Hem » Läsvärt, Säkerhet

Läsvärt   Säkerhet

Fyra omkom på båtar med kabin

22 december, 2019 – 12.10 Ingen kommentar

Av årets 19 preliminära dödsfall i samband med båtliv låg kolmonoxidförgiftning och fall överbord bakom olyckorna på båtar med kabin. Inget dödsfall ägde rum i samband med segling, men sex personer som färdades med kanot omkom.

Förra året inträffade det lägsta antalet olyckor sedan statistiken började föras 1971. Sammanlagt 14 dödsfall registrerades under 2018, och hittills i år är motsvarande antal 19 stycken.
– De flesta dödsfall, 17 stycken, inträffade mellan mitten av maj och slutet av augusti, säger Lars-Göran Nyström som arbetar med utredning och förebyggande av fritidsbåtsolyckor på Transportstyrelsen.
– För andra året i rad drabbade det första dödsfallet i januari en kitesurfare. Både 2018 och i år var olycksoffren ute på vattnet själva och hittades sedan i strandbrynet.

Av de 19 omkomna i samband med båtliv under 2019 konstaterades 11 alkoholpåverkade vid obduktionen. De flesta omkomna i samband med båtliv i Sverige har, sedan tillförlitlig statistik började att föras, varit alkoholpåverkade. Just i fallen med beboeliga båtar, med kabin, ligger båtarna oftast i hamn när dödsfallen inträffar.

Sjöfartsverket och frivilliga Sjöräddningssällskapet är ofta först på plats vid fritidsbåtolyckor.

Fyra båtar med kabin var inblandade i dödsfall under 2019. Ett ungt par omkom när de sov ombord på en Sea Ray Amberjack i en naturhamn på Vättern. Dödsorsaken visade sig vara kolmonoxidförgiftning orsakad av en bensindriven generator som placerats i det oventilerade motorrummet. Gasen läckte in till kabinen, som saknade gaslarm, och paret hittades döda i båten dagen efter att de anlänt till naturhamnen.

De två andra som omkom i ett sammanhang med kabinbåt, hade fallit överbord när båtarna var förtöjda i hamn. I det ena fallet var den omkomna alkoholpåverkad och saknade flytväst.

Två av årets dödsoffer inom fritidsbåtlivet är kvinnor. Förra året omkom ingen kvinna och året innan dess en kvinna.

Lars-Göran Nyström

Lars-Göran Nyström utreder och arbetar med förebyggande av fritidsbåtolyckor på Transportstyrelsen.

Lars-Göran Nyström arbetar också förebyggande med båtolyckor och skulle gärna se en nollvision.
– Varje dödsfall är en tragedi som jag tror kan förebyggas. Antalet dödsolyckor har minskat från ett medelvärde på cirka 36 omkomna i mitten av 2000-talet till 22 döda i snitt de senaste fem åren. Det beror på många orsaker, men visar att det går att minska antalet dödsolyckor, säger Lars-Göran Nyström som välkomnar en lag som planeras att införas i juni 2020 och ställer krav på att fritidsbåtsrelaterade olyckor rapporteras in av sjukvården, polis och kustbevakning.

– Ju mer vi vet om skador och dödsfall desto bättre kan vi förebygga dem. Vi vet att de flesta som förolyckas är män över 60 år, men det verkar svårt att nå den kategorin och påverka beteendet.

Ovanligt många dödsolyckor på svenska vatten inträffat i samband med paddling under året. 6 stycken personer har omkommit efter att deras kanoter har kapsejsat. I den kategorin är majoriteten turister från andra länder. Tre av de omkomna var från Tyskland och en från Polen.

Utöver de 19 dödsfallen som är grundligt utredda återstår tre dödsfall under hösten som kan tillkomma utöver de som kan inträffa fram till årsskiftet.

LÄS MER: Därför omkom rekordfå i fritidsbåtolyckor 2018 [ pakryss.se 21 maj, 2019 ]

Johan Boström
johan@pakryss.se

 

, ,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar