Hem » Mitt På Kryss

Mitt På Kryss

Insändare: stanna ombord

4 december, 2014 – 10.48 En kommentar

Blob1Som medlem sedan många år och lång- / åretruntseglare läser jag såklart med intresse varje nummer av På Kryss. Micke Westins artikel ” säkerhet kan inte köpas ” har jag en del funderingar kring.

Det känns ändå som om ” säkerhet kan köpas ” när vi betraktar alla prylar du räknar upp.Utrustningen verkar vara anpassad till en atlantöverfart.
Jag har ganska mycket folk ombord både för långseglingar och kortare båtpraktikpass. På mina lektioner som navigationslärare blir det alltid diskussion om hur beter vi oss vid ”man över bord”. Är det en stilla dag, varmt i vattnet, personen i vattnet är nykter och oskadad, då är ju problemet litet, det behöver vi inte diskutera en minut. Personen klättrar ombord på den nedfällda räddningsstegen, som går minst en meter ner under vattenytan, sen är saken klar.
Det vi behöver diskutera och lära ut är vad händer då det blåser, höga vågor och kanske kallt vattnet. Hur får vi personen ombord ? Jag hävdar att det inte går. Jag har provat alla möjliga och omöjliga metoder.
Jag har valt en helt annan väg : Jag lär ut ” så här skall vi bete oss ombord för att stanna ombord”. ( alltså inte gå omkring ombord och tänka ”jag får inte falla överbord”. )
Jag håller verkligen med om att vi hänger på massa konstig utrustning, men vi provar eller övar aldrig. När jag har båtpraktik skall deltagarna kasta Hansalinan, både den gamla och den nya varianten. Ingen kommer längre än 6 meter. Linan är 23 meter. På mina livbojar typ  Trygg Hansa har jag lampor som tänds när dom hamnar i vattnet. Alla typer jag provat rostar sönder efter några användningar.
Alltså : Lär er att stanna kvar ombord och öva med ert räddningsmaterial. ( som Rolf Bjelke sa för en tid sedan ” sitt inte i båten ” )
Jag seglar nog längre än andra seglare och som sagt året runt. Mitt lilla fartyg, en Ansö 42, väger 15 ton. Jag har ingen radar, jag har ingen bogpropeller, jag har ingen autopilot, jag har ingen AIS. Eftersom jag är ute så pass mycket vet jag ändå hur jag skall hantera fartyget. Och personer ombord.
Leif Öbrink
Ombord Cantella 2

Information om insändare och kommentarer:
I På Kryss kan alla medlemmar och läsare uttrycka sin åsikt med en kommentar på pakryss.se eller en insändare på pakryss.se eller i den tryckta tidningen.
Redaktionen väljer vad som ska publiceras och förbehåller sig rätten att redigera texten av utrymmesskäl eller språkliga hänsyn.
Åsikterna som uttrycks i insändare representerar enbart skribentens.
För att en insändare ska publiceras får innehållet inte strida mot pressetiska regler eller svensk lagstiftning.
Redaktionen behöver veta ditt namn, adress och telefonnummer för att i vissa fall kunna bekräfta avsändare. Vi publicerar endast namn, eller signatur, beroende på vad läsaren själv önskar
Redaktionen väljer vad som publiceras var.

/Redaktionen, På Kryss
redaktion@pakryss.se

En kommentar »

  • Micke skriver:

    Jag håller med dig när det gäller prylarna, det var därför jag i artikeln betonade kunskap och övning och låta prylarna komma i andra hand. Men jag håller precis på att skriva en bok som kommer behandla att det viktigaste är bra sjömanskap – som bäst uppnås genom övning och att tänka efter före.

    Och ja, prylarna är för en Atlantöverfart. Därav gjorde jag paralleller till ARC som förvisso har en klok kravlista med utrustning, men inga krav på hantering av den.

    /Micke

casinoutansvensklicens.co