AIS gör att du kan se andra fartyg i närheten – vilka de är, vart de är på väg och med vilken hastighet. Andra fartyg kan också se dig. I På Kryss nr 7 berättar ..." /> Benny byggde AIS | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Benny byggde AIS | På Kryss
Hem » Läsvärt

Läsvärt

Benny byggde AIS

24 november 2020 – 10:28 2 kommentarer
Benny byggde AIS

AIS gör att du kan se andra fartyg i närheten – vilka de är, vart de är på väg och med vilken hastighet. Andra fartyg kan också se dig. I På Kryss nr 7 berättar Benny Pettersson om utvecklingen av systemet.

AIS står för Automatic Identification System och är en svensk uppfinning som kanske har blivit den viktigaste marina säkerhetsfunktionen. Benny Pettersson var med och utvecklade AIS för sjöfarten. Tankarna tog fart under en storm i Japan 1965.

– Jag låg i Kobe i Japan när vi råkade ut för en tyfon med 70 sekundmeter. Alla fartyg hade fått lämna hamnarna. Vi ankrade utanför med all kätting vi hade. Radarn var utslagen av det vilda havet och vi var totalt ensamma. När stormen bedarrade såg vi att ankaret hade flyttat sig en distansminut under stormen. Vi satt i mässen och tänkte att man borde ha ett system som dels ger egen position och dels ser andra fartyg. Alla som är ute och seglar ska ha en. Små båtar syns dåligt på radarn om det är kraftig sjö.

Vad är det bästa med AIS tycker du?

– AIS gör att fartyg upptäcks tidigare. Man får reda på kurs, fart och KÖG, kurs över grund. Kursen sänds från fartygets kompass och fart och KÖG skickas från gps. Den sänder också ut namnet och signalbokstäverna.

Finns det någon nackdel med AIS?

– En nackdel är att det bygger på gps. Det finns ställen i världen där stormakterna stänger av systemet under krigshandlingar. Den som är kunnig kan också låtsas vara ett fartyg. Det är förbjudet att leka med de två frekvenser som finns, men det kan folk göra ändå. Det är därför viktigt att ha i gång radarn samtidigt.

Benny byggde AIS

Använder du själv AIS?

– Jag har en fritidsbåt med AIS. Jag var ute och körde i dimma med radar och AIS och det fungerade bra. Jag har även kartprogram, Sea Pilot, där AIS kommer från landstationer.

Du har ju varit med och format AIS för sjöfarten – hur kändes det när systemet blev obligatoriskt för yrkestrafiken 2004?

– Jag och Bo Tryggö, ingenjör på Sjöfartsverket, höll föredrag på de mest speciella ställen, bland annat i Pentagon, USA, och i Tokyo. Det har varit väldigt kul!

2 kommentarer »

  • Jan Jarelius skriver:

    ?????? Enligt siten: https://www.wikiwand.com/sv/H%C3%A5kan_Lans
    har Håkan Lans ursprungspatentet.

    Patentverksamhet
    Håkan Lans har innehaft två patent i Sverige:

    EP 92914913.6 Positionssystem
    Detta patent beskriver ett system som utnyttjar satellitnavigering (GPS) och radiokommunikation för att höja säkerheten för flygplan och fartyg. I korthet går idén ut på att alla flygplan sänder ut sin GPS-position, hastighet och riktning till alla andra flygplan som befinner sig i närheten. De kan då se varandra på en skärm och på så sätt undvika att köra in i varandra. Detaljerna om hur man kan konstruera ett sådant radiokommunikationsprotokoll är den stora delen av uppfinningen. Patentet förvaltas av firman GP&C och går då under namnet ”STDMA datalink” för ”Self organising Time Division Multiple Access”. Kommunikationsprotokollet används idag i AIS, vilket är ett system som idag nyttjas av alla handelsfartyg med bruttodräktighet över 300 ton (antagligen en slarvigt skriven 500 som blev 300 i regeltexten) i internationell trafik (så kallade SOLAS-fartyg) vilka är cirka 50 000 stycken. Detta patent lämnades in 1992, och gick ut 2012.

  • Ingar Hellmalm skriver:

    Jag trodde att det var Håkan Lantz som uppfann systemet ursprungligen tänk för flyget