnätverk som täcker skärgårdstrafiken, från Stockholm och över till Finland, längs Västkusten och till Norge. Med en korridor av snabbladdare skulle vi till exempel kunna köra sträckan Helsingfors-Stockholm på 13 timmar, vilket är tre timmar snabbare än dagens trafik, säger Candelas vd Gustav Hasselskog, som även var den som rattade båten under försöket.

Pressbild

3 kommentarer »

  • Plurikus skriver:

    ”sträckan Helsingfors-Stockholm på 13 timmar, vilket är tre timmar snabbare än dagens trafik”
    Vem ska flåsa i en liten båt i 13 timmar för att komma fram tre timmar snabbare än med exvis färja? Och det ska kosta infrastuktur på hundra miljoner?
    Har man riktigt bråttom så finns flyget vilket tar en timme.

  • Håkan Jonsson skriver:

    Hur klarar båten vågor och havssjö?

  • Mikael Westin skriver:

    Det innebär ca 25 Nm per laddning.