Hem » Långfärd, Läsvärt

Långfärd   Läsvärt

Video: Bästa tiden på kanalerna

18 november, 2019 – 11.59 En kommentar

Höstresan från södra Nederländerna till Sverige blev, lite oväntat, en av Katarina Lundblads och Lasse Svenssons härligaste båtupplevelser.
”Tystnaden, lugnet – att se träden gå i höst längs kanalbankarna där vi tuffade fram. Fantastiskt”, säger Katarina som tillsammans med Lasse skildrar färden i en film som finns att se här på pakryss.se eller på Youtube.

Katarina och Lasse lever båtliv mest hela tiden. Deras hem är en flytande aquavilla på Pampas marina i Solna och de har ägt flera större och mindre båtar genom åren. De har också hyrt båtar i Medelhavet, åkt på kanaler i England och tar alla tillfällen i akt att pröva nya vatten.
– Bland annat har vi transporterat båtar tillsammans med ett par vänner, Thomas och Mia, och det har varit väldigt kul. Vi samarbetar bra ombord.

Förra året köpte vännerna en båt sydost om Rotterdam. Ville Katarina och Lasse hjälpa till att ta hem den?
– Tidplanen var tre veckor så vi tvekade inte, säger Katarina Lundblad.
Katarina och Lasse jobbade tidigare på SVT och har tillsammans producerat filmen om färden från det lilla samhället Raamsdonksveer till Ystad via kanaler, floder och Östersjön.

Klicka på bilden nedan för att se filmen som även finns i HD-kvalitet:

Slussa

Slussarnas lyfthöjd var upp till 23 meter. Nyttotrafiken går först, men oftast blev väntetiderna vid slussarna inte långa. Bild: Katarina Lundblad

Efter några dagars förberedelser och bunkring startade resan i slutet av
oktober förra året.
– Vi gick norrut ut i kanalerna mot Nordsjön med planen att fortsätta upp
till Kielkanalen, berättar Katarina.
– Men det hade blåst en del på Nordsjön och redan på Ems var den gamla sjön i stökigaste laget, fortsätter Lasse.
– I stället stannade vi i kanalsystemen hela vägen till Östersjön. Nu i efterhand ångrar vi inte det valet alls eftersom kanalerna, floderna och slussandet bjöd på så många härliga upplevelser.

Även om vattnet och vädret var lugnt och stilla fick den som styrde skärpa till sig vid alla möten med pråmarna, säger Lars.
– Pråmarna kunde vara ett par hundra meter när de satt ihop och i böjarna måste man ge utrymme och veta vilka regler som gäller. Vid ratten hade man inte tråkigt! skrattar han och Katarina fyller i:
– Bara att styra Cornelia var en speciell upplevelse. Hon är bländande vacker!

Kanalfärd

Utan referenser på öppna havet blev färden lite slingrig i början. Bild: Katarina Lundblad

Efter att färdplanerna ändrades vid Ems gick resan söderut igen, för att undvika Rhens lotskrav, och sedan norrut till Elbe och Lübeck.
– Vi gick ganska långa dagar, men visste att vi alltid hade plats för natten. Det var helt enkelt inga andra fritidsbåtar ute. I staden Lemmer var vi tvungna att göra ett tidigt stopp för dagen för att det var så himla fint. Vilken lyx att bara lägga till och vara i en stad med trevliga restauranger och människor!

Mötet med havet blev Cornelias allra första.
– Det märktes när bränsletrycket larmade efter ett tag på Östersjöns vågor, ler Lasse.
– Nåt gammalt skräp i tankarna rördes upp och vi fick sakta ner fram till Ystad där vi kunde rensa filtren. Hon var också lite svårare att styra därute utan alla referenser som vi var bortskämda med i kanalerna. Det blev lite slingrigt ett tag, säger Lasse som rekommenderar alla att ta vara på Europas kanalsystem.
– Kan man göra en sån här resa måste man ta chansen, säger han och
Katarina lägger till:
– Det enda vi skulle ändra på till nästa gång är att stanna ute längre!

Kanalfärd

Nyttotrafiken dominerade på kanalerna och Cornelia mötte endast en annan fritidsbåt på hela resan. Bild: Katarina Lundblad

Johan Boström
johan@pakryss.se

 

, , ,

En kommentar »

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar