Hem » Mitt På Kryss

Mitt På Kryss

Insändare: Promarinas svar till ”Svindyra gästhamnar skapar ilska”

5 november, 2011 – 07.39 13 kommentarer

Ragnar, tack för dina synpunkter. Tillsammans med vår egen kundundersökning kommer de att ligga till grund för Promarinas fortsatta utveckling.

Låt mig först berätta lite om tanken med Promarina. Den föddes för länge sedan då Viamares grundare Hans Mellström var ute på en fyra veckor lång båtsemester med familjen.

Efter någon vecka började familjen sakna en fungerande infrastruktur kring gästhamnarna, landström, fungerande toaletter, vatten och andra servicefunktioner. Det är här Promarina kommer in. Vi vill bygga hamnar på ett sådant sätt att det främjar båtlivet, gör båtlivet bekvämare och öppnar upp för längre vistelse på sjön.

I många fall har vi tagit över anläggningar som varit mycket nedgångna och därför krävs omfattande åtgärder, i vissa fall även totalt utbyte, vilket vi har behövt ta betalt för. Vi har gjort egna prisjämförelser mellan 38 jämförbara gästhamnar längs den svenska kusten. På en skala mellan 1 och 100 ligger vi på en nivå på 63, det vill säga något över medelpriset.

Vi har också genomfört en enkät i våra gästhamnar under säsongen. Där har vi fått till största del positiva kommentarer, endast fem procent har tyckt att priset varit för högt. I stället visar undersökningen att båtfolket eftersöker ännu mer service, de vill ha tvättmaskiner, fler duschar och annat som gör båtlivet bekvämare.

Och de är beredda att betala för det.

Mats Bylund, vd Promarina

13 kommentarer »

  • TT skriver:

    Hej
    Jag delar uppfattingen att gästhamnsavgifterna är på tok för höga
    Vi åker 58 fot 2 personer som aldrig nyttjar toaletter eller dyligt
    Ta betalt för vad vi använder samt hur många personer som är ombord
    Hur rimligt är det att en besättning på 2 personer ska betala samma som för en båt med 8 personer ombord
    Inte alls ovanligt
    Priser på mellen 600- 940 är åtskogen för dyrt
    Hoppas någon orkar starta en protestlista eller liknade mot detta
    Mvh
    Ej snål båtåkare men klok

  • Johan W skriver:

    Jag kan i och för sig acceptera de höga priserna då jag vet vilka omfattande investeringar och underhåll som krävs för att driva en fullgod hamn. Däremot usel service i samband med höga priser är oacceptabelt. I Stockholm på Utö och Sandhamn t.ex. går det endast för de allra största båtarna (över 60 fot) att reservera plats. Först till kvarn gäller och det innebär att planering för matinköp, dusch mm blir svårt. Ytterligare en anledning till att segla på andra breddgrader och inte äga någon båt i Sverige. Gällande Promarina så är det beklämmande att de inriktar sig på att ta över befintliga anläggningar i stället för att bygga helt nya vilket det finns ett stort behov av. Att dömma av fritidsbyggnation ute i skärgården verkar kommuner tillåta vad som helst, kanske borde Promarina just förhandla om nya hamnar i stället.

  • marcus skriver:

    Hej
    Har besökt Oskarshamn gästhamn. Betalade 310kr för en natt. För detta fick absolut ingenting. Trasiga dushat i en barack. Inte ens en kiosk att köpa glass i. PROMARINA VAD HÅLLER NI PÅ MED ER PRISSÄTTNING…..

  • Jan-Olof skriver:

    Vi besöker gärna gästhamnar under våra seglingar. Då vi har en större båt med alla bekvämligheter ombord uppskattar vi gästhamnar som reducerar priset när vi ej utnyttjar toaletter, duschar, m.m

  • sune larsson skriver:

    Förslag:
    Splittra upp avgiften, så man betalar för det man använder!

    Avgift för
    a) båtplats inkl vatten
    b) el
    c) tvättmaskin

    Då blir humöret bättre hos båtolket och balanserar ni priserna rätt så får ni många fler besökare = bättre vinst

  • Lasse Z skriver:

    Efter att Promarina tagit över verksamheten i Västervik kommer jag inte besöka denna trevliga stad igen. Hur kan de ta så hutlöst betalt? Vi betalde också 320/dygn under ”högsäsong”. Vi fyllde även i deras kundenkät där vi skrev att deras priser var alldeles för höga. Efter samtal med båtgrannar fick vi intrycket att det är mycket mer än 5 % som anser att Promarinas prissättning ligger helt fel.

    Vi lämnade båten I Västervik några dagar och var tvungna att betla fullt pris även fast vi inte använde deras faciliteter… Skandal!!! Tidigare med de förra ägarna kunde vi lämna båten utan problem och behövde inte betla fullt pris. Det var bättre förr i Västervik!

    Även deras gästhamnar i Arkösund och Furusund ligger nu på min svarta lista. Gör båtfolket en tjänst och föstör inte fler gästhamnar som vi måste undvika.

    Såg att även Oskarshamns gästhamn ligger i farozonen. Jag hoppas verkligen att de stryrande i Oskarshamn tar sitt förnuft tillfånga och låter Emil få ta hand om gästhamnen i många år till. Utan Emil vid rodret kommer många båtbesökare inte att besöka Oskarshamn. Tar Promarina över dör gästhamnen i Oskarshamn…

  • Slawomir skriver:

    Jag har en segelbåt på 34 fots som jag ofta seglar ner till Polen.
    I Polen finns totalt ca 20 marinor längst kusten. Priser för en natt ligger mellan 30 till 50 zloty, dvs 65 till 110 kr. I juli 2011 öppnade Promarina en hel ny marina i Sopot. Detta är mycket bra eftersom det behövs flera marinor i Polen. Men… titta på priser!
    Det kostar 110 zloty för 34 fots båt för en dag! Vatten och el tillkommer. Det är mer än dubbel som den dyraste marina hittils!
    Jag kan tolka bara att Promarina vill ha snabba vinster! Själv kommer jag inte besöka några Promarinas platser!

  • Arnold skriver:

    Det finns troligen , grovt sett, 2 kategorerier av båtfolk.
    Den gamla sorten som njuter av naturhamnar och att kunna klara sig själv, sedan har vi en ny kategori som köper ny båt modell för stor som gärna vill ligga i gästhamn med internet, bastu mm.

    Promarina verkar rikta in sig på den nya kategorin av båtägare.

    Jag gissar att många som köpt nya stora båtar tröttar snart på sin nya hobby och då försvinner underlaget till premium gästhamnarna.

    En jämförelse som jag gör är att när jag kommer till ett köpcenter är det gratis parkering för bilen vilket handlarna ser som en konkurensfördel. När jag kommer med båt finns det många hamnar som tar dagavgift när jag vill shoppa i kommunens butiker. Får inte riktigt ihop bilden.

    Min lösning är segla i Danmark och Tyskland för där liggerhamnavgifterna på ca 15 euro inklusive el, vatten och ibland dusch samt när vi är i Sverige så ligger vi för ankare i naturhamnar och tar gummibåten till affären. Vi vägrar sätta vår fot i dessa gästhamnar som kostar dubbelt jämfört med Danska och Tyska hamnar.
    (Vi har en 34 fots segelbåt).

  • Mats Lindberg skriver:

    Som seglare vill man – när man uppsöker en gästhamn for att tanka, fylla vatten och handla, Ha tillgång till breänsla, vatten och skaplight nära till en livsmedelsbutik. Inte något tingeltangelnasarparadis typvästra hanmen i Grisslehamn eller värst avv alla Promarina i Västervik. Dessa ”hamnar” är till för glassarna i sina höghus som inte kan sjövägsregler, vet vad hänsyn är, eller har förstått varför man är på sjön (Viamare sea clubb).

  • Clas Holmgren skriver:

    Bäste PRO MARINA, jag skriver så då du min bäste Mats redan kan vara utbytt. Ni presenterar vackra ord och det låter som vilket patetiskt försäljar orerande som helst. Dessvärre så vänder ni er i detta fall mot en möjlig kundkrets vars majoritet av utövere lätt kan välja bort er strategi. Den Svenska ostkusten har så oändligt goda natthamnar att erbjuda vilket innebär att snobbism och oskäliga kostnader mycket lätt kan bli ert stora misstag.

    // Clas

  • Lars skriver:

    Man kan ju konstatera att det finns flera bra gästhamnar i arkösundsområdet med lika hög kvalitet som Arkösund men med avsevärt lägre kostnad!
    En sådan naturskön och lugn hamn är NÄVEKVARN endast 10 Nm från Oxelösund resp Arkösund.
    Bränsle? Javist både för båten, bilen och den egna magen!
    Lars

  • Ulf skriver:

    Fina deklarationer och intentioner som beskrivs ovan i all ära men det betyder till sist ingenting. Det ända som har betydelse är fakta som till exempel vad som redovisas i inläggen i tidningen ovan eller oberoende gästhamns undersökningar,
    Vi båtägare är inte dumma, vi vet att alla företag vill göra ett gott ekonomiskt resultat, vi vill också ha valuta för pengarna. Får vi inte det är det frågan om bondfångeri och lurendrejeri.
    Vill ni ha kunder i fortsättningen se då till att priset står i proportion till vad Ni erbjuder, egentligen en väldigt simpel regel om man vill lyckas i affärer.

  • Lasse skriver:

    Tanken är god att ni vill främja båtlivet, absolut. Men inte till vilket pris som helst, en avgift på 280:-/natt eller mer är på tok för mycket.

    Jag blev mer eller tvungen att besöka Västervik i somras på grund av väderläget samt inköp av nytt ankare, då var priset höjt till makalösa 320:- på grund av ”högsäsong”. Det ligger 100:- högre än vad tidigare ägare Sanna och Christer tog, vilket i sig var relativt högt.
    Service fanns absolut, jag blev hänvisad ledig plats av båt vid infart och en anställd tog emot på bryggan. Men det är inget unikt, förra ägaren hade samma service.
    Vad jag såg hade ingenting gjorts i servicebyggnaden eller vid bryggorna, det jag kan tänka mig är bättre förankring vid piren.

    Jag pratade med andra båtfolk angående prissättningen, alla, ALLA tycker att Promarina har för högt pris. Inte 5%.
    Ett kompispar i Byxelkrok hade på resan ner besökt Oxelösund och var nästan förbannade, de skulle aldrig mer sätta sin fot i Oxelösund (eller andra Promarina) igen. I första hand på grund av priset samt skvalpig hamn vid fel vind, sjöhävning är kraftig.
    Jag känner likadant, ska jag betala nästan hotellpriser för en bryggplats? Nej tack, då avstår jag så länge det går.

    I Oskarshamn har Emil stenkoll på läget i hamnen, bra stämning, fri el, dusch, en tvättmaskin per båt. Där kostar det 130:-/natt. Hans avtal går tydligen ut i år. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om Promarina tar över och priset höjs til samma nivå nästa år. Utan någon som helst anledning.

casinoutansvensklicens.co