Mitt På Kryss
Insändare: Gör båtlivet trevligare respektera sjöväjningsreglerna!
Jag blir allt mer oroad och irriterad över att sjöväjningsreglerna respekteras allt sämre samt avståndet mellan båtarna börjar mer och mer påminna om stressig biltrafik. VARFÖR!?
Finns det verkligen någon typ av fritidsbåtar och dess skeppare som är kungar på vattnet och därmed bara har rättigheter och inga skyldigheter när de framför sina flytetyg?
Jag upplever det som att det inte finns någon speciell kategori av fritidsbåtar/skeppare som generellt respekterar väjningsreglerna bättre än andra.
Har ni någonsin varit med om att en MYS-Jakt tydligt och i tid väjer för dig när du seglar?
Spiller de vi vin på teakbordet om de girar? I så fall skulle de i stället kunna minska kollisionsrisken/vara tydligare genom att slå av på gasen eller öka för att förbättra säkerhetsavståndet.
I går mötte jag en segelbåt som gick för motor söder om Fifång. Det är stora vatten där, men lik fbt skulle han korsa vår rutt precis framför oss när vi seglade eftersom det förmodligen var närmaste/rakaste sträckan till Rangsta dit de troligen skulle. Det är ju inte speciellt mycket motion som man får när man är ute i sin båt. Men man behöver väl inte bete sig som om man är helt kraftlös i sina armar och inte orkar gira!?!
Seglare har oftast betraktat sig som duktigare och mer hänsynsfulla än motorbåtsfolk när de framför sina båtar, men jag anser det är dags att slå hål på den myten nu!
Alltför många seglare respekterar inte ens de mest elementära väjningsregler som:
- Lovart väjer lä
- Seglar du för babords halsar väjer du för de om seglar för styrbord
Väldigt få verkar över huvudtaget ha koll på vad som finns i lä bakom förseglet och verkar ointresserade av vad som kommer bakom dem.
Detta påminner väldigt mycket om de motorbåtar som kör med kapellet uppfällt och på så vis reducerar sin uppsikt både bakåt och åt sidorna. Kan det vara så att den berömda friheten till sjöss där du slipper förbuds/varnings-skyltar och trafikljus gör att fritidsskepparna slappnar av så totalt och anser inte att de har några som helst skyldigheter när de framför sin båt?
Jag upplever det som att framförandet av fritidsbåtarna mer och mer börjar påminna om chicken-race: Den som är fegast väjer!
Ok! Då är jag väl feg och kommer att fortsätta vara det eftersom jag vill inte vara prestigefull eller låta ansvarslösa/aningslösa skeppare förstöra min underbara tid på sjön!
Men nog skulle det väl bli både trevligare och säkrare om alla respekterade väjningsreglerna och dessutom var tydliga och girade i god tid?
Jag vill bara avsluta med att förklara för motorbåtsfolket varför seglare ibland gör mer eller mindre kursändringar som säkert kan upplevas som provocerande. Eftersom vindriktningen inte är konstant behöver vi som seglar anpassa oss och ändra kursen därefter. Det lurigaste är inte när vi kryssar eftersom då kan vi i regel planera slagen och förhoppningsvis segla hänsynsfullt. Det svåra är när vi har styrvindar och får vindvridningar. Då måste vi göra kursändringar för att t ex undvika jipp (bommen slår över i medvind) eller då vinden plötsligt vrider så mycket mot att vi måste slå/stagvända.
Min generella uppmaning till båtfolket blir således: Respektera väjningsreglerna genom att väja i god tid och ha stor marginal till andra båtar!
Då blir det ännu trevligare att vara ute på sjön.
Per-Arne Feldt
Kunde inte sagt det bättre själv!