Hem » Mitt På Kryss

Mitt På Kryss

Insändare: Skillnaden mellan 60 knop och 110 km/t?

14 februari, 2013 – 10.31 2 kommentarer

Kryssarklubbsmedlemmen Kenneth Allblom har reagerat på ordförande Anders Perssons inledare i nr 1-2013.

Även med bilar sker olyckor i lägre farter också. En betydande övervikt av olyckor med påverkade förare har bekräftats. På sjön har vi inga vägar att hålla oss till,inga streck i kanterna, på de flesta håll inga tips om vad som är ”rätt” fart och ingen absolut högertrafik. I ”god svensk ordning” har vi även undantag från internationella sjövägsregler på våra inre vatten.

Jag gissar att väldigt få seglar påverkade idag och ändå upplever jag regelbundet både underliga och felaktiga manövrar i skärgården. Kan vi vara överens om att det inte blir bättre med alkohol i kroppen?

Varför ska det vara nödvändigt att de berusade ska misslyckas sjön innan de kan stoppas och lagföras? Att ”vara nykter nog för att kunna sköta sitt uppdrag” medför att bedömningen blir individuellt skiftande beroende på den inblandade polisen, kustbevakaren och skepparen. Dvs. dålig rättssäkerhet.

Andra länder har mycket skiftande promilleregler. Varför kan inte Sverige var föregångsland genom att ha samma regel för alla fordon? Kan det bli enklare? För att inte tala om känslan när man är tryggt förtöjd och kan, om man vill, njuta en ”after sail”! Själv är jag varken högröstad eller nykterhetsaktivist, men jag vill inte riskera att onykter orsaka någon annan skada.

Många hälsningar,

Kenneth Allblom

2 kommentarer »

  • Egon skriver:

    Jag vill hålla med insändarförfattaren helt, det är självklart att Sverige skall vara ett föregångsland när det gäller kampen mot alkoholen. Det har vi alltid varit.

    Alkoholen skadar inte bara våra kroppar, som vi fått till låns från vår skapare, och är vårt tempel, utan också vår svenska folksjäl.

    Vi har genom lång kamp med vår förbudslagstiftning nått långt under de senaste åren. Först genom förbud för brännvinstillverkning via ”Brattska systembolag”, motbok och spärrlagstiftning. Nu är det dags att åter skärpa reglerna mot alkoholen och dess skadliga verkningar.

    Spriten skall bort från våra kära fritidsbåtar. För båtsporten bör följande mottot gälla:

    En sund skäl i en sund kropp” och ”Nolltolerans”

    Vi tackar vår nuvarande regering som sett till att skapa de nya alkoholreglerna och ser fram mot den utlovade översynen så Polis och Kustbevakning får klara regler vad gäller brygg, hamn och ankarkontroller av promille gränsen samt att alltid kontrollerar alla ombordvarande.

  • Sven-Erik Andersson skriver:

    Jag har seglat i mer än 30 år. Jag började alltså långt innan nuvarande låga promillegräns infördes. Jag kan inte se att det sjömansmässiga uppträdandet blivit bättre utan snarare sämre. Jag har slutat att segla i närheten av svenska storstäder i mörker efter incidenter med snabbgående motorbåtar utan lanternor. Har seglat 5 år utomlands utan sådana händelser trots deras betydligt liberalare alkohollagar. Ska vi vara ett föregångsland kan vi ha normala promillegränser men hålla efter ”ohyran” som tyvärr har tillgång till skootrar och snabba motorbåtar och är fullkomligt omdömeslösa. Det har knappast någon betydelse om en seglare eller långsamtgående motorbåt har druckit ett par öl men p,g,a, väderförändring behöver flytta på sig.

casinoutansvensklicens.co