Hem » Långfärd, Läsvärt, Nyheter

Långfärd   Läsvärt   Nyheter

Jimmy Cornell i Magellans kölvatten jorden runt

29 oktober, 2019 – 10.48 Kommentarer inaktiverade för Jimmy Cornell i Magellans kölvatten jorden runt

För ett par år sen meddelade långfärdslegenden Jimmy Cornell att det var slutseglat. Nu presenterar han planer på en utsläppsfri jordenruntsegling.
– Men sen ska jag dra mig tillbaka på land för alltid…eller inte, skrattar Jimmy Cornell som ska följa i Magellans kölvatten västerut.

Jimmy Cornell, 79 år, hör till de mest tongivande långseglarna i modern tid. Han har skrivit otaliga böcker som långfärdsbibeln World Cruising Routes och startat flera eskadrar varav ARC:en över Atlanten hör till de mest kända. Han har också länge varit en förespråkare för ett hållbart båtliv samtidigt som han arbetat hårt för långfärdsseglares bästa världen runt.

För ett par år sen meddelade han i en intervju med På Kryss att det var dags att dra sig tillbaka. Men det var inte första gången han officiellt pensionerade sig.
– Haha, jag slutade jobba första gången när jag var 35 år och sa upp mig från BBC. Min fru Gwenda, jag och våra två barn gav oss iväg på en sex år lång segling, säger Jimmy Cornell.
– När vi återvände till England började jag på BBC igen, men pensionerade mig när jag bestämde mig för att organisera den första Atlanteskadern ARC, Atlantic Rally for Cruisers och seglade sedan med i den första jordenrunt-eskadern 1991.

Jimmy Cornell

Jimmy Cornell har länge varit engagerad i hållbarhet för båtlivet och är engagerad i havsforskning. På bilden sjösätts en av många undersökningsbojar som Jimmy Cornell har hjälpt forskare med.

Så småningom sålde Jimmy Cornell eskaderarrangören World Cruising och gav sig av, ”som nybliven pensionär” på sin tredje jordenruntsegling som avslutades 2006. Men suget efter att dra i trådarna och popularisera långfärdssegling blev för stort och Jimmy startade eskaderverksamheten Blue Planet Odyssey och ett dussin ytterliggare eskadrar. Han har under åren skrivit minst 16 böcker om långfärdssegling och deltagit i utvecklingen av långfärdsbåtar.

Förra året fyllde Jimmy 78 år och bekräftade att det var dags att ta hand om sig själv, familjen och barnbarnen ­– mestadels på land.
– Men nu är det ju 500 år sedan den första jordenruntseglingen någonsin och det är värt att uppmärksammas, skrattar Jimmy.
– Ferdinand Magellan ledde expeditionen fram till sin död på ön Mactan i nuvarande Filippinerna, men Juan Sebastian Elcano fullföljde resan tillbaka till Spanien. Det var bara basken Elcano som seglade hela vägen runt jorden och därför hedrar vi honom genom att namnge expeditionen Elcano! Eftersom vi ska segla utan utslåpp, med elmotor ombord, passar vi på att leka lite med namnet Elcano som kan utläsas Electricity! Carbon no!

Jimmy ska segla med en ”yngre kompis, han är bara 77!” och är i full färd med att utforma båten som är en modifierad Outremer 4X. En katamaran.

Varför katamaran för en jordenruntsegling?
– Visst finns risken med att kapsejsa och bli liggande upp och ner. Men vi går längs en rutt utanför de svåraste omständigheterna för grov sjö och är båda två försiktiga seglare. Den främsta orsaken till att vi väljer katamaran är att vi vill kunna segla hela vägen och inte bara i Södra oceanen där vinden är garanterad. Vi måste också generera energi och ladda batterierna och kommer förmodligen att ladda med framdrivningspropellrarna. Vi kommer också ha många solpaneler och och då är de stora ytorna på en katamaran en fördel. Det ska inte finnas någon dieselgenerator ombord!

Outremer 4X

Franska Outremer 4X är en exklusiv 48-fots katamaran delvis byggd i kolfiber. Bild: Robin Christol

Franska Outremer 4X är en 48-fots långfärdskatamaran med rigg och delar av skroven i kolfiber. Flerskrovsmästaren Loïck Peyron har deltagit i utvecklingsarbetet. Som komplement till ratten finns rorkult på bägge skroven. Jimmys båt modifieras med bland annat elmotor och modellen ska heta 4E. Batterierna planeras vara litium med järnfosfat, LiFePO4, som katodmaterial.

Ferdinand Magellan ledde expeditionen som upptäckte vägen västerut från Europa till Stilla havet på 1500-talet. Han rundade inte Kap Horn utan genade genom vad som i dag heter Magellans sund. När han dödades på ön Mactan tog Juan Elcano över och fullbordade så småningom varvet jorden runt tillbaka till Spanien med ett av expeditionens ursprungliga fem fartyg. Jimmy Cornell ska nu följa i kölvattnet och besöka samma hamnar som pionjärexpeditionen. Från södra Sydamerika går rutten nordväst och inte raka spåret mot Nya Zeeland.
– Magellan ville förmodligen nå Kryddöarna, Moluckerna, men hamnade ju i nuvarande Filippinerna där resan tog slut för hans del. Färden vidare till Europa var känd sedan Vasco da Gama upptäckte rutten runt Afrika på 1400-talet, säger Jimmy Cornell som räknar med att expeditionen ska ta uppåt nio månader.

Långfärden ska starta i Sevilla, som har en stor hamn i floden Guadalquivir, under nästa år. Beräknad sträcka är över 30 000 sjömil.

Magellans och Elcanos expedition

Fem fartyg ingick i Magellans och Elcanos expedition vid starten, men bara ett fartyg nådde tillbaka till Sevilla.

Johan Boström
johan@pakryss.se

, , ,