Hem » Läsvärt, Nyheter, Säkerhet

Läsvärt   Nyheter   Säkerhet

Bristande sjömanskap bakom åtal

28 februari 2017 – 11:27 3 kommentarer

En 21-årig rib-förare åtalas efter att han själv och fem personer kastades överbord vid en gir i hög fart.
– Det var inga olyckliga omständigheter som ledde till händelsen utan bristande erfarenhet hos föraren, säger förundersökningsledaren James von Reis.

Händelsen inträffade en blåsig julidag 2015. Ett par i 50-årsåldern med sina barn och partners hade hyrt två vattenskotrar av ett eventföretag, men den ena skotern visade sig vara trasig. En 21-årig säsongsanställd som skötte uthyrningen ringde då sin chef och undrade vad han skulle göra. ”Lös uppgiften” löd rådet och 21-åringen valde att låta sällskapet använda den fungerande skotern och tog med de övriga på företagets rib utrustad med två 300-hästars utombordare. Tanken var att låta sällskapet turas om att använda skotern med rib-båten som utgångspunkt ute på vattnet.
Men familjen anade oråd så snart 21-åringen ökade farten från Stenungsund söderut mot Hakefjorden. En bit ut i Hakefjorden gjorde föraren en gir tvärs vågorna så att han själv och alla utom en av de sex passagerarna föll överbord. I förundersökningen berättar en 50-årig kvinna om upplevelsen efter att 21-åringen gasade på kraftigt en stund efter avgång:
”Jag blev precis livrädd och tänkte att det här går åt helvete. Jag kände hur jag kastades både uppåt och i sidled. Sedan kände jag bara smärta och låg plötsligt under vatten. Jag fick panik och när jag kom upp till ytan såg jag min man en bit bort med blod runt munnen.”
En fritidsbåt hjälpte till att få samtliga ur vattnet. Två av passagerarna skadades med långvariga besvär, bland annat inre blödningar och svullnader.

­Åtalspunkterna är vårdslöshet i sjötrafik, vållande till kroppsskada och brott mot lagen om fartygssäkerhet. Förundersökningsledare är åklagaren James von Reis i Göteborg som tycker att händelsen är tragisk.
– Det är en ung och oerfaren kille som är anställd för uppgifter på land och som tar eget initiativ till att köra den här väldigt kraftfulla båten. Precis som många bilar är det ett potentiellt mordvapen i fel händer.

Det är endast den 21-årige föraren som är misstänkt för brott. Enligt den första åtalspunkten hade han befälet ombord och framförde rib-båten, som kan göra upp till minst 50 knop, med passagerare. Därmed brast han ”i inte ringa mån i gott sjömanskap tillförekommande av sjöolycka genom att föra båten med hastighet som var alltför hög i förhållande till rådande frisk vind och betydande sjögång och företog han därvid en gir så snäv att interaktionen med sjögången medförde att båten kastades upp högt på sidan så att sex personer som medföljde ombord därvid slängdes ur båten och föll i vattnet.”
– Arbetsgivaren har inte beordrat honom att göra detta. Det påstår inte heller killen själv. Det var ett eget initiativ att ta ribben med passagerare, säger James von Reis.

Vilken betydelse har det att båtfärden är yrkestrafik? Skulle åtalspunkterna vara desamma om det handlade om en fritidsbåt och exempelvis en familjemedlem som kör?
– Varje fall är unikt och det kan alltid bli en annan bedömning när man väger in alla omständigheter. Men det är ju samma vårdslöshet i sjötrafik om motsvarande handling sker av en privatperson i en fritidsbåt. Det får relateras till graden av erfarenhet, säger Jmes von Reis.

Den tredje åtalspunkten, brott mot lagen om fartygssäkerhet, handlar om förarens brist på nautisk kompetens för passagerartrafik. Enligt fartygssäkerhetslagen och Transportstyrelsens föreskrifter krävs fartygsbefälsexamen och maskinbefälsexamen klass VIII och certifikat för handhavande av snabba fartyg, för passagerartrafik. Kravet på maskinkompetens beror på utombordarnas effekt som är motsvarande 440 kW och gränsen för maskinkompetens går vid 405 kW.

Tidpunkten för förhandlingarna i tingsrätten i Göteborg är inte bestämda.

På Kryss fortsätter att bevaka händelsen.

LÄS MER: Hugo Tiberg: ”Gott sjömanskap” en bra måttstock? [pakryss.se, 4 oktober, 2016]

 

Johan Boström
johan@pakryss.se

, ,

3 kommentarer »

  • Redaktionen skriver:

    Angående arbetsgivarens ansvar menar åklagaren att ”synnerliga skäl talar för att principalansvar
    enligt 4 kap skadeståndslagen (1972:207) knappast inträder i detta fall där
    (21-åringen) utan lov iklätt sig befälhavarfunktion som inte ingått i hans tjänst hos
    arbetsgivaren.”

    /Redaktionen

  • jan Kumlien skriver:

    Är inte arbetsgivaren att betrakta som redare, med det ansvar det medför?

  • Pär skriver:

    Mycket märkligt att Arbetsgivaren ställs utan ansvar. Enligt Arbetsmiljölagen är han skyldig att utbilda sin personal, om inte annat ha restriktioner vad man får utföra för typ av arbete.Jag tycker klart han brutit mot sitt Arbetsmiljöanvar som arbetsgivare.