Hem » Läsvärt, Löpsedel, Ombord

Läsvärt   Löpsedel   Ombord

Nu är toatanksreglerna färdiga

29 november, 2010 – 13.37 8 kommentarer

OBS! Skämtartikel från Buttericks

Nu har Transportstyrelsen kommit med förslag till avgränsningar där utsläppsförbudet ska gälla och vilka båtar som ska slippa installera en toatank. Alla fritidsbåtar ska dock förbjudas tömma toaletten i sjön.

Transportstyrelsen fick i början av sommaren 2010 bakläxa av Regeringen/Näringsdepartementet när det gäller det så kallade toatanksförslaget. Transportstyrelsen har reviderat och förtydligat hur man vill genomföra förbudet och vilka båtar det ska omfatta.

Bakgrund
Detta bestämdes vid midsommar 2010:

”Regeringen beslutade den 23 juni 2010 att ge Transportstyrelsen i uppdrag att genomföra förbudet mot att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar. Förbudet beräknas vara genomfört 2014 i särskilt känsliga områden som Östersjön, Skagerrak, Kattegatt, Öresund samt sjöar och inre vattendrag. 2016 ska förbudet vara genomfört även i resten av landet (Bottenviken och Bottenhavet).”

Bakläxan
Men sedan gavs Transportstyrelsen också en bakläxa. Nu har man kommit med ett förslag som kortfattat går ut på detta:

  • Transportstyrelsen förordar ett förbud att pumpa ut toaletten direkt i vattnet ska gälla för ALLA båtar, men …
  • Båtar byggda före 1 juli 1998 ska undantas från utrustningskravet  – det vill säga hålltank och däcksförskruvning för att tömma vid landanläggning. Den stora gruppen 1970- och 1980-talsbåtar föreslås alltså inte tvingas att installera hålltank och däcksgenomföring. En tank installation kostar från ett par tusenlappar till ganska betydande summor om man måste bygga om delar av inredningen i båten för att installera utrustningen. Båtar äldre än 1998 måste fortfarande ha en hålltank men får ge sig ut till havs för att tömma den. Ett storleksförslag på 10×3 meter finns med som ett alternativ till åldersgränsen – det vill säga båtar större än 10 meters längd och/eller 3 meters bredd, oavsett ålder ska utrustas med tank/förskruvning.
  • Gränserna där utpumpning blir förbjuden är kust- och skärgårsområden upp till 2 nautiska mil utanför yttersta skäret (på fackspråk ”Fartområde D + 2 M”). Se kartexempel för Bohuslän (Väderöarna undantagna) och Stockholm (Svenska Högarna undantagna) – den orangea gränsen utan för yttersta skären visar var utpumpning blir olagligt från 2014/2016.
  • Bötesstraff för den som ertappas med tömning eller att inte ha ett fungerande system ombord med hålltank och däcksförskruvning. Tros bara kunna ske på bar gärning för att kunna bestämma vem som är befälhavare som ska ges böterna.
    ”Transportstyrelsen anser att det ska införas en påföljd, böter, i lagen om åtgärder mot förorening från fartyg.” Böterna ska utfärdas enligt förslaget av Kustbevakningen, som dock har en annan åsikt hur detta bör genomföras.
  • Transportstyrelsen säger också att man inte riktigt vet hur många fritidsbåtar som finns och hur många som kan behöva installera utrustning och man ber om att få återkomma i den frågan …

Läsa mer
Studera Transportstyrelsens hela förslag:

  1. Sammanfattning (PDF 1 sida)
  2. Lag- och förordningsändringar (PDF 2 sidor)
  3. Undantagsformulering (PDF 7 sidor) Rekommenderad läsning!
  4. Uppdraget från regeringen i sin helhet (PDF, 4 sidor)

8 kommentarer »

  • Anna skriver:

    Heja Lasse!!

    Håller med dig Torkel!

  • Torkel Schlegel skriver:

    Undantagen för äldre båtar blir inte tillämpbart i praktiken! Det är bara chimär! Ytterst få kan ju gå så långt ut som de föreslagna gränserna. För oss som seglar i Vänern blir det ännu svårare, det ända tillåtna området ligger i realiteten flera timmars segling från de normala färdvägarna. Med tanke på de relativt få båtar som finns i Vänern känns inte de föreslagna gränserna proportionella.

  • AnnaGeidne skriver:

    Jodå! Och jag kan dessutom se nästa generation framför mig: ”Tömde ni toan rakt ut i sjön?! Varför då?! Vad tänkte ni med!”

    Jag är rätt så trött på alla som inte förstår att vi pratar om framtiden här, inte om vad som inte fungerar idag.

    Jag tycker förslaget äntligen har närmat sig något som kan fylla sitt syfte, åstadkomma en attitydförändring: Det är inte okej att bajsa i havet. Lika lite som att slänga annan skit överbord.
    Smitare kommer alltid att finnas, som på alla områden, men med ett visst uppvaknande så bryr sig faktiskt de allra flesta.

    Så klart att ibland finns inga alternativ, än så länge. Men jag hoppas verkligen att det finns inom en snar framtid. Drivkraften för detta finns i oss vanliga båtmänniskor, och det är klart att det är obekvämt!
    Vi har vetat detta ett tag nu och är det inte dags att ta ett första steg mot nolltolerans för att fylla haven med mikroorganismer från plast som gått genom jetmotorer och extra näringsämnen från toalettavfall?

    Undantaget är ett rimligt sådant, för att göra det så pass obekvämt att även ”undantagsbåtar” väljer att nyttja tömningsanläggningar och
    därigenom hjälpa till att dela på kostnader.
    Jag kommer att göra det. På samma sätt som jag köper ekologisk när det går och när det är rimligt. Och jag är inte ensam.
    /Anna

  • carl-axel skriver:

    Bra skrivet Lasse
    If it works dont fix it. Här finns kanske chans för ngt parti att få marginalväljare.

  • Claes Nettelbladt skriver:

    10 TIMMARS KÖTID

    Hustrun, hunden och jag låg med vår segelbåt i Karlskrona gästhamn och
    fick då vissa funderingar. Vi fick där tillfälle att se hur
    toatankstömningen gick till. Först och främst verkar tömningsstationen
    ha installerats innan de långa pontonerna kom till. Därmed är det knappt
    vändningsutrymme för vanliga fritidsbåtar vid denna angöringsponton. I
    frisk vind och med en segelbåt med mast och rigg som stort vindfång är
    det i princip omöjligt att ta sig dit, om man sen vill komma ut igen.
    När en båt väl tagit sig in på plats, visar det sig att anläggningen är
    monterad på den lägsta tänkbara ponton utan någon som helst trappa. För
    moderna fritidsbåtar med höga fribord är det inte en enkel sak, att ta
    sig ner på pontonen. Sen tar det en stund att manövrera på plats,
    förtöja, dra slangar, öppna avtappningsventilen och kranen nere i båten,
    tömma och ta sig därifrån.

    Vi räknade ut, att ligger man i ordentligt och inte gör några misstag –
    vilket dom flesta ändå gjorde – så kan man klara processen på 12
    minuter. När en tvingande lagstiftning kommer till, så är det inte ens
    risk för kaos – det blir ett totalt kaos! Med cirka 100 gästande båtar
    och ett väl grundat antagande att hälften behöver tömma tanken, så
    skulle det ta 50 x12 = 600 minuter innan alla var klara. Alltså tio
    timmar! Detta faller på sin egen orimlighet.

    Men det kanske inte blir sådana köer. När dåvarande Vägverket införde
    lagen om vinterdäck, skrev man explicit in, att lagen inte gällde fordon
    registrerade i utlandet. Det medförde att danska och tyska skidturister
    körde till svenska fjällen på breda lågprofildäck med gummiblandning och
    mönster anpassade för autobahn på sommaren. Och nog ställde dom till
    olyckor alltid. Ja, till och med så många, att Trafikverket nu
    verkar ändra lagen med krav på vinterdäck även för utländska bilar.

    När man ligger i gästhamnarna från Kalmar och söderut, så är svenska
    båtar i klar minoritet. I Kristianopel var vi en kväll i slutet av juli
    fyra svenska båtar av totalt ett trettiotal båtar. Och så ser det ut
    längs hela sydkusten. På morgonen i Kristianopel var där en stor
    holländsk båt vars hela besättning pumpade ut sitt bajs och toapapper
    mitt bland båtarna. Hamnkapten Sven-Erik blev helförbannad, när han kom
    på dom med detta oskick och han gav dom på sitt oefterhärmliga sätt
    order om att vara ute ur hamnen inom en kvart. Den holländske skepparen
    såg minst sagt sur ut, men lade loss omgående – han var väl medveten om
    vad dom hade gjort.

    Kommer lagen om toatömning att gälla utländska båtar eller kommer vi att
    söderut slippa köer vid tömningsstationerna och istället ha tyska,
    danska och holländska bajskorvar kring båtarna till frukosten i
    sittbrunnen?

    Och nu har jag fått svar från Transportstyrelsen. Tömningsförbudet gäller utländska båtar, men utrustningskravet gäller ej på grund av nån internationell konvention.

  • Gunnar Silins skriver:

    Jag håller med Lasse i stort set allt han skriver, mer eller mindre.

    Men när han skriver:
    ”Sedan ska vi dressera sälar, änder, skarvar, måsfåglar, fiskar och andra animaler att sköta sina behov snyggt på avsedd plats” blir det litet fel.

