Hem » Mitt På Kryss

Mitt På Kryss

Insändare: Vad gör en bra gästhamn?!

31 augusti, 2011 – 07.51 2 kommentarer

Våra namn är Mari-Ann och Kaj och vår hemmahamn ligger i Mälaren. Vi har i drygt 30 år familjeseglat i åländska och finska skärgården eller utefter ostkusten – norrut alt söderut – och vissa somrar även ner mot Danmark och Tyskland. Erfarenheterna av båtliv och gästhamnar är därför mångåriga. Efter sommarens seglats (till Danmark) kände vi behov av att sammanfatta och delge andra våra funderingar.

Det mesta i båtlivet innebär även turism. Att erbjuda turister det bästa är inte enkelt. Här håller Sverige som bäst på att lära. Båtlivet och att få del av bl a våra unika skärgårdar är attraktivt inte minst för utländska turister. Det händer en del i båtlivet har vi noterat. Inte alltid positiva saker för gästande båtar och dess bestättningar, svenska eller utländska.

Det märks till exempel tydligt i vilka kommuner företag, butiksägare och kommunala företrädare samarbetar och anstränger sig för att bli en bra turiststad/gästhamn. Som gästande båt känns det väldigt tydligt om det finns intresse av att vara en ”tillgänglig stad” eller ej. Med tillgänglig avses att det (från gästhamnen) är acceptabelt gångavstånd/bäravstånd till primärbehoven dvs livsmedelsbutik, systembolag och apotek men även försäljning av gasol, drivmedel mm. Alternativt att köpmännen har gått samman och erbjuder (gratis) transport från gästhamn till butikerna. Med tillgänglig avses också att det i närheten finns minst en restaurang med smaklig mat (dit räknas INTE de som endast serverar pizza, grillkorv med pommes frites eller motsv).

Våra erfarenheter är att gästhamnsföreträdare (ibland lokala båtklubbar) har insikter om dessa behov och därmed utvecklingsmöjligheter för kommunen och att de därför för kommunala företrädare presenterat idéer om förbättringar i och kring gästhamnar. Tyvärr får de sällan gehör. Avsaknad av insikt och kompetens om båtlivet och dess behov hos beslutsfattare resulterar i nejsvar och kommunen går miste om arbetstillfällen!

Det är mycket trevligt att en gästhamn hissar flaggor som representerar gästande båtars hemland. Särskilt artigt är det då våra gästhamnar på senare år fylls med nästan enbart utländska båtar stora delar av säsongen. En petitess i sammanhanget kanske, men många gästhamnar iakttar inte längre flaggreglerna. Flaggorna är uppe dygnet runt, varken särskilt trevligt eller artigt. Listiga gästhamnar har bytt flaggor mot vimplar, vilka ju kan vara uppe hela dygnet.

Apropå utländska båtar så är tyska män generellt mycket hjälpsamma i gästhamnar. Både i Sverige och i andra länder. Hitintills har det dock inte fått någon nämnvärd påverkan på svenska besättningsmän.

Apropå tyskar så är tyskarnas beteende i våra gästhamnar kanske ett tecken på att Sverige har mycket att utveckla vad gäller ”tillgänglighet”. Det finns idag arbetstillfällen som går förlorade och förtjänster som därför uteblir pga denna bristande tillgänglighet. Särskilt tyska båtturister synes under åren lärt sig vad som behövs som båtturist i Sverige så därför kan man kanske säga att tyskar generellt är ”dåliga” turister för deras inköp är minimala. De tar med hemifrån det de behöver under sin Sverigevistelse, livsmedel, dryck t o m diesel. På så sätt känner de sig säkra på att inte bli utan under sin båtsemester. Vi gör för övrigt likadant i vissa avseenden för att känna oss säkra.

