Hem » Läsvärt, Nyheter

Läsvärt   Nyheter

Först till kvarn för gratis båtskrot

6 september 2018 – 15:14 Kommentarer inaktiverade för Först till kvarn för gratis båtskrot

Den som vill utnyttja den nya båtskrotpremien bör inte vänta för länge.
– Intresset är stort och det är först till kvarn som får utnyttja premien, säger Josefin Arrhénborg på Båtskroten som tror att de statliga pengarna är slut innan årsskiftet.

Från och med den här veckan är det gratis att skrota fritidsbåtar upp till tre ton. För båtar med högre vikt kostar det 3000 kronor per ytterligare ton. Skrotningen går till så att båtägaren gör en intresseanmälan via webben och hänvisas till den närmaste av båtskrotarna som ingår i nätverket Båtretur.

Premien, som kommer från regeringens budget för att nå sina miljömål, täcker skrotning av alla fritidsbåtar och kan utnyttjas av privatpersoner, företag och exempelvis båtklubbar det här året eller så länge potten på nära två miljoner kronor räcker.

Vrak

En sjunken båt behöver inte vara ett vrak, men enligt organisationen Håll Sverige rent finns det uppåt 100 000 skrotfärdiga fritidsbåtar i Sverige. Bild: Johan Boström

Men den statliga potten kan ta slut innan alla som vill skrota har kunnat ta del av pengarna.
– Sedan vi startade företaget för tio år sen har vi haft över tretusen prisförfrågningar om skrotningar, men eftersom bara drygt trehundra har skrotat sina båtar finns det förmodligen ett uppdämt behov, säger Josefin Arrhénborg som är en av delägarna av företaget Båtskroten som Havs- och vattenmyndigheten nu har köpt skrotningstjänsten av.
– Vi var lite osäkra på om hela potten på ett par miljoner skulle hinna utnyttjas helt innan de brinner inne vid nyår, konstaterar företagets andra delägare Maria Rindstam.
– Men intresset är stort med ett trettiotal förfrågningar per dag sen nyheten kom den här veckan. Vi räknar med att bidraget kommer att räcka till totalt cirka 300 båtar.

Premien täcker själva skrotningen som kostar från 1500 kronor och upp till den maximala premien 9000 kronor vilket innebär en maxvikt på tre ton för att skrotningen ska vara kostnadsfri för båtägaren. De flesta skrotningsfärdiga fritidsbåtar som anses vara ett miljöproblem väger under den gränsen. Exempelvis de flesta motorbåtar och segelbåtar från 1970-talet, när plastbåtrevolutionen satte fart på tillverkningen av glasfiberbåtar, väger under tre ton. Exempelvis väger en Albin 25:a och även en Maxi 77:a cirka två ton, medan en liten öppen plastbåt väger betydligt mindre och debiteras minimikostnaden på 1500 kronor.

Transport till återvinningen ersätts inte, men det finns 21 stationer, från Malmö till Luleå, som tar emot båtarna inom nätverket Båtretur där bland andra Stena Recycling och Sweboat ingår. Båtskrotarna ombesörjer även transport för en kostnad från 1700 kronor.
– Vad transporten kostar beror helt på hur stor båten är, men om båten ligger en timme från en station får man räkna med att vi måste debitera totalt tre timmar för 1700 kronor per timme, inklusive moms, för en kranbil.

En annan kostnad som kan tillkomma är sanering. Om det finns drivmedel, gasflaskor, nödraketer, asbest eller blymönja så tillkommer kostnaden för att ta hand om de farliga ämnena.
– Allt som smäller eller kan brinna lätt måste vi ta hand om för en extra kostnad. Men det räcker att man ser till att tankarna är tömda och exempelvis en kompass, med farlig kompassvätska, kan man kanske montera bort och sälja innan båten lämnas in, säger Josefine Arrhénborg.
– Detsamma gäller andra delar på en båt. För att finansiera transporten räcker det kanske att montera bort och sälja delar på båten.

Vrak

Företaget Båtskroten AB vann den offentliga upphandlingen för Havs- och vattenmyndigheten.

Redan på torsdagen hade den första båten inom den statliga satsningen tagits omhand.
– Intresset verkar större än vad vi vågade hoppas på, säger Maria Rindstam.
– Vi har hela tiden vetat att det är ett större behov av att skrota båtar än vad som kommer in till oss. Nu hoppas vi att det här intresset visar att det lönar sig med stöd till återvinning av båtar. I dag är det alltid den siste ägaren som får ansvaret att skrota, men tittar man i ägarledet under tid är det sällan det är den ägaren som har störst resurser för skrotningen. Det här kanske väcker frågan om producentansvar eller annan lösning, säger Maria Rindstam.

Att skrotningspremien nu blivit av beror på att regeringen har gett miljömålspengar till Naturvårdsverket som i sin tur har fördelat dem vidare till bland andra Havs- och vattenmyndigheten.

Båtreturs mottagningsställen finns i Luleå, Skellefteå, Umeå, Timrå, Gävle, Hallstahammar, Huddinge, Norrköping, Eskilstuna, Linköping, Jönköping, Västervik, Kalmar, Karlskrona, Malmö, Åstorp, Halmstad, Göteborg, Uddevalla, Lidköping, Karlstad och i Borlänge. Några av stationerna ligger nära vatten, men det krävs lyft av båten ur vattnet för alla stationer.

LÄS MER: Båtreturs hemsida

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

,