Hem » Nyheter

Nyheter

Förslag om färre båthamnar väcker diskussion

11 februari, 2020 – 13.55 16 kommentarer
Förslag om färre båthamnar väcker diskussion

Färre båthamnar längs Västkusten, införandet av ett båtregister och en ny båtskatt. Det var några heta frågor som debatterades under Båtmässan i Göteborg. Kritiker menar att om hamnarna ska bli färre krävs teknik och utrymme för att istället kunna förvara båtarna på land.

Under båtmässan i Göteborg debatterades frågan om en minskning av antalet båthamnar längs svenska Västkusten, inte minst i Bohuslän, rapporterar Lokaltidningen Stenungsund Tjörn Orust. Kritikerna kräver i havsplaner en koncentration av båthamnar och istället möjlighet att förvara båtarna på land när de inte används.

Svenska Båtunionen håller med om att hamnarna börjar bli för många, men om de ska minska krävs teknik och utrymme för att istället kunna förvara båtarna på land. Samtidigt går det inte att begära att stora segelbåtar ska lyftas upp mellan varje gång de används.

Under mässan propagerade också bland annat forskare för både införandet av ett båtregister och en båtskatt. Transportstyrelsen i sin tur vill att gamla tvåtaktsmotorer ska skrotas av miljöskäl och i framtiden kan både skrotningspremier och förbud bli aktuellt.

16 kommentarer »

  • Joakim Muth skriver:

    Ska man ta ut en ”Båt Skatt” bör den baseras på antalet HP motorn i båten har, en fast avgift per HP.

  • Thomas Nilsson skriver:

    Det är faktiskt en utmärkt idé att lyfta alla båtar upp på land när de inte används. Alldeles utmärkt. Så skulle jag vilja ha det, och jag ideer om hur det skulle kunna gå till och fungera.
    Detta får jag rota lite i tror jag. 😊

  • Peter Andersson skriver:

    Det är väldigt lätt att peka på miljön i vårt samhälle, och därefter på beskattning eller bara rena begränsningar. Om hamnarna ska minska i antal kommer fler att köra längre, med förhållandevis smutsiga motorer (jämfört med en modern bilmotor). Det känns på inget sätt genomtänkt. Jämför bonus/malus systemet på beskattning av bilar som nu får svidande kritik. En politisk kortsiktig lösning.
    Samtidigt klarar inte samhället av att hantera de yrkeskriminella som länsar hamnarna på nyare (miljövänligare) utombordare. Jag har svårt att tro att fritidsbåtar är det marina livets stora miljöhot. Dessutom ger det möjlighet till återhämtning i en utbränd vardag… Möjligen kan bättre rening vid bottentvätt ske i de stora vinterhamnarna, för att undvika att bottenfärgen spolas av och sedan rinner rakt ner i hamnen, och möjligen kan tömning av latrintankarna göras bättre och mer lättillgänglig (det är ändå rätt ok idag, när de funkar).
    Är de lägst hängande frukterna för en bättre marin miljösituation att begränsa fritidsbåtsägarna? Tveksamt. Är målet att mjölka oss på skatteintäkter utöver vad vi betalar för alla reparationer och reservdelar? Säkerligen.

  • Peter Karlsson skriver:

    Svenska Båtunionen argumenterade inte alls för färre hamnar på vår Stora Båtklubbsdag.
    Vi vill ha hållbara hamnar med bra förutsättningar för ett hållbart, tillgängligt och långsiktigt båtliv.
    Våra båtklubbar står under kommunernas tillsyn och ska följa lagar och regler.
    Vi ser istället att det är bättre att Låta båtklubbarna få utöka sin verksamhet istället och på så sätt skydda känsliga vikar från ny exploatering.
    / Peter Karlsson, Verksamhetschef Svenska Båtunionen

  • Jan Åkerström skriver:

    Personligen kan jag köpa idén med en skatt på båten om motiveringen är att finansiera infrastruktur och annat som främjar båtlivet. Man kan inte protestera mot att båtfolket ska bidra till kostnaderna. Men det finns en utbredd uppfattning att båtliv=lyxliv och därför ska beskattas som någon form av kapitalskatt. Det köper jag absolut inte. En försvinnande liten del av svenska fritidsbåtar är luxiösa yachter. De flesta är bruksbåtar för några tiotals tusen. Daycruisers, gamla snipor, runda goa segelbåtar från 70-80-talet. De som ökar mest är styrpulpetare och andra båtar som är byggda för kortare turer. SKa man fastställa taxeringsvärde på varje båt? Vem ska i så fall administrera det? En gammal Albin 25:a kan ha ett värde mellan 3-75 000 spänn. Min egen båt kostade 45 k när jag köpte den. Men vad är den värd i dag? Helt omöjligt att säga. Nya segel, ny utrustning, renoverad topp, fixad, trixad och tillpiffad invändigt och hundratals arbetstimmar senare!
    Jag tror att en eventuell båtskatt kommer att falla på att det blir för komplicerat. Kanske en fast avgift i några olika nivåer… men en ren båtskatt…. det tror jag aldrig att det kommer.

  • Bengt Nilsson skriver:

    Urdumma förslag:Både att minska antalet hamnar, båtregister och båtskatt.
    Att minska antalet hamnar särskilt på västkusten verkar dumt med tanke på vår korta säsong och semesterperiod ser vi ju trängseln i hamnarna.
    Båtskatt har ju varit föremål för tidigare utredning och visat att administrationen åt upp intäkterna att nettot var näst intill obefintligt.
    Frivilligt register har provats men försvann igen.

  • Jan Bjurström skriver:

    Artikeln skulle vinna på att redovisa argumenten för färre hamnar. Det går ju inte att argumentera i sak utan att veta det. Sist vi seglade i Sverige under semsetertid, önskade vi att det finns många fler hamnar pga att de flesta var överfulla.
    Miljöhänsyn måste öka på flera sätt.
    En billig miljösatsning skulle vara minska skatt på EcoPar för att fler skall välja bort diesel och minska NO och CO2-utsläpp. Bottenfärg och drivmedel är väl de mest uppenbara områdena. Där kan vi båtägare bidra med stora förbättringar, bara det finns bra alternativ.

  • Peter B. Larsson skriver:

    Ska båtar vara som bilar, parkeras på land? Jag är numera ganska gammal och får inte alltid den besättning jag behöver för lite vanlig skärgårdssegling.
    Då åker jag ändå till hamnen och är i båten. Gör lite jobb, planerar förbättringar, fikar sitter och tänker, hör hur sjön kluckar mot skrovet och båten rör sig mjukt i sina förtöjningar. Båten i vattnet är sinnlig och levande även i hamn. Det tycks vara några som inte förstått hur viktigt
    detta är!

    Peter B. Larsson, Stockholm

  • Lennart Eneling skriver:

    Arbetstillfällen med service och liknande. Hur blir det? Om jag tvingas till en stor centralhamn, hur långt får jag då till mitt min älsklingsö. Körtid eller seglingstid påverkar också mitt båtliv.

  • Janne skriver:

    Fler sjösättningsramper med parkeringsmöjligher för tarilers som i många andra länder vore jättebra, offentliga trailerramper saknas likaså reserverade parkeringsplatser för bil med släp nära rampen. Som det är nu måste man ofta efter sjöstättningen köra bort bil och släp långt, och blockerar därmed rampen länge.
    Alltför många ramer är inlåsta på båtklubbar detta är oxå åt helvete för oss som vill sjösätta på olika platser och har våra båtar hemma.

  • Roy Andesson skriver:

    Forskare? Det där med skatt och register kommer väl ursprungligen från regeringen. Register skulle kunna vara bra för att begränsa buset. Men skatt? Nej tack!

  • Stig Hakner skriver:

    Vad är argumenten för färre båthamnar? Vi har väl inte brist på utrymme i detta land. Detta måste väl ändå vara en pseudodebatt?
    Däremot kanske det skall debatteras bristen på gästhamnar/platser i Bohuslän under högsäsong. Är det inte dags att ändra regelverket, från att ta betalt för längd på båten, till att ta betalt för bredd i stället.
    Numer lansera stora katamaraner (se på båtmässan i Göteborg) som ta kanske tre gästplatser i stället för en. Likaså stora breda motorbåtar, bredare för varje år.

  • Knut Gråbein skriver:

    Hvor mange nye havner har blitt etablert de senere årene?
    Dersom det kan dokumenteres at havner er en belastning på miljøet, så gir det mening å innføre «byggestopp». Men å fjerne eksisterende havner høres lite rasjonelt ut. Å förvara båtarna på land när de inte används er normalt i vinterhalvåret, men dersom forslaget er ment å gjelde hele året, må det være fremsatt av byråkrater og / eller teoretikere uten erfaringsgrunnlag fra båt.
    Ett båtregister kan bidra til å motvirke og oppklare tyveri, og som i Norge med føre en beskatning i form av årsgebyr. Forøvrig kan de som ønsker å fjerne båthavner ta en «studietur» til Oslo i Norge. Der har byrådet fjernet parkeringsplasser til fordel for sykkelstier og andre miljøtiltak i sin streben etter å lage sin egen lille bilfrie «miljøboble».

  • mahatmah skriver:

    ”Forskare”….. säkerligen med politiskt uppdrag. Varför ska vi annars ha båtskatt? Och varför är hamnarna för många?
    Det som däremot är ett problem är gamla och/eller övergivna båtar, samt båtar som av andra skäl ska skrotas. Om de politiska ambitionerna inte bara går ut på att beskatta folket ytterligare utan att göra nytta för miljön, då ska vi skapa en ordnad skrotning av båtar. Det är något jag kan tänka mig att betala en slant för varje år (till en fond..inte till statskassan för då stjäl politikerna pengarna för att köpa sig populäritet).

  • Ingemar Nyström skriver:

    Vad menar ”forskarna” skulle vara bra med ett båtregister och båtskatt? Att färre skulle ha råd att ha båt?

  • Magnus Roberg skriver:

    Om tvåtaktarna ska bort o ersättas av dyrare motorer så får nog polisen jobba på! Tvåtaktare är det enda som man får ha ifred!

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar