Hem » Läsvärt

Läsvärt

Dalälvens drottning

3 november, 2020 – 09.27 Ingen kommentar
Foto: Privat

Det enda mer häpnadsväckande än båtens historia är båten i sig. Janne Wennlunds Vindö 452 från 1984 är i bättre skick än de systerbåtar som en gång lämnade varvet.

”Ratten får du inte! Den behåller jag!” Janne Wennlund kunde knappast protestera. Säljaren Lars Skarin hade byggt på båten under 18 år och fick ha kvar den vackra unika träratten som han själv hade designat och tillverkat.

I själva verket var det en ren slump att Janne köpte båten som i dag heter Anemone. Bilderna i annonsen lockade inte, men eftersom han ändå var i närheten bestämde han sig för att ta en titt.
– Det var ett oerhört fint hantverk, så många väl utförda detaljer och smarta och genomtänkta lösningar.

Men det krävdes fortfarande en del arbete för att få henne seglingsklar. Eftersom Janne har renoverat båtar i större delen av sitt liv tog han sig glatt an arbetet. Båtens historia är minst sagt annorlunda. Lars Skarin fick motvilligt lov att köpa enbart skrovet 1984 för att själv färdigställa båten. Att han var båtbyggare till yrket hjälpte till. På köpet följde all dokumentation, alla ritningar och annat som krävdes för att färdigställa inredning och överbyggnad. Egentligen är det en Vindö 45, men eftersom alla båtar efter 1988 fick beteckningen 452 har Janne valt att betrakta den så och Anemone var ju heller inte helt klar förrän 2020.

Även om det mesta på båten redan var klart var däcket det stora jobbet. Utöver det har han installerat vattensystem, värmare, autopilot, länspump och diverse inredning bland mycket annat. Detaljarbetet för tankarna till mässhallarnas Hallberg-Rassy eller Najader. Dessutom luktar båten ny.

Sedan Anemone kom i sjön i juli i somras har Janne varit ute med henne varje helg och några längre perioder. Oftast i närheten av kusten utanför Gävle och ner till Öregrund. Och ratten fick han till slut behålla – det visade sig vara säljarens fru som ville att Lars skulle behålla den, men när hon inte såg fick Janne ta över den.

Läs hela artikeln i senaste numret av På Kryss.

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar