Nu är det hög tid att rusta båten inför sommarens äventyr. Vi frågade båtbesiktningsman Bengt Arvidsson vad som är extra viktigt att tänka på. BENGT ARVIDSSON ÄR inne på sin trettonde säsong som båtbesiktningsman och tycker ..." /> Dags att vårrusta båten | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Dags att vårrusta båten | På Kryss
Hem » Läsvärt

Läsvärt

Dags att vårrusta båten

27 april 2020 – 12:52 En kommentar
Dags att vårrusta båten

Nu är det hög tid att rusta båten inför sommarens äventyr. Vi frågade båtbesiktningsman Bengt Arvidsson vad som är extra viktigt att tänka på.

BENGT ARVIDSSON ÄR inne på sin trettonde säsong som båtbesiktningsman och tycker att båtägare överlag är bra på att ta hand om sina båtar.
– Jag möter många engagerade båtägare, men ser tyvärr också en växande grupp som vill njuta av båtlivet utan intresse av att sköta båten, säger han.

En av de vanligaste missarna är att inte byta sin offeranod tillräckligt ofta. Offeranoden skyddar mot galvaniska elektriska strömmar, som annars kan äta upp metallen på båten när den ligger i vattnet. Strömmarna kan bero på läckage och brister i elsystemet ombord, komma via vattnet från andra båtar eller från elinstallationer i land.
– Ligger du i en hamn med mycket landanslutningar för el och undervattenskablar ut till bryggorna tar du en större risk. Så är fallet i de flesta hemmahamnar, säger Bengt Arvidsson.

Offeranoden sätts på exempelvis propeller, propelleraxel, bogpropeller, axlar och drev. Valet av metall på offeranoden beror på vilken sorts vatten båten vanligtvis befinner sig i. Sötvatten kräver magnesiumanoder, i bräckt vatten används aluminiumanoder och i saltvatten oftast zink.
– Många verkar tro att anoden har kvar sin funktion för att den ser lika stor ut som när den var ny, men så är det inte. Den består av tomma porer som man inte alltid ser, så det mesta av den skyddande metallen är borta efter en säsong. Offeranoder bör man alltså byta varje år, annars kan det gå snabbt att få sin propeller eller axel förstörd.

Viktigt att byta anoder varje år och inte tro de håller en säsong till.

Slipa gärna ned propellerblad med ett fint
sandpapper för bästa kraft
genom vattnet.


NÄR RESTEN AV
båten ska rustas gäller det att inte stressa. Gå igenom allt lugnt och metodiskt och fokusera på de delar av båten du inte kommer åt när den ligger i sjön, som kölen och skrovet från kölen upp till vattenlinjen. Däck  och sittbrunn kan du åtgärda när båten är sjösatt.
– Koncentrera dig på motorn, och på riggen om det är en segelbåt, samt säkerheten. Kolla brandsläckare och att båten är tät. Framförallt på Västkusten kämpar många båtägare med havstulpaner på skrov, roder och propeller.
– Om det växer till sig på propellerna kan det påverka framdrivningen och skapa obehagliga vibrationer i båten.
För att förhindra havstulpaner kan du använda bottenfärger som är godkända för vattenmiljön. Till exempel silikonfärg som blir som en gummihinna.

Man vill undvika onödiga roderproblem ute till havs. Se efter beslag, stabilitet och att alla delar är hela på land.

Elkopplingar ska sitta fast
ordentligt och vara rena. Ett helt elsystem är viktigt för säkerheten.

TÄNK PÅ ATT ta hand om båtens fuktspärr mellan köl och vattenlinje.
– Om en epoxiprimer under bottenfärgen släpper är det jätteviktigt att inte bara lägga på bottenfärg, utan att också lägga på primer först. Annars blir det ett stort jobb senare.

Som fuktspärr gäller det att använda rätt material, en tvåkomponentsprimer. Det räcker inte med enkomponentsfärg utan epoxi, menar Bengt Arvidsson.
– Då riskerar du att få fuktinträngning i laminatet och osmos (böldpest) i plasten på sikt. En epoxiprimer är sex gånger tätare än båtens gelcoat.
En slät och fin köl höjer farten något genom vattnet. Många båtägare är noga med att få till en jämn yta, medan andra låter färglagren sitta kvar och nöjer sig med att rugga upp ytan innan bottenfärgen läggs på. En återkommande fråga i olika båtforum brukar vara vad man behöver göra åt rost på kölen. Hela kölen är ett gediget stycke, så lite rost här och var skadar den inte så mycket.
Vill du göra det enkelt för dig borstar du av rosten med en stålborste och lägger på primer innan bottenfärgen.
– Om du borstar av rost är det jätteviktigt att lägga på primer snabbt. Helst inom någon minut. Experterna som blästrar båtar brukar säga max en timma, säger Bengt Arvidsson.

Se över blocken i masten så att fallen kan löpa friktionsfritt.

Brand är något vi absolut inte vill ha ombord. Bra att kolla brandvarnaren och byta batteriet.

Ett rent och fint ekolod ger
bättre information om vad som finns under vattenytan.

EN NYSLIPAD YTA börjar nämligen rosta direkt. Är du inte snabb nog att måla den fortsätter oxidering och rostbildning innanför färgen.
– Då har du samma problem igen till hösten, och förmodligen lite mer.
För att göra jobbet ordentligt ska färglager och rost slipas ner till järnet med en vinkelslip, och sedan lägger du på flera lager med epoxi. Som alltid när man arbetar med epoxi är det mycket viktigt att använda skyddsutrustning och undvika hudkontakt.

Mantågsstöttorna, som håller uppe mantåget, behöver tas bort och tätas, annars rinner det lätt in vatten i båten vilket kan skapa en unken och möglig miljö. Har du redan fått mögel i båten går det oftast att tvätta bort med vanligt rengöringsmedel. Om det satt sig rejält i trädelar kan du behöva slipa ned och lacka, eller olja, om.
Dubbelkolla också att mantågstöttor, pulpitar i fören och puschpitar i aktern är ordentligt åtdragna.
– För pulpitar och pushpitar är det bara att ta en fast nyckel eller tumskruv och dra åt. De behöver inte tätas eftersom de oftast sitter i ankarboxarna eller i akterstuvarna, säger Bengt Arvidsson som har ett kort och gott råd, framförallt till nya båtägare, när det gäller att rusta båten inför sjösättning.
– Fokusera på funktion istället för utseende och finish!

Bengt Arvidsson
Yrke: Båtbesiktningsman.
Ålder: 63.
Bor: På Orust.
Om sin egen vårrustning: ”Jag laddar alltid batterierna. Det är jobbigt om inte motorn startar efter sjösättningen!”

Ladda ner checklista inför sjösättningen här.

En kommentar »

  • lennart falck skriver:

    Hej
    Att föreslå en silikonfärg, som är den minst utprovade på marknaden är väl magstarkt.
    Nu innehåller den inga biocider, men mikroplaster och silikonrester i havet är nog ingen höjdare.Vidare kräver den mycket definierade processparametrar och för segelbåtar fungerar den sådär
    Mvh/Lennart Falck