Båtlivet innebär bl a att man är helt beroende av att det sanitära fyller normalbehov och också fungerar. Ett exempel på normalbehov är handdusch! De som designar/inreder duschutrymmena i gästhamnarna – även kvinnornas – synes tro att kvinnor duschar stående på huvudet eftersom det i de allra flesta gästhamnar sedan åratal tillbaka saknas handdusch. Så är det även i den alldeles nybyggda (år 2011) och väldigt smakfullt inredda servicebyggnaden i Oxelösund. Märkligt!

Lite spontana kommentarer kring gästhamnar vi besökt;

Södertälje har alltid varit en trygg, tillgänglig och bra hamn att besöka. Det sanitära är alltid fräscht och fungerande. Vi oroar oss för det bristande underhållet sedan några år tillbaka. Elen på en brygga hade i somras inte blivit fixad på 7 veckor. Varför ta full betalning under lågsäsong med låg service? Handdusch saknas.

Skansholmen är en trygg och välordnad hamn. Ett plus är att bredden mellan bommarna anges tydligt. Ett minus är att många gästplatser är permanent uthyrda. Handdusch saknas.

Oxelösunds fiskehamn är en extremt trygg hamn utan tillgänglighet och sunkig dusch. Handdusch saknas.

I Oxelösunds ”nya” gästhamn konstaterar vi att det är en mycket fin ny serviceanläggning dock utan handdusch. Personalen är ivrig att lära om ”båtlivet”. Ett minus är skvalpigheten pga för hög tillåten hastighet i hamnen.

Trosa är en bra hamn med fin serviceanläggning men oj vad trångt! Bojarna ligger störande tätt.

Valdemarsvik ligger långt in i landet men med god tillgänglighet för väl där finns allt! Ett plus är att hamnavgift endast tas under juni-augusti. Ett minus är att antalet bojplatser halverats. Ingen handdusch.

Blankaholm, ligger avsides utan tillgänglighet, de anstränger sig men vi begriper inte hur de fått fyra stjärnor i Gästhamnsguiden! Stora minus är den delvis ruttna bryggan men särskilt att förtöjningspålar kapats straxt under vattenytan!

I Oskarsham hälsar sedan många år hamnkapten Emil välkommen och anvisar plats, vänligt men bestämt. Det känns verkligen bra att bli anvisad, det är skönt när EN bestämmer hur det ska vara i hamnen. Tillgängligheten är ok. Ett minus är att gästhamnen under högsäsong stängs flera dagar i rad för andra ändamål.

”Aldrig mera Borgholm” sa vi för några år sedan för det var ett förfärligt liv och stoj, dygnet runt och skräpigt och trångt i gästhamnen. Varför utsätta sig för sådant? Idag har platserna i hamnen anpassats efter dagens längd och bredd på båtar. Den skräniga musiken från hotell Strand har tystnat – tack och lov!

I Kalmar var mycket sig likt och ändå inte. Vi märker en del nysatsningar i gästhamnen. Kalmar har alltid visat att de förstår att anstränga sig för sina gäster/turister, att vi behöver tas omhand. Bojsystemet känns omgjort. Förr kunde det hända att tre båtar låg på en och samma boj. Nu är det en båt per boj. Trevlig personal, rent och fräscht i servicebyggnaden. Enbart handduschar!!

Mörbylånga är en liten relativt trygg hamn med ny fin servicebyggnad och skaplig tillgänglighet. Handdusch saknas.

Bergkvara helt ok liten hamn och man betalar i en campingreception. Det finns en fin badstrand bredvid gästhamnen och en bra restaurang. En bra anläggning även för barnfamiljer! Handdusch saknas.

Kristianopel är en trygg liten hamn med god service och mindre god tillgänglighet. Handdusch saknas.

Karlskrona, satsar rejält! Trygga bryggor med stadiga bommar med drygt fyra meters bredd. Tillgängligheten är god. Ett minus är att man minskat antalet gästplatser med nära 50 %. Handdusch saknas.

Hällevik är en trygg liten hamn med god service och tillgänglighet.

