Hem » Läsvärt, Nyheter, Säkerhet

Läsvärt   Nyheter   Säkerhet

Fraktfartyg stänger av ais

8 oktober, 2019 – 11.06 Ingen kommentar

Minst fjorton kinesiska fraktfartyg har trafikerat internationella vatten med avstängd ais-transponder under den senaste månaden. Syftet är att undvika spårning för att kringgå USA:s sanktioner.

Flera kinesiska rederier misstänks bryta mot USA:s oljesanktioner som kräver att olja från Iran inte får köpas, säljas eller transporteras. USA har infört omfattande sanktioner mot rederierna som förlorat kunder och uppdrag. Men för att undvika att spåras och ertappas med att lasta eller lossa iransk olja så stänger fartygen ofta av sina sändande ais-enheter. Följden är bland annat att andra fartyg, inklusive exempelvis långseglare, inte kan se fartygen annat än visuellt och med radar.

14 Cosco-fartyg, varav sex fraktar olja, stängde av sina transpondrar mellan 1 september och en bit in i oktober, enligt nyhetsbyrån Reuters som har kartlagt fartygens rutter och ais-signaler som följs både av antenner på land och på satelliter. Fartygen har trafikerat vatten över hela världen med avstängda transponders, även i Nordatlanten.

Kraven på sändande ais för handelsfartyg har funnits sedan 2002 och i dag måste alla fartyg som följer Safety of Life at Sea Convention, Solas, och är större än 300 ton vara utrustade med ais. Solas ger möjlighet till undantag från ais-kravet av säkerhetsskäl, exempelvis för fartyg som riskerar att utsättas för pirater eller väpnade rånare. Förflyttning med avstängd ais ska rapporteras, enligt Solas. Även andra nationella och internationella lagar kräver ais. Inom EU måste fiskefartyg längre än 15 meter använda ais-transponder. Om ett fartyg som ska sända med ais-transponder inte gör det i svenska vatten kan det leda till hamnstadskontroll och i förlängningen till nyttjandeförbud.

Iranska oljetankers har sedan länge stängt av sina transponders för att undgå upptäckt av USA och andra länders myndigheter. Det finns också exempel på fiskefartyg som stänger av ais i syfte att inte kunna spåras. Örlogsfartyg är undantagna från Solas krav om det krävs av militära skäl, men de använder oftast transponders av säkerhetsskäl. Det norska örlogsfartyget Helge Ingstad, som kolliderade med en oljetanker förra året och sjönk, hade dock sin transponder avstängd även i den trafikerade fjorden där olyckan ägde rum.

 

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

, ,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar