Hem » Nya prylar/båtar, Nyheter

Nya prylar/båtar   Nyheter

Eldrift och fulla bryggor i Marstrand

27 augusti 2018 – 17:33 En kommentar

Fler segelbåtar, färre glassätare och ett närmast explosionsartat intresse för eldrift. Så summerar På Kryss intrycken efter årets stora mässhelg i Marstrand.

Efter en lite trevande start med gråväder och regn på mässans första dag visades sig Västkustpärlan från sin bästa sida under resten av helgen. Uteserveringarna var fyllda till bredden, på kajkanten trängdes krabbfiskande barn, måsarna skriade och hamnen var full av båtar och flaggspel. Så som sig bör när det är båtmässa på Marstrand.

Med närmare 250 båtar i vattnet, och ett 60-tal utställare på land befäste Marstrand Boat Show åter sin roll som Västkustens största flytande båtmässa. Någon siffra på antal besökare har vi ännu inte fått, men det samlade intrycket efter att ha pratat med utställare och lokala företagare är något kortare kö till glasskiosken och betydligt fler som faktiskt kommit för att de är intresserade av att titta på båtar. Något som kanske kan förklaras med det lite svalare vädret.

Bild: Linda Hammarberg

Stundtals var det lite trångt på bryggorna… Bild: Linda Hammarberg

Nytt för i år var ett 30-tal begagnade båtar på båda sidor om färjeläget på Koön, men också betydligt fler nya segelbåtutställare jämfört med förra året. Najad och X-Yacht är några av de som valt att lämna segelbåtsmässan Öppet Varv på Orust för att prova lyckan på Marstrand Boat Show.
– Vi vill ju vara där våra konkurrenter är, så vi väntade med att anmäla oss in i det sista. Men vi är jättenöjda så här långt. Logistiken har fungerat över förväntan, och det har varit stort intresse hela helgen, säger X-Yachts representant Johan Delin när På Kryss träffar honom på söndagen.

Granne med hamnens bamsing, en Lagoon 50, guppar en annan betydligt mindre med minst lika välbesökt båt, nämligen familjen Vebers Allegro 30 SY Anna Lisa, som många känner igen från TV-serien Familjer på äventyr.
– Jag tror folk tycker det är roligt att se att man inte behöver en så stor eller avancerad båt för att förverkliga sina drömmar, säger Thomas Veber som för andra året i rad seglat upp sin båt från Skanör för att medverka på Marstrand Boat Show – i år med den rykande färska boken ”Ett år utan skor” om familjens seglats till Karibien.

Marstrand

Små motorbåtar dominerade på bryggorna, men årets Marstrandsmässa bjöd också på fler segelbåtar än tidigare år. Bild: Linda Hammarberg

En annan uppskattad repris är möjligheten att titta inom Rutgerson Marins fabrik för att se var företaget tillverkar alla sina segelbeslag, block, avlastare, luckor och andra båttillbehör.
– Vi började så smått med öppet hus och fabriksvisningar redan förra året och fick så härlig respons att vi bestämt oss för att göra det till en årlig tradition, berättar Charlotte Rutgerson som är VD för familjeföretaget i Marstrand.

Trots fler segelbåtar på mässan är det fortfarande de små motorbåtarna som dominerar, vilket inte är så överraskande. Det speglar utvecklingen i branschen och längs kusten där snabba daycruiser-båtar och styrpulpetare är en allt vanliga syn. Grovhuggna machobåtar i aluminium verkar också växa i popularitet.

Anne-Bente Silverfjäll

Anne-Bente Silverfjäll stod i SXK:s monter. Bild: Linda Hammarberg

En rolig utveckling på årets mässa är att allt fler båtar kan levereras med eldrift. Både svenska GreenStar, med rötterna i tidigare OZ Marine, och tyska konkurrenten Torqeedo visar upp sina senaste elmotorer både på land och i vattnet, och många passar på att provköra. Kanske är alla stora bensindrivna utombordare på mässan ett minne blott redan om några år. En spännande tanke.
– Vi har haft fullt i montern hela helgen. Folk ser vad som händer i bilbranschen och den statliga miljörabatten på 25 procent börjar verkligen ge resultat”, berättar Thomas Arvidsson som är återförsäljare för Torqeedo i Sverige.

Också de utställare som hamnat lite i periferin av mässområdet verkar nöjda med årets mässa. Kanske som ett resultat av arrangören Sweboats ansträngningar med tydligare skyltning och bättre spridning av mässans attraktioner. En av de mer vågade förändringarna är ett vändkors på bryggan som i princip gör hela södra delen av mässområdet enkelriktad.
– Jag stod redo med både hjälm och hockey-skydd, beredd på värsta, men svenskar är ju vana vid att låta sig ledas runt på IKEA så det verkar faktiskt ha fungerat riktigt bra, säger Sweboats projektledare Stefan Aspberg.

En av utställarna i den ”enkelriktade” delen av hamnen är Svenska Kryssarklubben.
– Det är första året vi är på Marstrand Boat Show men vi är jättenöjda med vår placering. Det har passerat mycket folk hela dagen och vi har fått ovanligt många nya medlemmar. Det är också många som bara tittar förbi för att berätta vilket bra jobb vi gör. Då blir man lite extra glad, säger Anne-Bente Silverfjäll som är funktionär i Västkustkretsen under mässans sista dag.

Nu återstår för många av mässans utställare att packa ihop snabbt som sjutton och sätta kurs mot Allt på Sjön-mässan i Gustavsberg som börjar redan nu på fredag. För de lite större båtarna innebär det att de måste runda hela södra Sverige för att hinna fram i tid. En seglats på 550 sjömil på fyra dygn.

Linda Hammarberg
redaktion@pakryss.se

, ,

En kommentar »

  • Jan Gabrielli skriver:

    Tråkigt att det blivit en splittring, öppna varv var en mycket trevlig mässa när alla segelbåtsvarv var där