Långfärd Läsvärt Nyheter
Här lämnar han för 250 dagar till sjöss
För att kunna ställa upp i Golden Globe Race tvingades norrmannen Are Wiig sälja sitt hus. Nu är både han och hans OE32 redo att segla 30 000 sjömil, non-stop i nio månader, men han förväntar sig att han kommer ångra beslutet.
Are Wiig har tidigare seglat snabbare segelbåtar och har sjömannamässiga kunskaper även om han inte är någon tävlingsseglare. Just nu seglar han tillsammans med 17 andra ”The Golden Globe Race” som ska ta honom runt jorden, med start i Falmouth, på under ett år.
– Jag har ju egentligen drömt om att segla jorden runt alene sedan 1988, men avsaknaden av pengar har alltid varit ett problem. När möjligheten att delta i GGR kom upp tänkte jag att sponsringen skulle lösa problemet med pengar. Så jag lovade frun att vi inte skulle sälja huset och anmälde mig. Den ursprungliga planen visade sig dock bli svårare att förverkliga än vad jag trott, och i slutändan blev det faktiskt frun som föreslog att vi skulle sälja huset, så hon blev min största sponsor. Utan hennes stöd hade ett genomförande aldrig varit möjligt, säger Are Wiig.
Hur är du som seglare? Styrkor, svagheter?
– Min styrka är att jag är teknisk och finner lösningar, och att jag känner båten hela vägen, jag har gjort alla installationer och förberedelser själv, eftersom det varit billigare. Det är en fattigmanströst jag har.
– Svagheten är att det är många seglare som seglar ifrån mig, jag är inte den bästa seglaren, men jag är bra när det väl gäller, och kan hantera båten gott i mycket vind och mycket väder.
Båten som ska ta Are Wiig runt jorden är en klassisk OE32 vid namn ”Olleanna”. Reglerna i GGR är väldigt specifika på just det planet. Seglatsen får bara genomföras med traditionella hjälpmedel, alltså ingen digital plotter eller satellittelefon. Båtarna måste dessutom vara långkölade, mellan 32 och 36 fot samt designade innan 1988. Därför valde Are Wiig sin ”Olleanna” just till denna tävlingen.
– Jag hittade henne på Klädesholmen i Sverige, såklart, säger han och skrattar.
– Det var ett trevligt brödrapar som till och med sänkte priser när de hörde vad båten skulle brukas till. Från oktober till november seglade jag till exempel till Nordkap, jag seglade i stark storm och är väldigt nöjd med hur båten beter sig i sådant väder, säger Are Wiig.
Hur skulle du beskriva ett lyckat race?
– Först och främst är det att lyckas genomföra det. Man kan ju inte förbereda sig för allt. Man kan träffa nåt som flyter i sjön, man kan bli sjuk eller skada sig. Då ska man ju ha otur, men har man inte det, så tror jag det kommer bli väldigt fint, sen kommer det komma tillfällen där man ångrar sig, där man är rädd och trött och så vidare, men det är part of the game.
– Det är också detta som jag tycker är fascinerande med segling som sport, till skillnad från många andra sporter. Det går inte att säga ” Nä, nu vill jag inte mer, nu går jag av” – Du måste vara där, du måste genomföra det. Att säga i en storm ”jag vill icke mer, släpp av mig.” går inte. Du bara måste finna dig i situationen och göra det bästa av det.
Hur har du förberett för reparationer ute till havs?
– Om man pressar en båt att segla så fort det går i 9 månaders tid kommer saker gå sönder. Det är ju 30 000 sjömil, och med mycket sämre väder än vad en vanlig seglare upplever. Men jag är en utbildad skeppsmekaniker som har lätt för att finna lösningar på tekniska problem, och har under många år jobbat med båtar. Jag finner en trygghet i min förmåga att kunna reparera det som kommer behöva repareras.
Hur känner du inför ensamheten?
– Jag är lite nervös att segla ensam i 250 dagar. Den längsta tiden jag seglat själv har hitintills har varit 30 dagar, men att vara själv betyder nödvändigtvis inte att man är ensam. Anders, Kjell och jag planerar under våra världsomseglingar i år ha kontakt via kortvågsradio.
Den 1 juli lämnade flottan på 18 båtar från Les Sables-d’Olonnes för tävlingen runt jorden. Här kan du läsa en intervju med Sir Robin Knox-Johnston vars ensamsegling runt jorden för exakt 50 år sedan ligger till grund för årets Golden Globe Race.
Redaktionen
redaktionen@pakryss.se
Hej
Genom inköp av träsnitt av larserikkarlsen.no bidrar jag glädjande med hälften av kostnaden till Are.
Hoppas allt går väl för Dig Are!
Hälsar S/Y Ardanza
Hej på er,
här kommer en liten hälsning från en av de tidigare ägarna. Det var jag, Göran och min bror Sören (som bor på Klädesholmen, Tjörn) som var de lyckliga ärgarna och som sålde båten till Are. Det är med stor glädje och spänning vi nu följer honom på sin resa via denna länk: https://yb.tl/ggr2018#
Are hävdar sig väl – ligger bra till så här långt.
Vi var väldigt nöjda med vår OE32:a, som då hette ”Mytilus” (som betyder Blåmussla på latin). Den var trygg och stabil – den rörde sig majestätiskt vi vattnet. Man kunde alltid lita på båten, vilket förmodligen var en avgörande faktor för Are när han valde att köpa vår båt.
Lycka till Are !!
Bästa hälsningar / Göran Johansson