Med start 2024 är det tänkt att två eldrivna höghastighetskatamaraner ska trafikera två kommersiella linjer i Stockholms skärgård, Täby-Ropsten och Österåker-Skeppsbron. Snabbfärjorna, som är av modellen Beluga24, har plats för 147 passagerare och 28 cyklar.  Färjan mellan Täby–Ropsten ..." /> Eldrivna snabbfärjor i Stockholms skärgård | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Eldrivna snabbfärjor i Stockholms skärgård | På Kryss
Hem » Nyheter

Nyheter

Eldrivna snabbfärjor i Stockholms skärgård

31 maj 2022 – 10:17 En kommentar
Pressbild

Med start 2024 är det tänkt att två eldrivna höghastighetskatamaraner ska trafikera två kommersiella linjer i Stockholms skärgård, Täby-Ropsten och Österåker-Skeppsbron.

Snabbfärjorna, som är av modellen Beluga24, har plats för 147 passagerare och 28 cyklar. 

Färjan mellan Täby–Ropsten är batteridriven och optimerad för pendeltrafik medan färjan som går mellan Österåker-Skeppsbron utrustas med ett vätgasdrivet bränslecellssystem för längre sträckor.

Skrovets unika design med ett bärplanssystem minskar vattenmotståndet och energiförbrukningen med upp till 30 procent samtidigt som lättviktsskrovet i kolfiber minskar vikten med 35 procent jämfört med katamaraner med traditionella aluminiumkonstruktioner. Företaget Green City Ferries (GCF), som tillverkar färjorna,

räknar därför med en energiförbrukning på 30 kWh per nautisk mil i 30 knop.

– Genom att demonstrera våra emissionsfria höghastighetsfärjor i Stockholm kan vi visa att det finns ett attraktivt alternativ till traditionella fartyg, säger Fredrik Thornell, vd för GCF, till Dagens Logistik.

En kommentar »