En eldriven båt som lyfts ur havet av bärplan. Så kan framtidens sjöräddning se ut. Nu bygger Sjöräddningssällskapet en ny båt som ska stå klar om två år. Att hela transportindustrin står inför en stor omställning ..." /> Första emissionsfria räddningsbåten i världen | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Första emissionsfria räddningsbåten i världen | På Kryss
Hem » Nyheter, Säkerhet

Nyheter   Säkerhet

Första emissionsfria räddningsbåten i världen

1 juni 2021 – 11:13 4 kommentarer
Första emissionsdrivna räddningsbåten i världen

En eldriven båt som lyfts ur havet av bärplan. Så kan framtidens sjöräddning se ut. Nu bygger Sjöräddningssällskapet en ny båt som ska stå klar om två år.

Att hela transportindustrin står inför en stor omställning är ingen nyhet. En hel del har redan skett i bilindustrin, men båtbranschen i allmänhet, och räddningsbåtar i synnerhet, har halkat efter lite. Nu har Sjöräddningssällskapets fått möjlighet att haka på i utvecklingen tack vare 15 miljoner kronor i stöd från Postkodlotteriet. Genom projektet ”Sjöräddning med sol i tanken” kommer Sjöräddningssällskapet vara bland de första på resan mot noll utsläpp på havet. 

– Vi ska bygga en mindre räddningsbåt med en elmotor och infällbara bärplan. Det ska bli en smidig, lättmanövrerad båt som ska vara lätt att välja när sjöräddarna ska ut på uppdrag, säger Fredrik Falkman, som jobbar med sjösäkerhetsinnovation på Sjöräddningssällskapet.

Under året som gått har projektgruppen bland annat undersökt möjlig räckvidd och skissat på olika alternativ för skrovet och framdrift. Valet föll på eldrift med batterier samt ett skrov som lyfts av bärplan (foils). Konstruktionen gör att friktionen från vattnet minskar och båten blir mer energieffektiv. Nästa steg är att fortsätta utveckla ritningarna och mot slutet av 2021 ge ett varv i uppdrag att bygga prototypen. En aspekt projektet tar stor hänsyn till är att sjöräddarna ska välja den nya räddningsbåten framför sina fossildrivna syskon. 

– Då måste den också ha vissa fördelar, som att vara lättmanövrerad även i låga farter eller att bärplanen ger en mjukare gång när man kör snabbare, säger Fredrik Falkman.

4 kommentarer »

  • Svante Karlsson skriver:

    Intressant, speciellt hur den ökade vikten kontra räckvid landar i. Många ton extra vikt vs bensin/diesel. Laddning blir nästa beskymmer.

  • Rolf Eriksson skriver:

    Emissionsdrivna?! = avgasdrivna!!!

  • HENRIK PAERSCH skriver:

    Fungerar den i hårt väder, hög sjö?
    Räckvidd om den ska bogsera en segelbåt i hamn?
    Hur stora båtar kan den bogsera?
    Tidigare har bärplansbåtar ansetts vara vackertvädersbåtar med kort räckvidd.

  • Mats Nilsson skriver:

    Emissionsdrivna?