Hem » Nyheter, Ombord

Nyheter   Ombord

Fem nya godkända bottenfärger

5 mars, 2018 – 17.26 9 kommentarer

Fem nya båtbottenfärger med biocider är godkända från och med i år. Sammanlagt arton färger får användas i Östersjön och nära ett fyrtiotal är godkända för Västkusten.

Transportstyrelsen utesluter inte att alla båtbottenfärger med biocider, gift, kan förbjudas inom de närmaste åren (Läs mer i På Kryss nr 9, 2017). Men tills vidare är ovanligt många båtbottenfärger godkända av Kemikalieinspektionen som nu har publicerat årets godkända färger. Utöver biocidfärger för propeller och drev är sammanlagt 36 färger godkända, varav 18 för Östersjön.

Förra året ändrade Kemikalieinspektionen definitionen av användningsområde från ”huvudsaklig fart” till ”huvudsaklig förtöjningsplats”. I praktiken ska det inte ha någon betydelse eftersom syftet är att inte hindra transport eller genomfart i vatten där bottenfärger är förbjudna. Även en tillfällig vistelse med biocidfärgmålad båt är godkänd. Den som hemmahamn i insjö eller norr om Örskär, får inte använda någon giftig bottenfärg.
Om en båt har flera förtöjningsplatser får den bara målas med den bottenfärg som är tillåten i det område som har de mest restriktiva reglerna.

De datum som nu står angivna för de olika färgerna och sträcker sig förbi 2020 kan eventuellt få indragna godkännanden.
– Alla produkters tillstånd omprövas i samband med regelbytet från de svenska nationella reglerna till EU:s biocidförordning, säger Per Johansson, miljöriskbedömare vid Kemiinspektionen.
– För svenska förhållanden blir skillnaden liten, men i Danmark och Tyskland, där man tidigare haft ett mindre restriktivt regelverk, så blir det färre färger som tillåts, säger Per Johansson.

Flera färgers godkännande har löpt ut, men färgerna får användas året ut och säljas till och med juni. Detta gäller exempelvis Lefant Nautica Copper och Biltema Antifouling Vit.

LÄS MER: Godkända båtbottenfärger ostkusten [Kemikalieinspektionen]

LÄS MER: Godkända båtbottenfärger västkusten [Kemikalieinspektionen]

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

, ,

9 kommentarer »

  • Per Jansson skriver:

    Förbudet är närmare än ni tror. Diverse fantasifulla alternativ presenteras. Ultraljud som varje gång den testas visas sig vara lika effektiv som ormsalva. I Hullsonics manual står dessutom att man skall bottenmåla… Eller silikonfärg. Ja, det låter ju miljövänligt när haven förorenas av mikroplaster. Nästan omöjlig att måla med utomhus dessutom. Eller massutbyggnad av borsttvättar. På västkusten får det nästan vara en till varannan båt. Tala med er båtvänner om detta nu. Gå samman och stoppa dessa planer som det propageras för med falska miljöargument. Annars är fritidsbåtlivet som vi känner det ett minne blott.

  • Ard Vromans skriver:

    Solgerd Björn-Rasmussen, marinbiolog och SXK-ordförande 2001-2005, var redan i början av detta sekel kritiskt till förbud av kopparfärger i Östersjön och minskning av kopparhalten på Västkusten i kopparfärgar. Några vetenskapliga argument för regleringen annat än en försiktighetsprincip fanns inte då och ovissheten har till synes inte avtaget. Kommentarerna till denna artikel visar det med all tydlighet.
    För övrigt visade jag min okunnighet om färgers uppbyggnad och innehål i förra inlägget. Volymtorrhalt har inget med kopparhalt att göra har jag fått lära mig.

  • Jan Jarelius skriver:

    Om koppar är så farligt borde alla koppartak förbjudas ! då regnvattnet till slut hamnar i havet.

    //Janne

  • Torsten Egerö skriver:

    Vad jobbigt det är att koppar fortfarande betraktas som ett gift. Trots att det inte finns några som helst tecken på att djur eller växter skulle fara illa av koppar i bottenfärg. De små larverna dör inte av färgen, de bara undviker den för att leva vidare på annat håll.

    Och det bästa beviset på kopparns ofarlighet är väl att vi kan använda koppar till våra vattenledningar utan att någon eller något far illa av det.

  • Ard Vromans skriver:

    I Kemikalieinspektionens sammanställning för Västkusten står att VC17m innehåller 17,96% koppar. Enligt Produktdatablad publicerat hos båttillbehörshandel är volymtorrhalten, som förmodas vara samma som kopparhalten, 6.3%. Det är kopparn som huvudsakligen förhindrar påväxten och om VC17m med 17,96% koppar är godkänd är den förstås att föredra. Då kan man nöja sig att måla vart annat eller vart tredje år. Var får man tag i den?

  • Marianne M skriver:

    Ja, det är ju spännande med hela den här bottenfärgsdebatten- ena dagen är koppar godkänt och nästa inte… Samtidigt som man gladeligt diskuterar att spränga bort valda delar av skärgården för att kunna ta emot ÄNNU fler och större kryssningsfartyg. Ibland får man för sig att det är kul att sätta dit fritidsbåtfolket på alla fronter, och att pengabegäret, inte miljötänket styr diskussionen om alla övriga tonnage som man gärna vill ska trafikera känslig natur..

  • Svenning Ericsson skriver:

    Koppar i färg är inte farligare för naturen än den kopparurlakning som sker naturligt via erosion.
    Den enda skillnaden är storleksordningen på kopparutfällningen som är 10000 fallt större ifrån natur och mark än ifrån båtbottnarna.
    På vilken grund har Sveriges geologer varit helt tysta då exv kemikalieinspektionens påståenden om att en storskalig påverkan sker ifrån fritidsbåtsanvändningen?
    Att inte se skogen för alla träd passar bra som liknelse i detta kopparsammanhang.
    Vad betalar vi skattebetalare dessa myndigheter för att åstadkomma?
    Fakta eller fria fantasier?

  • Redaktionen skriver:

    Lidingö kommun kräver att en båt med giftig båtbottenfärg, även godkända färger, inte får tvättas på land utan att tvättvattnet tas omhand. I praktiken kräver det en godkänd spolplatta vilket många klubbar saknar.

    /Redaktionen

  • Johan E Lagerwall skriver:

    Hej

    Vet ni varför båtklubbarna på Lidingö inte godkänner dessa färger.

    M Johan