Hem » Läsvärt, Löpsedel, Nyheter

Läsvärt   Löpsedel   Nyheter

Götheborg blir attraktion vid kaj

12 december 2016 – 19:05 5 kommentarer

Näringslivet och kommunala bolag fortsätter att finansiera driften av ostindiefararen Götheborg vid kaj i Göteborg. Trots att fartyget är väl underhållet finns inga planer från ägarna för någon långsegling.

Ett av världens största seglande träfartyg blev till salu i maj i år. Då meddelade Stiftelsen Ostindiefararen Götheborgs ordförande Lars Malmer att pengarna räckte för att hålla fartyget i seglade skick till årets slut, men att någon annan finansiering av verksamheten krävdes. En försäljning utomlands var inte utesluten, men stiftelsen var samtidigt tydlig med att den ville behålla Götheborg i Göteborg.

På måndagen meddelade ägarna att man hittat en finansiering som ger möjighet att behålla ostindiefararen hos stiftelsen och i hemmahamnen i minst tio år till. Ett konsortium med företagen Stena, Elof Hansson, NCC och Riksbyggen, SKF, Volvo Cars, och AB Volvo finansierar tillsammans med de tre kommunala bolagen Business Region Göteborg, Göteborg & Co och Göteborgs Hamn ett projekt där segelfartyget blir centrum för en besöksattraktion. Tanken är att hon senast till Göteborgs 400-årsjubileum 2021 ska ha fått en permanent plats vid Masthuggskajen nära centrala Göteborg. Ett besökscentrum ska sedan komplettera fartyget till en egen besöksattraktion.

Ostindiefararen Götheborg

Ostindiefararen Götheborg vid kaj på Hisingen hösten 2016.

Finansieringen är nu säkrad med 41 miljoner för en tioårsperiod. Bara att hålla ostindiefararen i segelbart skick, klassad med certifikat för oceanfart, kostar cirka 12 miljoner kronor per år vilket innebär att segling inte är planerad de närmaste åren.

Ett annat träfartyg som fått nytt liv som attraktion är 1700-talsbygget USS Constitution, Old Ironsides, i Boston. Även det projektet har under årens lopp finansierats av både näringsliv och myndigheter. USS Constitution ligger för tillfället i torrdocka, men gör annars årligen en sväng i hamnen under segel.

Många av de frivilliga och befälen som arbetat med och ombord på Götheborg har en bakgrund hos Kryssarklubbens seglarskola. Bland andra var Björn Ahlander och Marie-Louise Edholm båsar under expeditionen till Kina. Jens Langert har ritat riggen och många mastskeppare har fått sin första befälsutbildning på Seglarskolan.

FAKTA:
Ostindiefararen Götheborg är 58,5 meter lång och 11 meter bred och byggd på Eriksberg i Göteborg enligt gamla byggmetoder och i samma material som användes till originalskeppen på 1700-talet. Handsmidda spikar, handgjorda block och handslaget tågvirke. Ettusen ekstockar och fem mil fura har blivit plankor, spant och rundhult. Eftersom inga ritningar fanns bevarade från 1738, då originalet byggdes, har bygget ställt stora krav på uppfinningsrikedom, hantverksskicklighet och enträgen forskning. Bara riggen tog 100 000 timmar att konstruera. För att klara dagens krav på säkerhet, är hon samtidigt helt modernt utrustad.

I På Kryss nr 3, 2015, skildras effekterna av projektet Ostindiefararen Götheborg för andra båtprojekt.

LÄNK: SOIC (Ägarstiftelsen)

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

 

, , ,

5 kommentarer »

  • Claes Skoglund skriver:

    Mycket trevligt att höra att hon stannar i Gbg. Hoppas också att hon hålls rustad för att segla expeditioner annars blir det svårt samt dyrt att framöver börja om och kunnandet försvinner. Vi är nog många som gärna betalar en slant för att få segla med igen om möjligheter ges.

  • Lennart Klaxman skriver:

    Jättekul att vi får behålla denna fantastiska attraktion i Sverige. Hon ska vara kvar här för alltid / L

  • Seppo Martikainen skriver:

    Vad roligt jag ser fram mot att få besöka ”skutan”.

  • Uno Andersson skriver:

    Det är skönt att få möjlighet att besöka denna klenod i Göteborg.

  • Mats Norling skriver:

    Ett tråkigt slut, trots att hon får stanna ”hemma” i Göteborg. Men hon är ju ett seglande skepp!!