Nyheter Ombord Säkerhet
Arrangören: ¨full kontroll”
I mycket hög fart körde flera deltagare i Smögen Poker Run i den vältrafikerade farleden mellan Orust och Härmanö på lördagen. Händelsen upprörde många fritidsskeppare, men arrangören menar att motorbåtsförarna hade full kontroll.
– De kör på ett led i en farled med fri fart, säger Christian Öster, som arrangerar Smögen Poker Run.
På lördagen möttes motorbåtsintresserade i det återkommande Smögen Poker Run. Arrangemanget samlar flera motorstarka båtar som också kör en bana, men utan tävlingsmomentet att komma först i mål. Ändå var hastigheten mycket hög vid mötet med deltagare i kappseglingen Härmanö runt och andra fritidsbåtar i farleden på lördagen. På en film från farleden vid Stenskärsränna (se nedan) kör bland annat en 35-fots Predator, en Cigarette Activator och ett par rib-båtar av märket Goldfish mellan segelbåtarna.
Hans Johansson deltog i kappseglingen Härmanö runt med sin XP 38 och mötte motorbåtarna strax söder om Stenskärsränna.
– Jag bedömer att de körde i över 50 knop i farleden. Vi hade barn ombord och både de och deras föräldrar blev väldigt skrämda. Först skrek vi åt barnen att lämna relingen och sedan valde vi att skicka ner dem i salongen. De var rädda och vi ville minska riskerna om vi kolliderat.
Hans Johansson beskriver sig som en van motorbåtsförare och har själv en 40-fots Nimbus.
– Jag vet hur komplicerat det kan vara med motorbåt och det finns fördelar med att köra fort och på rätt sätt i framförvarandes svall, men jag har aldrig sett något så oansvarigt under över fyrtio år på sjön.
Smögen Poker Runs arrangör försvarar motorbåtarnas uppträdande i farleden.
– Poker Run är ingen tävling och förarna har individuellt ansvar för sina båtar. De har anpassat farten efter förutsättningarna, säger Christian Öster som beklagar att man på andra båtar upplevt motorbåtarna som skrämmande.
– Vi gör det här för att det ska vara roligt för alla och många kommer bara för att se båtarna. Tar man upp hela farleden genom att köra tre båtar i bredd, som båtarna i Härmanö runt, så blir det trångt.
Är det inte rimligt att anpassa, sänka, farten i en så trafikerad farled?
– Jag har talat med förarna i tätbåtarna efteråt och de som kör har full kontroll och de kör på ett led i en farled med fri fart, säger Christian Öster.
Svenska racerbåtförbundet arrangerar och sanktionerar exempelvis Roslagsloppet, Smögen och Nynäshamn Offshore race och flera SM- och EM-arrangemang runtom i Sverige. Ordföranden Jonas Gustafsson är mycket kritisk till förarnas uppträdande i farleden.
– Det här är så långt från vår verksamhet som man kan komma. När vi har tävlingar är säkerheten självklart prioriterad med avlyst vatten, bevakningsbåtar för att se till att racerbåtarna inte kommer nära åskådarbåtar och information inför arrangemangen. Vi fördömer naturligtvis buskörning på sjön som det handlar om i det här fallet, att döma av videoklippet. Man ska självklart inte köra så.
Christian Öster var själv med ombord på en av motorbåtarna under loppet, men inte i täten. Han planerar ett nytt arrangemang nästa år.
– Vi har alltid haft en dialog med polis, kustbevakning och Sotenäs kommun och det fortsätter vi med. Vi håller också förarmöten inför och talar om hänsyn. Nästa år ska vi prata mer om att det inte bara handlar om hur man själv upplever en situation, utan också hur andra båtar upplever det.
Sotenäs kommun tillbakavisar arrangörens uppgifter om dialog med kommunen.
– Sotenäs kommun är på intet sätt inblandad i Smögen Poker Run och har inget samarbete med arrangören överhuvudtaget, säger Jenny Borg, kommunikationsansvarig för Sotenäs kommun.
Arrangemanget har flera sponsorer, bland andra spelföretaget Betsafe.
Hans Johansson hoppas att tätbåtarnas framfart i närheten av fritidsbåtar utreds av polisen.
– De båtar som kom senare och deltog i racet anpassade farten. Det fanns ingen anledning för de tidigare båtarna att inte göra det och det borde leda till någon form av konsekvens att uppträda som de gjorde, säger Hans.
Enligt Sjölagen kan ”den som tar sådan färdväg, håller sådan hastighet eller annars med fartyg färdas så att han i onödan stör omgivningen” dömas till böter även om en olycka inte har inträffat.
På onsdagen hade den aktuella händelsen inte anmälts och utreds inte, enligt Peter Novén, förundersökningsledare vid sjöpolisen i Göteborg.
Flera som befann sig med sina båtar i området har hört av sig till På Kryss och vill att händelsen uppmärksammas. Ett par läsare efterlyser lagstiftning motsvarande den norska som har en generell hastighetsbegränsning på 5 knop vid badplatser och en högre grad av lokala fartbegränsningar införda av kommunerna.
Samma dag som händelsen vid Härmanö omkom två personer i en båtolycka i Finland. En mindre segelbåt blev påkörd akterifrån av en tiometers motorbåt i finska Åbolands skärgård. Ingen inblandad var påverkad av alkohol och motorbåtsföraren är misstänkt för vållande till annans död.
Johan Boström
johan@pakryss.se
Arrangören förefaller vara en värdig representant för en viss sorts tyvärr allt för vanligt förekommande motorbåtsförare. Det är inte så konstigt att de inte har sökt tillstånd för Poker Run. De skulle nämligen aldrig fått det och med våra flata myndigheter är det bara att köra på då sanktioner och konsekvenser uteblir. I Stockholms inre vatten på mälarsidan råder max 12 knop. Jag paddlar där några gånger/vecka och det är mindre än 50% av motorbåtarna som bryr sig om hastighetsbegränsningen. Ett antal paddel- och roddklubbar/uthyrarare och seglarskolor drabbas av deras dåliga sjömanskap. Sjövett = folkvett, så man kan spekulera i hur dessa varelser uppträder när de inte är på sjön.
Båtarna bör väl ha haft ais så att man i efterhand kan se vad de haft för fart genom rännan? Har de inte haft det så kan det finnas sparad radardata som förmodligen kan plockas fram till en rättegång för att se aktuell fart? Om de nu hållt upp till 50 knop i den smala rännan bland all trafik vore det intressant att se om det bedöms som vårslöshet i sjötrafik eller vad det nu kan vara. Hade en kajak dykt upp bakom en segelbåt eller ett barn/vuxen ramlat ur en segelbåt 50-100 meter innan motorbåten hade den blivit överkörd.
Just i Hermanö ränna har jag ofta undrat varför stora snabba motorbåtar inte väljer att gå utanför Hermanö istället. Där finns gott om plats att dra på fullt utan att störa andra båtar.
Konstigt resonemang han har den där tjommen. 50 knop tycker han är ”full kontroll” med motiveringen att det är en farled med fri fart, sedan beklagar han sig över att båtar seglar i bredd. Är det inte ok tycker han? Får båtarna i poker run inte köra förbi varandra eller andra båtar? Eller är det plötsligt helt ok att de kör i bredd, men ingen annan?
Också konstigt att ingen lämnat in någon anmälan, vare sig segelbåtar eller motorbåten som påstår sig fått en hammare kastad emot sig.
Lustigt också att inte polisen vidtagit åtgärder ändå. Det inträffade lär väl hamna under allmänt åtal och då behövs inte att någon enskild gör anmälan. Klent av polisen!
Motorbåtsförare älskar segelbåtar. Då seglare har koll på sin position och grynnor, därför är det säkrast att åka så nära en segelbåt som möjligt enligt dem :)
Trevlig helg!
Totalt vansinnigt och omdömeslöst (o-)sjömanskap! Detta är bara ännu ett av många många bevis på hur motorbåtsförare (för att inte tala om alla barn/ungdomar/yngre vuxna på vattenscooters, i ”pappas båt” mm) tror att de kan bete sig precis hur som helst, framföra sin (pappas) båt helt utan hänsyn och/eller omdöme, inte ta det minsta hänsyn till och/eller följa sjölagen, väjningsregler, ”rätt till väg” mm mm.
Vansinnigt! Omdömeslöst!
Nu är det verkligen dags att det krävs navigationsutbildning och båtförarintyg mm för att inte bara framföra en båt, utan även för att köpa en båt.
Omedelbart beslut om detta!
Mvh Daniel
Enligt Heléne Stranne, ordförande i kommunfullmäktige, Sotenäs så har man inget att göra med Christer Öster och Smögen Poker Run.
Det finns inga tillstånd för eventet eller någon konsekvensbeskrivning avseende miljöpåverkan eller säkerhet.
Frågan är om det finns någon miljöprövning hos Länstyrelsen.
Tre frågor här…
Varför sökte inte arrangören tidigt en dialog och samarbete med arrangören av Hermanö Runt? De hade sökt honom ett flertal gånger för en dialog om bland annat rutt och säkerhet. Och i det då även en dialog med Sjöräddningssällskapet och Kustbevakningen så att enheter kunde ligga i beredskap på plats där en allvarlig olycka kunde förväntas som exempelvis i Hermanö Ränna?
Varför har Christer Öster liksom ansvariga bakom andra Poker Run-event inte sökt dialog och samarbete med Sveriges Racerbåtsförbund rörande bland annat säkerhet och sanktion av eventen?
Varför påstår Christer Öster att motorbåtarna framfördes på ett led? Jag såg själv på plats, ombord på en av de kappseglande segelbåtarna, hur nämnda motorbåtar i mycket hög fart passerade på båda sidor om båten.