Sjösättningsrampen på Vaktgatan i Limhamn stängs av under sommarsäsongen för att komma till rätta med buskörningar av vattenskoter efter beslut från tekniska nämnden i Malmö. Buskörningar med vattenskoter längst kusten och i Malmös kanaler har varit ..." /> Båtrampen i Limhamn stängs av i sommar | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Båtrampen i Limhamn stängs av i sommar | På Kryss
Hem » Nyheter

Nyheter

Båtrampen i Limhamn stängs av i sommar

12 april 2022 – 13:10 4 kommentarer
Bild: pressbild

Sjösättningsrampen på Vaktgatan i Limhamn stängs av under sommarsäsongen för att komma till rätta med buskörningar av vattenskoter efter beslut från tekniska nämnden i Malmö.

Buskörningar med vattenskoter längst kusten och i Malmös kanaler har varit ett återkommande problem. Förra året stängdes båtrampen i Limhamns sjöstad av tillfälligt, men nu har det fattats beslut om en permanent lösning. Ett låst trafikhinder kommer att sättas upp vid rampen från 31 maj till 15 september för att förhindra sjösättning av såväl båtar som vattenskotrar. Under resten av året kommer det att vara öppet. 

Förutom minskat buskörande ska åtgärden också bidra till en säkrare trafiksituation i området och ett ökat lugn för fågellivet. 

– När vi beslutade om en tillfällig stängning förra sommaren kunde vi se positiva effekter med ett minskat antal buskörningar, vilket är skälet till att det nu blir permanent. I gengäld blir det tryggare för alla som söker sig till havet och Malmös kanaler under sommaren, och förhoppningsvis färre olyckor, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för teknik och service och ordförande i tekniska nämnden.

4 kommentarer »

  • Joakim Vobern skriver:

    Dålig lösning. Det borde gå att få anmäla innan och köpa en kod till en bom om man har en fritidsbåt.

  • Hans Lindh skriver:

    I Båstad tar klubben som äger rampen en avgift. Lite surt om man seglar jolle och sjösätter flera gånger per dag. Nyckel finns att hämta vissa tider på dagen. Lite surt, men det hindrar busanvändning. En bom, ett lås och avtal med en liten servicebutik, som mot uppvisande av leg, en pant på ca 500 -1000 kr och en avgift på 100 -200 kr. Eftersom sjösättaren legitimerar sig, så borte problemen minska. Samtidigt som servicen finns tillgänglig för alla. Detta är något som bör prövas.

  • Jan Reutergårdh skriver:

    Klassisk myndighetsåtgärd. Istället för att ta tag i dem som missköter sig förstör man för alla.
    Jämför chefen som sätter upp en lapp i fikarummet om att personalen tar för långa fikaraster, istället för att säga till dem som gör det.

  • Jan skriver:

    Väldigt tråkigt att detta drabbar vanliga båtägare som behöver sjösätta eller ta upp på grund av servicebehov , likaså drabbas fisketurister. De borde kunna hitta en bättre lösning.