    Deras nettotillskott av näringsämnen blir noll eftersom det tar det de äter ur havet. Till skillnad från oss som käkar en biff, uppvuxen med hjälp av det övergödda jordbruket.

  • Lasse skriver:

    Jag blir så trött…

    Vem har egentligen problem med tankar och utsläpp? Har du? Känner du någon? Har någon sett bajskorvar flyta omkring ute i farlederna? Är alla båtmänniskor konstant magsjuka p g a alla kolibakterier i vattnet? Får man kissa i havet, alltså bara det lilla, ”nummer ett”? Får man kissa via toaletten? Eller ska man som kille hellre balansera vid mantåget?
    Får man månne göra ”nummer två”, om man har intyg på att man är vegan?

    Jag är helt övertygad om att detta beslut tagit av landkrabbor, som knappt sett havet på vykort ens. (Jag kan se dem framför mig, chockerade när de insett att man sedan länge pumpat tankinnehållet rakt ut i havet, ”nej, vad äckligt!”)

    Därmed inte sagt att det är bra att pumpa ut skiten i havet, nej, visst skulle det vara bättre om det filtrerades genom ett reningsverk, men nu har vi uppenbart silat mygg och släppt igenom kamelerna. Kamelerna är i detta fall jordbruket och bräddavloppen från reningsverk och dagvattenutsläpp. Många rapporter om sådana utsläpp finns och då är det inte bara en liten babybajskorv som släpps ut… Men det är tydligen okay? (för det är så mycket jobbigare att komma åt?)

    Tänk dig nu hur sommaren kommer att se ut. En toatank rymmer en eller två dagars ”produktion”. En dieseltank varar kanske två-tre veckor utan problem för en seglare. Mat och vatten kanske man har för en vecka ombord. Affärer och vattenpåfyllning, liksom dieselfyllning finns i stort sett endast att tillgå innerst i skärgårdarna. Det är där mer eller mindre fastland och det är där kommunala reningsverk torde finnas. Tänk då den armada, som annars inte skulle gått längst in i skärgården, nu stävandes – varenda dag – in för att tömma toatanken. Tänk vilka köer! Vi skulle alltså behöva 10-20-30 gånger fler toatömningsställen än bränslemackar! Är det någon som tro att alla dessa kommer att byggas?
    Vill vi ha Essingeleden eller Tingstadstunneln på havet i sommar?

    Det måste till en enorm utbyggnad av bajamajor också, är det så vi vill att ytterskärgården ska se ut (en liten röd stuga – överallt)? Detta kommer att kosta. Betyder det också att det kommer att tas ut en avgift nu för att alls få segla (eller köra motorbåt) i våra vatten, för att bekosta alla dessa installationer/infrastruktur. Förslag om avgift för fritidsbåtar i vissa populära naturhamnar har redan föreslagits för flera år sedan – innan toadiskussionen en hade börjat.

    Vilka lösningar kommer folk på? Mulltoa/kompost? PortaPotti? Hink? Uppfinningsrikedomen kan vara stark. Tänk dig kreativa ungdomar som bygger sig en katamaran av två stora tankar, de sätter på en utbordare, besöker dig i naturhamnarna, du betalar en slant för att slippa ta dig till fastland för att tanken just då råkade bli full, de suger ur tanken och gör likadant på fler båtar. Sedan stävar de 2 M ut i havet och öppnar bottenpluggarna.

    Sedan ska vi dressera sälar, änder, skarvar, måsfåglar, fiskar och andra animaler att sköta sina behov snyggt på avsedd plats. KBV får bevaka att så sker. De måste ju också få lite skitjobb som vi andra och inte bara glassa runt i teveprogram där de snackar om snygga brudar (Sthlm).

    Segelbåten var frihetens instrument. Snart så icke längre.
    Men – utan att ha läst alla dokument – kan man lösa det genom att flagga ut båten? Mongolisk bekvämlighesflagg, kanske? Kommer samma krav att ställas på alla besökande båtar?

    Albert Einstein sade: ”Två ting är oändliga: universum och mänsklig dumhet; och jag är inte säker ifråga om universum”.

    Peta inte i sådant som inte är några problem! If it works, don’t fix it!

    En grej till: en del forskare hävdar att det tvärtom är bra att vi släpper ut lite biologiskt avfall. Det gynnar annat liv. Medelhavet är så klart för att det där saknas tillräcklig biomassa. Om detta är en korrekt iakttagelse och konklusion kan jag inte avgöra.
    Vid Strömsund/Stora Hejen vid Väderöarna på västkusten hörde jag att man tagit bort bajamajan för att den användes för mycket! De hade väl inte resurser att tömma den, menade de och föredrog att folk använde sina ombordtoaletter i stället. I sundet är det strömt, så det är en klassisk lösning…

  • Greger skriver:

    Låter väl rätt vettigt? Vem vill simma in i ett moln av skit?

casinoutansvensklicens.co