Hem » Läsvärt

Läsvärt

Långläsning: Bottniska viken runt på åtta veckor

27 mars, 2020 – 15.28 En kommentar
Bottniska viken runt på åtta veckor

Att segla uppåt längs den svenska kusten och ner på den finska sidan igen, kan vara ett härligt äventyr. Lotta Tuvstedt gjorde seglatsen på åtta veckor och tipsar om sina smultronställen.

SEGLINGEN RUNT BOTTNISKA viken var min 50-årspresent. Båtlivet är det bästa jag vet och jag ville ut på långsegling. Främst i bemärkelsen att vara ute länge, men också att komma längre än vi normalt hinner under våra semestrar. Valet att segla runt Bottniska viken var självklart. Vi hade åtta veckor på oss och att segla hela vägen upp längs den svenska kusten och ner på den finska sidan kändes både utmanande, roligt och fullt realistiskt. Äldste sonen var med oss i två veckor, från Luleå till Åbo, men resten av tiden var det bara maken och jag ombord.

Den 10 juni kastade vi loss vår båt Xiao (X-362 Sport) från hemmabryggan på Bullandö. Inledningsvis var vädret motigt med regn, hård vind och dimma. Vi blev inblåsta en dag extra på fina Hällörarna, Skutskärs Båtklubbs uthamn, men som kompensation fick vi uppleva rena fågelsafarin under en jolletur med elsnurran in till Gårdskärs fiskehamn. Lång etapp från Mellanfjärden till Härnösand, 49 sjömil, med spinnakergång en stor del av dagen och vi toppade på 11,41 knop. Tack vare Roffe på Dahlman Marin & Verkstadsteknik kunde vi fortsätta vår seglats och inta midsommarsillen i Häggvik, omgivna av höga skogsklädda berg och grönskande fält.

HÖGA KUSTEN FÖRTJÄNAR ett längre besök, men eftersom vi var på genomresa hann vi bara med en mäktig segling längs utsidan av Ulvön, att som sig bör lägga en sten högst upp på Mjältön och att ligga helt ensamma på populära Trysunda. Generellt sett siktade vi väldigt få andra båtar till sjöss och det var ofta bara vi i hamnarna.

Stora delar av Bottenhavets kuster är öppna för vind och sjö och valmöjligheterna är inte så många, speciellt inte med en djupgående båt som vår (2 meter) i redan grunda vatten. Gamla lotsplatser och välkända namn från radions sjörapport ligger på rimliga avstånd, men hamnarna är ofta trånga och grunda. Tilläggningen vid Järnäsklubb var läskig, med vind rätt in i det smala pirhålet. Ont om utrymme i hamnen och grunt vid land. Vi lyckades lägga en lång pålsteksögla på en pållare när vi passerade pirnocken och kom sedan fint in till kaj.

Lotta TuvstedtI BOTTENVIKENS MYLLRANDE övärld går det antagligen att hitta egna vikar att lägga till i, trots all sand och långgrunda stränder, men vi valde att gå till platser med brygga där det ofta även fanns dass, sopmaja, grillplats och bastu. Det var ingen som helst trängsel, trots att det nu borde varit semestertider för många. Vi fick uppleva långa ljusa kvällar i stillhet och ensamhet. Eller kanske inte helt ensamma – det blev några raska kvällspromenader i sällskap av sisådär sjutton miljarder myggor. Vi nådde Töre boj, Bottenvikens nordligaste punkt, men det blev lite av ett antiklimax eftersom det var för grunt för oss att runda själva bojen.

Som första hamn i Finland seglade vi till Marjaniemi. Då var det betydligt lugnare i Brahestad, där vi efter en spännande insegling i 6 knop med 2,5 m på lodet kunde bärga storen först i inloppet till segelsällskapets hamn. Att färdas utmed finska kusten innebär många sjömil på öppet vatten, varvat med inomskärssegling i grunda farleder.

Vår erfarenhet är att djupet för båtrutter i finska sjökort har rätt god marginal, men med synliga stenar överallt och trånga passager måste man vara på helspänn och följa prickar och enslinjer slaviskt. Kvarkens skärgård skulle vi gärna återkomma till och ha mer tid att utforska, men med undantag för vackra Tankar och Mässkär bjöd sträckorna både norr och söder därom inte på några större upplevelser.

Väder och vind ger ju förutsättningarna, så vi varken kunde eller hann gå till alla ställen vi hoppats på. Som helhet var det en fantastisk seglats. Vi är ett bra team som har roligt när vi seglar tillsammans. Johan far runt och trimmar segel, jag tycker om att styra och vi hjälps åt med navigeringen. Det har även funnits tid för drömmar och tankar om framtiden.

 

 

Ströva över klippor i Kråkö hamn
Kråkön är en idyllisk ö i Hudiksvalls skärgård med röda små stugor, mängder av flaggstänger och blommande syrener.

Sevärt: Kapellet från 1736 och konsthallen som inrymts i en gammal telefonhytt.
Rekommenderas: Härliga strövtåg över klippor och stenstränder.
Lägg till: Längst in i viken finns en liten gästbrygga.
Hamnavgiften betalas smidigt med Swish.
Tänk på: Att hålla nära den norra stranden vid insegling till hamnen. Kanske inte självklart med tanke på strandlinjens steniga karaktär, men de små skären och grundflaken om styrbord avskräcker desto mer.

 

Upptäck en fascinerande historia i Norrbyskär
Norrbyskär är en ögrupp med fyra öar i Västerbottens skärgård och industrihistorisk mark. Här skapade Frans Kempe, Modo, Europas största sågverk och ett “mönstersamhälle” i slutet av 1800-talet.

Sevärt: De vita arbetarbostäderna från Kempes tid på ön finns kvar. På Norrbyskärs museum hittar du en utställning som berättar om människorna som bodde och verkade här.
Rekommenderas: Gå runt och upptäck ön på egen hand genom de skyltar som finns uppsatta.
Lägg till: Gästplatser finns nära ångbåtsbryggan. Det går också att lägga till vid flytbryggan vid Tannskär, på sydvästra delen av ön.

 

Långgrund sandstrand på Holmön
Holmön i Norra Kvarken ligger utanför Umeå och är en stor ö med skog och vidsträckta klapperstensfält.

Sevärt: Under den årliga Postrodden som går över Kvarken har du chans att se många fina allmogebåtar på sjön. Du kan också göra en utflykt med den gaffelriggade Holmöslupen till fyrplatsen Stora Fjäderägg.
Rekommenderas: Holmöns fantastiskt fina båtmuseum som visar allt om det hårda livet på öarna. Ett flertal bruksbåtar och mängder med föremål ger en levande bild av fiske, säljakt och båtbyggeri. I Byviken finns en sandstrand, för både stora och små.
Lägg till: I Byviken på norra delen av ön.
Tänk på: Att sandstranden är långgrund. Det är viktigt att hålla väldigt nära förtöjningsbojarna när du går in. Djupgående båtar lägger sig lämpligen på platserna närmast piröppningen.

 

Följ enslinjen in till Pite-Rönnskär i Skellefteå
Ett historiskt fiskeläge, lotsplats och fyrstation.

Sevärt: Den 37 meter höga heidenstammaren som ursprungligen uppfördes i Skåne och flyttades hit 1905. Ute på den sydöstra udden finns ett litet kapell och en stor båk samt en väderstation som ger underlag till radions sjörapport.
Rekommenderas: Att köpa rökt fisk inne i byn.
Lägg till: Långsides i den yttre delen av den djupa hamnbassängen. Mindre båtar kan ligga med stäven mot kajen en bit in.
Tänk på: Inloppet till hamnen är kantat med stenar, men följer du enslinjen är det djupt och fint hela vägen in.

 

Bastu och konst på Brändöskär i Luleå skärgård
En vacker ö med rundspolade hällar och vidsträckta klapperstensfält med havet som fond.

Sevärt: För den geologiskt intresserade finns det gott om stenar av den unika bergarten haparanda-monozonit, som ser ut ungefär som betongplattor med småsten i. Luleåkonstnären Ola Taubes moderna plåtkonstverk, i form av ett par stiliserade hornsimpor, kan beskådas på klipporna vid hamninloppet.
Rekommenderas: Ta en strandpromenad längs den södra delen av ön och njut av naturen. Då kan du också se Kristusstatyn som Erik Marklund uppförde 1957 på närliggande Hällskär.
Lägg till: Brändöskärs fiskeläge har en lång gästbrygga med bra djup. Här finns också torrdass och bastu.

 

Kilometerlånga sandstränder på Haparanda Sandskär
Här kan du upptäcka ett säreget och fascinerande landskap med mycket sand och fjällik vegetation.

Sevärt: Längs spångade stigar når du Stadion, en större platt yta med sandvallar runtom.
Rekommenderas: Ett bad längs de kilometerlånga sandstränderna.
Lägg till: Vid den 110 meter långa flytbryggan kan du ligga långsides, alternativt ankra mot bryggan eller direkt mot piren. Ankarbotten är god. Vid hamnen finns torrdass, bastu och grillplats.
Tänk på att: Inseglingen till hamnen på sydsidan av Haparanda Sandskär går en halv sjömil över mörkblått vatten, men prickar och enslinjer underlättar inseglingen.

 

Boka vedeldad bastu på Tankar i Öja skärgård
Tankar har fungerat som fyr- och lotsplats ända sedan 1700-talet.

Sevärt: Den tjusiga rödvita fyren tändes första gången 1889 och fyrmästarens och fyrvaktarnas tjänstehus står fortfarande kvar. Via en naturstig kan du njuta av den artrika växtligheten på ön och på Café Tankar går det att boka vedeldad bastu.
Rekommenderas: Sälfångstmuseet som ligger i en grånad gammal fiskestuga intill hamnen.
Lägg till: När vi besökte Tankar i juli 2019 var gästbryggan obrukbar. Bojar fanns men själva bryggan hade sjunkit och det gick inte att lägga till mot land. Gästande båtar kan förtöja i lotshamnen, på de platser som inte är reserverade.

 

Fin gästhamn i havsbandet på Mässkär
Mässkär i Österbottens skärgård ligger i det yttersta havsbandet utanför Jakobstad och har haft betydelse inom sjöfarten då lotsning historiskt skett härifrån.

Sevärt: Den röda stora båken byggdes 1856, efter Krimkrigets slut. Då byggdes även lotshuset. I den gamla sjöbevakningsstationen finns kafé och restaurang med stor terrass mot havet.
Rekommenderas: Den markerade leden längs lummiga stigar visar den omväxlande naturen och kulturarvet på ön.
Lägg till: Gästhamnen har gott hamndjup och erbjuder vatten, landström, dusch, bastu, toalett och sophantering.

 

Bra skydd för nordliga vindar på Kummelskäret i Kvarken
Kummelskäret ligger i den nordligaste delen av Mickelsöarna och ingår i världsarvet Kvarkens skärgård.

Sevärt: Den tidigare sjöbevakningsstationen fungerar numera som naturstation och besökshamn. På den två kilometer långa naturstigen kan du bekanta dig med öns natur och besöka ett fiskeläge med anor från 1500-talet.
Rekommenderas: Avnjut en glass, tillsammans med strålande utsikt, uppe i tornet på Naturstationens sommarkafé.
Lägg till: Det är bra djup på utsidan av bryggan. Båtar med mindre djupgående kan lägga till på insidan.
Tänk på: Ön ger gott skydd för nordliga vindar, men det här är ytterskärgård och det kan bli rätt ogästvänligt i frisk vind från andra riktningar.

 

Besök fyren i Kylmäpihlaja, Raumo skärgård
Kylmäpihlaja är en ö med ståtlig fyr och trygg hamn. Karga hällar med rikt fågelliv på den norra delen, klippig terräng och havtornssnår i syd. Ön är ett utflyktsmål med daglig båtförbindelse och erbjuder såväl restaurang som hotellrum i fyrtornet.

Rekommenderas: De 104 trappstegen upp i fyren är väl värda besväret. Här möts du av en vidunderlig utsikt över den obrutna horisonten där himmel möter hav.
Lägg till: I den fyra meter djupa, sprängda hamnbassängen som skyddas av stenlagda pirarmar.

 

 

TEXT & BILD: Lotta Tuvstedt

 

Hamnböcker & länktips

  • Norrlandskust, SXK årsbok 2009, uppdateringar finns på: www.sxk.se (inloggning krävs)
  • Åbo skärgård och finska Bottenviken, SXK årsbok 2014
  • SXK Sjökort, bojar och medlemstips: www.sxk.se (inloggning krävs)
  • Bottenhavskusten – I Gävlefiskarnas kölvatten, Kustguide Öregrund-Höga Kusten (broschyr, men går att hitta som PDF på nätet)
  • Din guide till 50 pärlor i Bottenviken, finns som PDF på: www.bottenviken.se
  • Båtsidans hamnguide: www.batsidan.com
  • The Great Harbour Book – The Gulf of Botnia, finska sjöscouternas hamnbeskrivningar, både i Sverige och Finland
  • Visit Saaristo, hamnskisser och info: www.visitsaaristo.net/se

 

Hela färdvägen runt Bottniska viken

  • Rödlöga
  • Grisslehamn
  • Tolvöregrund
  • Hällörarna
  • Storjungfrun
  • Kråkö
  • Stocka
  • Mellanfjärden
  • Härnösand
  • Lustholmen
  • Häggvik
  • Ulvöhamn
  • Trysunda
  • Örnsköldsvik
  • Skagshamn
  • Järnäsklubb
  • Norrbyskär
  • Simphamn
  • Holmön
  • Bjuröklubb
  • Kåge Båtklubb
  • Bastuholmen-Lillhällan
  • Pite-Rönnskär
  • Mellerstön
  • Kluntarna
  • Kohamn
  • Töre boj
  • Brändöskär
  • Likskär
  • Luleå – Ettans Gästhamn
  • Junkön
  • Getskär-Renskär
  • Haparanda Sandskär
  • Marjaniemi
  • Brahestad
  • Tankar
  • Mässkär
  • Kummelskäret, Mickelsörarna
  • Kopparfuruskär, Vasa skärgård
  • Kaskö
  • Krooka
  • Kylmäpihlaja

En kommentar »

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar