Hem » Läsvärt, Löpsedel, Nyheter

Läsvärt   Löpsedel   Nyheter

MAPFRE får två straffpoäng

18 april, 2015 – 07.09 Kommentarer inaktiverade för MAPFRE får två straffpoäng
MAPFRE

Bild: Ainhoa Sanchez / Volvo Ocean Race

Det spanska laget MAPFRE, ett av sju team i Volvo Ocean Race 2014-15, har tilldelats två straffpoäng för att de brutit mot reglerna under den femte etappen av tävlingen. De faller därför ner från fjärde till femte plats i poängtabellen.

Under torsdagen fastslog Volvo Ocean Race oberoende tävlingsjury från ISAF, Internationella Seglarförbundet, att MAPFRE brutit mot reglerna under den senaste etappen från Auckland, Nya Zeeland till Itajaí, Brasilien.

Efter att juryn tagit del av bevis från tävlingsledningen och från laget själva i onsdags kom de fram till att MAPFRE gjort otillåtna reparationer på skrovet och på en utriggare (en bom som sticker ut från sida av båten) utan att informera Volvo Ocean Race Class Authority (VCA). Därmed bröt de mot reglerna för båtklassen och för tävlingen.

Straffet för överträdelsen är att MAPFRE har tilldelats två extrapoäng. Det kan visa sig bli en avgörande skillnad i serien där laget med minst antal poäng vinner. Resultatet är att MAPFRE, som slutade tvåa till Brasilien, faller från fjärde till femte plats i den totala poängställningen.

Teamet yrkade på att de i båda fallen gjorde förstärkningar för att skepparen Iker Martinez befarade att skrovet och utriggaren var skadade. Deras regelkonsult Luis Sáenz Mariscal tillade att utriggaren gått sönder vid flera tillfällen tidigare i racet och att besättningen hörde en smäll från fören och därför trodde att skrovet höll på att delamineras. Han menade att Martinez på grund av de förhållanden som råder i Södra ishavet befarade att besättningen och båten var i fara om de inte utförde förstärkningarna.
Mariscal sa också att laget inte hade informerat VCA men att de öppet delat med sig av videomaterial där lagningarna visades till tävlingsledningen i Alicante, Spanien.

Martínez var också skeppare i Volvo Ocean Race 2011-12 då hans båt skadades i fören och hans lag tvingades laga ta sig till Argentina för reparationer.

I en separat överläggning gav ISAF:s jury Dongfeng Race Team, med Martin Strömberg ombord, rätten att ersätta det storsegel de skadade under sitt mastbrott med ett segel de använde för att träna med innan tävlingen startade i oktober. Team SCA fick däremot avslag på sin ansökan om att få ersätta ett skadat försegel (fractional code zero). Team Vestas Wind gavs inte heller rätten att ersätta sitt skadade försegel (J3) när de så småningom återvänder till Volvo Ocean Race 2014-15.

redaktion@pakryss.se

,

casinoutansvensklicens.co