Ett hundratal båtar är instängda i Vassbotten. Anledningen är den planerade slusstängningen i Göta älv mellan den 26 augusti och 19 september. Sjöfartsverket, marinor och gästhamnar har informerat om den planerade slusstängningen i Göta älv sedan ..." /> Båtar fast på fel sida om bron | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Båtar fast på fel sida om bron | På Kryss
Hem » Nyheter

Nyheter

Båtar fast på fel sida om bron

7 september 2021 – 09:03 En kommentar
Bild: Adobe moquai86

Ett hundratal båtar är instängda i Vassbotten. Anledningen är den planerade slusstängningen i Göta älv mellan den 26 augusti och 19 september.

Sjöfartsverket, marinor och gästhamnar har informerat om den planerade slusstängningen i Göta älv sedan lång tid tillbaka. Det som däremot kom som en nyhet och chock för många var att även järnvägsbron är stängd under samma period.

Det var inget Dick Netterlid, Vänersborgs Gästhamn och Marina, hade blivit informerad om.

– Nu har vi fått kontakta båtägarna som har fasta platser på fel sida om bron och som inte kommer ut på Vänern, säger han till Ttela. Hade vi vetat om detta tidigare hade vi tillsammans med kommunen kunnat flytta ett antal båtar till utsidan av bron i den kommunala hamnen.

Utanför bron finns också ett antal båtar som inte kan tanka, tömma sina toaletter eller torrsättas för vinterförvaring. En båtägare har valt att transportera sin segelbåt med lastbil till Lidköping, sedan båten fastnat på fel sida järnvägsbron i Vänersborg.

– Det har annonserats i underrättelse för sjöfarare om stängningen, men där är det inte så många fritidsbåtsägare som läser. Det har även stått på vår app, men inte på alla ställen, säger områdeschef Per Lagerström på Sjöfartsverket.

Han tycker det är ledsamt för de båtägare som drabbats.

– Jag har pratat med Trafikverket som står för reparationen av järnvägsbron. Eventuellt kan det bli någon enstaka öppning under denna vecka, men det finns inget beslut om det ännu.

Bild Göta Älv

En kommentar »

  • Hans Helgesson skriver:

    Båt-klubbarna längs med Göta Älv har liknande problem då farleden under Jordfallsbron är avstängd 3 veckor i september varvid man tex inte kan nå sin vinterhamn.
    Kapacitet (hamn, kran och personal) för att hinna lyfta alla båtar under oktober saknas i många fall.
    Sjöfartsverket vill inte ha nån dialog – de meddelar bara vad de beslutat.
    Att ligga kvar senare i sommarhamnen är inte ett alternativ då både försäkringsvillkor och bryggplatsavtal ofta inte gäller efter ett visst datum.