Skotten Mike Dawbers dröm att få segla på världshaven blev verklighet när han fick hänga med som betalande besättning på Staffan Sandbergs segelbåt. I På Kryss nr 6 kan du läsa mer om vad det ..." /> Mönstra på som paying crew | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Mönstra på som paying crew | På Kryss
Hem » Läsvärt

Läsvärt

Mönstra på som paying crew

11 augusti 2020 – 13:15 En kommentar
Mönstra på som paying crew

Skotten Mike Dawbers dröm att få segla på världshaven blev verklighet när han fick hänga med som betalande besättning på Staffan Sandbergs segelbåt. I På Kryss nr 6 kan du läsa mer om vad det innebär att segla som paying crew.

Att följa med som paying crew gör att du kan segla både i Sverige och till mer exotiska platser utan egen båt. Mike Dawber hittade Staffan Sandbergs annons på sailingnetworks.com och trots att han i princip saknade seglingserfarenhet fick han hänga med på resan från Madeira till Kanarieöarna tur och retur. Under de två veckorna till havs lärde han sig om allt från segling till navigering och inte minst vad som krävs i form av praktiska sysslor för att livet ombord ska fungera på en liten segelbåt. Resan blev en upplevelse som gav mersmak och nu hoppas Mike på att få följa med Staffan även på nästa äventyr till Galapagosöarna.

Skepparen Staffan Sandberg berättar att det är allt från backpackers, studenter, pensionärer och personer med vanliga jobb som hör av sig. De flesta vill ha en semester med både segling och vandring och många vill ha mer erfarenhet inför ett båtköp. Andra vill lifta över havet på ett billigt och miljövänligt sätt. Men det han framförallt hoppas att hans gastar tar med sig hem är många goda minnen.

I Kryssarklubbens båt- och gastbank kan du bland annat söka efter besättning eller plats på en båt.

 Läs hela artikeln från På Kryss nr 6 här.

En kommentar »

  • Olof Malmlöf skriver:

    Undrar hur Staffan klarar detta juridiskt och skattemässigt. Har kompisar som fick problem då de inte (enligt svensk lag) hade tillräcklig formell kompetens, båten ej reggad för passagerare samt att skattemyndigheterna vaknade och ville ha sin del. Skepparen svensk och skriven i Sverige. Kanske skillnad om Staffan har emigrerat?