Löpsedel Nya prylar/båtar
Flytande båtmässor – Orust 2011
Öppna varv är fortfarande den trevligaste båtmässan i Sverige, trots att den intima känslan av lokala varven egen utställning börjar försvinna nu när alla är välkomna. Detta är också den mässa där det visas flest segelbåtar; av totalt 152 båtar var nästan 90 segelbåtar vilken gör det till Sveriges största segelbåtsmässa. På en vanlig inomhusbåtmässa är det ofta bara 10-20 vanliga övernattningsbara segelbåtar.
Nykomlingar var bland annat jättemotorbåtar från amerikanska Fleming, som med sina 65 fot dominerade delar av hamnen. Även om Fleming kanske är i största laget för de flesta av oss, är det intressant att fler ”Trawlers” hittar vägen till den svenska marknaden. Även Hallberg-Rassy visade upp sin nya 64-fotare på paradplats i innersta hörnet.
Intressanta småbåtar var raska dagseglaren Elan 210 från det Slovenska varvet, som med sina sex meter bjuder på ett enkelt båtliv med bra fart. Inredningen hade man lyckats bra med, trots att det är en snabbseglare på bara drygt 6 meters längd. Men det fanns ett litet pentry och en stor dubbelkoj i fören och två fullängskojer som sticker in under sittbrunnen (är man fyra ombord får nog packningen vara i sittbrunnen under natten).
Påsar på skotten har testats förut i 1980-talsbåten Twostar 36:an, då det kallades Ikea-inredning och sålde ingenting alls – men är egentligen en ganska smart lösning och det går att packa båten redan hemma. Lyftkölen är kanske inte något man lyfter i varje vik man vill in och den svenska ägaren hade inte heller valt att ha den innovativa motorbrunnen för utombordaren, utan den satt på traditionellt sätt mellan de dubbla rodren.
Lilla Minifolkbåten är en trevlig bekantskap som får uppskattande kommentarer från mässbesökarna på bryggan. Här får man snarast krypa in i inredningen som mer är segelstuv än kajuta, men som till nöds har ett par madrasser att sova ut någon enstaka natt. Sittbrunnen är dock härligt stor och utformad för racing.
En liten favorit bland små motorbåtar blev något udda formade Catch 7.5 som med sin bakåtlutade för med inbyggd krockkudde hade fått en liten hytt med plats för två och eventuellt också ett litet bärbart gasolkök och en kemtoalett. Den var inte helt färdig, utan i gryningen samma morgon hade varvet monterat några av de sista delarna innan man mässan öppnade. Skrovformen har litet motstånd och sägs bara förbruka 0,39 liter bensin per nautisk mil med en 60 hästkrafters motor.
Även det polska varvet Delphia hade tagit fram en motorbåt 1350 Escape med lättdrivet skrov och låg bränsleförbrukning, men den låga förbrukningen beror främst på en liten motor. Den uppgavs gå fint i skyddade vatten med en 50 hk inombordsmotor (marchfart på runt 7 knop med en förbrukning på ca 1 liter per nautisk mil). Intressant trend att även de stora serievarven hakar på trenden med lite större motorbåtar med små motorer och låg bränsleförbrukning.
Norska snipan Duckie från Marex kunde göra 26 knop, även om den skulle gå utmärkt i deplacementsfart också.
En trimaran och en stor segelkatamaraner fanns också med och en subjektiv iakttagelse jag gjorde är att besökare tittar lite mer intresserat för varje år. Dragonfly 28 har infällbara pontoner och behöver inte ta så mycket mer plats i gäst- eller hemmahamnen än en vanlig båt. Snabbseglande men med lite mindre plats inombords.
Tyska Sirius 310DS visades upp och den tyske varvsägaren berättade att just deras varv startade däcksalongstrenden 1988 efter en blöt segelsemester i Sverige! Däcksalong innebär en skyddad styrplats och sittgrupp i däcksnivå, med utsikt åt alla håll, men varianter finns.