Simrishamn är en mycket bra hamn med god tillgänglighet och service, men varför endast bränsleförsäljning mellan kl 7-9? Handdusch saknas.

Ystad är en trygg gästhamn med god service och bra tillgänglighet där det satsas rejält. Ett minus är att lokalbefolkningen tillåts långligga på gästplatser.

Gislövsläge är en trygg hamn man besöker för att det saknas alternativ inom rimligt avstånd. Minus är det dåliga underhållet av hamnen, t ex saknades förtöjningspålar och varmvattenberedarna var trasiga under flera veckor.

Västervik undvek vi helt att besöka i år för Västervik är definitivt inte vad Västervik har varit! Besöket 2010 gjorde att vi bestämde oss för att det ska dröja innan vi gör ett nytt besök där.

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer »

  • J. Andersson skriver:

    BERGKVARA; bra kommunikationer med bussar till Kalmar och Karlskrona inte att förglömma. Sedan kan även den norra handelskajen användas för större fritidsbåtar och traditionsfartyg (sjökort 713).

  • Tomas Wahlberg skriver:

    Utmärkt redogörelse — som även alla andra gästhamnar och kommunpolitiker bör läsa noga. (Som flaggintresserad kan jag dock inte tycka att flaggor ska ersättas med vimplar, som ofta dessutom har fel utseende. Vimplar har inte alls den hedrande och välkomnande symbolik som flaggan representerar.)

    Här kommer några kompletterande synpunkter insamlade under flera år:

    Vanligaste felet på toaletter är att pappersrullen sitter alldeles för lågt och ibland konstigt avigt placerad. Dessa toaletter har nästan alltid pappersskräp på golvet. Rullens underkant, avrivningskant, ska sitta minst en meter över golvet. Sitter den lägre är det svårt att dra ut och riva av lämplig mängd papper.

    Krokar för otympliga regnjackor och annat saknas ofta. Och varför är dörrvredens upptaget/ledigmarkering så små, att det i onödan rycks i låsta dörrar?

    Här och där låser man toaletterna helt på nätterna. Jag hoppas alla de som så beslutat minns detta när de blir äldre och förtvivlade behöver gå ofta!

    Vanligaste felen på duschar är usel ventilation, inga fönster eller fönster som ej kan öppnas, inga eller för få krokar och sittbänkar, för litet och icke stänkskyddat utrymme för kläder, dålig avrinning (och inga handduschar!). Och om tvål/schampohylla i sällsynta fall finns, ska den inte sitta direkt under det strömmande vattnet.

    På de onödiga myntautomaterna bör anges hur många minuter dusch man får för de allt mer svårfunna växelmynten. Har man långt hår räcker inte 5 minuter.

    Jag har noterat att ljusa lokaler med stora öppningsbara fönster och bra belysning är renare och mindre trasiga. På några ställen kan man till och med hitta krukväxter — förhöjer besöket förvånansvärt mycket. Då är besökare mer aktsamma om det som bjuds. Medan faciliteterna ofta är skräpiga, trasiga och dåligt underhållna när det är mörka färger, trångt, inga eller små fönster och dålig belysning. Man har fattat dumsnåla beslut som i längden kostar mer i underhåll.

    På Anholt fann vi i år ett utmärkt system för betalning av hamnavgift, dusch och el. Man får ett klisterkvitto och ett betalkort vars värde man själv bestämmer. Man betalar detta med kontanter eller kreditkort i en pedagogisk automat. Betalkortet fungerar i både dusch- och elautomaten och man bestämmer själv hur lång tid man vill använda respektive service. Förbrukar man inte hela förbetalda beloppet så ger kortautomaten tillbaka överskottet i danska kronor, eller inbetalt till kreditkortet om man så väljer. Smart.

    Butiken har ett utmärkt lokalt bredbandsnät för 30 Dkr per dag — mycket enklare och snabbare än Telias. Sånt borde finnas i alla gästhamnar.