Att en bulb lossnar är ofrånkomligt vid extrema omständigheter, menar konstruktören av den segelbåt som tappade sin bulb vid en grundstötning i Stockholms skärgård på lördagen. – Det är en avvägning om vad som ska gå sönder för att minimera risken för skador på besättningen, menar Lorenzo Argento." /> Konstruktören om bulbtappet: ”avvägning vad som ska gå sönder” | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Konstruktören om bulbtappet: ”avvägning vad som ska gå sönder” | På Kryss
Hem » Långfärd, Läsvärt, Löpsedel, Nyheter, Säkerhet

Långfärd   Läsvärt   Löpsedel   Nyheter   Säkerhet

Konstruktören om bulbtappet: ”avvägning vad som ska gå sönder”

2 augusti 2016 – 10:13 4 kommentarer
BILD: STEFAN TELL

Att en bulb lossnar är ofrånkomligt vid extrema omständigheter, menar konstruktören av den segelbåt som tappade sin bulb vid en grundstötning i Stockholms skärgård på lördagen.
– Det är en avvägning om vad som ska gå sönder för att minimera risken för skador på besättningen, menar Lorenzo Argento.

På lördagen kapsejsade en 19-meter lång Brenta 60 strax norr om Tistronskäret sydväst Möja i Stockholms skärgård. Båten har relativt hög rigg och sticker djupare än de flesta skandinaviska båtar i sin storleksklass. Ingen ombord skadades fysiskt.
– Vi låg på kontrakurs och jag hade båten under uppsikt för att se hur vi skulle mötas, säger Stefan Tell som stod vid rodret på en kompis segelbåt på väg att runda Tistronskäret på väg från Bullandö till Möja på lördagen.
– Vinden var med oss från sydväst, 4-6 meter per sekund. Vi skulle runda grundet norr om Tistronskäret och hade den här segelbåten med svart skrov att förhålla oss till. Det var en ganska imponerande båt, men svårt att bedöma avståndet eftersom den är relativt stor.
– Plötsligt krängde den från cirka 20 grader till 45. Vad håller han på med? hann jag tänka och sen gick det snabbt och båten låg helt på sidan.

Brenta 60

Drygt en halvtimme efter att B60:n började att kränga mer än normalt hade den slagit runt helt. BILD: STEFAN TELL

Stefans kompis larmade sjöräddningen samtidigt som de närmade sig olycksbåten. Ett par andra motorbåtar var också på plats och den ena gick omedelbart fram till B60:n som låg med seglen i vattnet.
– Det var ingen som skrek eller vinkade åt oss om att få hjälp så vi avvaktade en bit bort. En av de ombord klättrade in i kabinen och hämtade något. Sen var det som en instruktionsfilm om hur man ska hantera en sån här olycka. Båtarna runtomkring larmade och var behjälpliga. En mindre motorbåt gick fram och tog ombord de fyra i besättningen. B60:n hade också en liten jolle som de använde. SSRS var på plats innan båten slog runt helt.
Från det att Brentan började att luta mer än normalt tills den låg helt upp och ner tog det mellan 30 och 45 minuter, bedömer Stefan som seglat sedan barnsben och arbetar som fotograf.
– Det var rena promenadvädret när det hände, men dagen efter blåste det 7-8 meter per sekund och en sån dag hade en sån här händelse kunnat sluta värre.
Enligt SSRS skadades ingen ombord fysiskt och båten märktes senare med rött signalljus.

Tistronskäret

Grunden norr om Tistronskären finns med i Sjöfartsverkets mätningar och markerade som 2,2 respektive 2,8 meter.

Olycksbåten är en Brenta 60, B60, som sticker 3,3 meter med en blybulb på fenköl. Båten är byggd på Knierim-varvet i Kiel och ritad av italienska Luca Brenta Yacht Design. Ansvarig konstruktör är Lorenzo Argento.
”Det handlar alltid om en avvägning av vad som ska gå sönder i en extrem situation”, skriver Argento i en epost-intervju med På Kryss.
”Om man krockar med exempelvis ett stengrund så bryts antingen delar av skrovet sönder av stötbelastningen så att båten riskerar att sjunka, eller så bryts kölen sönder med följden att båten förr eller senare kapsejsar.”
Lorenzo menar att inbromsningen är av stor betydelse för hur stor risken för personskador är: ”Jag har själv sett en 77-fotare kollidera med ett stengrund söder om Korsika. Tack vare att inbromsningen var långsam skadades ingen ombord. Tänk dig själv att styra en båt som går från tio till noll knop på mindre än en sekund. Båten kanske klarar sig bättre, men besättningen riskerar att skadas desto mer.”
Som konstruktör är det viktigaste, enligt Lorenzo Argento, att maximera en långsam inbromsning och att döma av ögonvittnesskildringarna vid Tistronskäret var förloppet långsamt.

Brenta 60 bulb

Blybulben saknas helt på B60:n Minnic. BILD: STEFAN TELL

Argento fick reda på olyckan på väg hem till Italien från Ecuador och har inte själv varit i kontakt med besättningen ombord eller sett närbilder på skadorna. Han vill därför inte svara på På Kryss mer detaljerade frågor om konstruktionen. ”Bulben rycktes troligen bort av belastningen vid krocken med grundet. Att båten gick på grund berodde uppenbarligen på den mänskliga faktorn. Men viktigast för mig är att ingen kom till skada. När jag vet mer om omständigheterna kan jag säga mer. Det är viktigt för mig att dela med mig av erfarenheterna från en sån här händelse”.

Sjöfartsverket utfärdade en navigationsvarning för den kapsejsade B60:n, 202/16, men den är nu bärgad och bogserad till Stockholm. Båten heter Minnic och har hemmahamn i Kiel.

LÄNK: B-Yachts presentation av B 60 [PDF]
LÄNK: ÅF Offshore race:s presentation av Minnic
LÄNK: Fotografen Stefan Tells blogginlägg om händelsen

Johan Boström
johan@pakryss.se

, , , , , ,

4 kommentarer »

  • Janne skriver:

    Om man använder enbart navigator vid navigation i skärgården är det, enligt min erfarenhet, lätt gjort att missbedöma avstånd. Man växlar ofta mellan olika skalor vilket kanske kan förvirra och leda till missbedömning. På en del navigatorer visas inte grund förrän man har förstorat bilden ganska rejält.
    Min dyrköpta erfarenhet,främst i okända vatten,är: siktnavigera på det gamla vanliga sätter och använd navigatorn som stöd, inte tvärt om!

    Janne
    En som också har gått på grund (slarvig alltså)

  • Bengt Jannsen skriver:

    Alla som varit med ett tag vet att ”shit happens”
    Det går alldeles utmärkt att smälla på trots en fin plotter och lång erarenhet.

  • Magnus Sterky skriver:

    Föreslår att man på såhär ömtåliga båtar bygger in motsvarigheten till de s.k. ”sprängkistor” som militären kräver vid byggandet av strategiska broar. Om man går på grund eller via nån stor våg utsätter kölen för ”onormala påfrestningar” så spränger man omgående bort både kölen och riggen så att båten blir kvar rättvänd och inga personer skadas.
    Bäst att påpeka att detta är ironi och inte seriöst.

  • Tomas Holmberg skriver:

    Slarvigt att gå på grund med ett fartyg som har all tänkbar navigationsutrustning, tycker jag.

1 Pingbacks »