Hem » Läsvärt, Mitt På Kryss

Läsvärt   Mitt På Kryss

Ny ordförande: Anders Persson

25 januari, 2012 – 10.48 Kommentarer inaktiverade för Ny ordförande: Anders Persson

Foto: Christopher HuntBara några veckor har gått sedan Anders Persson valdes till ny ordförande för Svenska Kryssarklubben. Vi är med under den första arbetsdagen på kansliet i Nacka Strand. Hans arbetsrum har utsikt mot Blockhusudden och ramas in av hyllor med seglarböcker, sjökort och samlade årgångar av På Kryss bundna i mörka läderband. Anders häller upp kaffe och berättar vad han kände när han fick frågan.

– Det var ett svårt beslut. För mig är det ett av de finaste uppdrag man kan få, men också ett stort ansvar att förvalta och för vissa är det kanske lite kontroversiellt att det blev jag. Samtidigt blev jag förstås oerhört stolt. Tänk att få ansvaret för att hjälpa våra 43 000 medlemmar till ett bra båtliv. Vi ska göra allt för att värna deras intressen.

Efter tio år som Stockholmskretsens ordförande har Anders Persson en minst sagt gedigen erfarenhet av svenskt båtliv. Han har gjort sig känd som stridbar, driven och social, med goda relationer till såväl gräsrötter som politisk elit. Ett nätverk han lär få nytta av i sin strävan att knyta de tretton lokala kretsarna närmare varandra. Själv tycker han ändå att den stora utmaningen ligger i att skapa en organisation som är mer i takt med sin samtid.

– Mycket av det vi gör i dag har organiserats på samma sätt sedan 1923. Medlemmarna har en medelålder på 48 år och för att inte tappa medlemmar måste vi se till att den inte höjs, utan snarare sjunker. Traditionellt tänker man gärna på en båtmänniska som en person med ett livsintresse, men i dag är båtlivet ofta bara ett intresse bland många andra. Jag tror att vi måste börja anpassa föreningen till en yngre generation med nya beteenden och krav.

Det kan handla om enkla saker, menar Anders. Som att uppdatera det lite ålderdomliga språkbruket med termer av typen klubbmästeri. Eller att arbeta mer i projektform istället för strikta hierarkier med långa möten varje kväll. Han nämner aktiviteter som eskadern ”Mellan sandstrand och glasskiosk” där fokus ligger på barnvänliga lekar och kortare seglatser. Men för att lyckas gäller det samtidigt att bygga underifrån, så att alla känner sig delaktiga.

– Det här är inte som ett vanligt företag där du kan sitta och slå klubban i bordet och bestämma. Alla beslut ska stötas och blötas med medlemmarna ute i landet. Det måste få ta tid, annars blir det inte bra. Så mitt jobb handlar mycket om att stimulera folk, klappa dem på axeln, skapa ett trevligt klimat. Ska man få ett gäng frivilliga att åka ner till Malma Kvarn och stålborsta väggar eller kratta löv – ja, då måste det vara kul, säger Anders med emfas.

Kärleken till båtar kom praktiskt taget med modersmjölken. Anders växte upp i Saltsjöbaden, i ett hem där allt kretsade kring båtliv. Hans morfar var med och grundade Saltsjöbadens båtklubb 1926. Båtintresset har sedan förts vidare genom släktleden och i dag går knappt en helg utan att han ger sig ut i familjens Mamba 29.

– Kicken ligger i att komma ut i naturen. Tystnaden och stillheten. När barnen var små ville de ofta sova i båten, de sov så bra där. Och jag håller med, få saker är lika avkopplande. Jag brukar säga att den dagen vi skaffar en tv i båten, då är det dags att sälja den och istället köpa en större tv, skrattar Anders. Mycket har förstås hänt sedan hans första äventyr på grannens stjärnbåt. I takt med att seglingen blivit allt folkligare har den lockat anhängare från nya håll.

Inte minst ser Anders en tydlig trend i att fler och fler kvinnor seglar, och vågar ta mer plats i båtvärlden. Men det handlar också om en ökad miljömedvetenhet och respekt för naturen. Det är en förändring som våra svenska myndigheter dessvärre inte alltid har full koll på.

– Myndigheters och många politikers bild av båtlivet verkar ofta baseras på att det är stora dyra båtar, fylla och folk som ramlar i sjön. Men sorry, det stämmer inte. Merparten av svenskt båtliv handlar om att vara ute i naturen med familjen. Vanliga människor och enkla små båtar. Det vore väldigt synd om man reglerar båtlivet för hårt och dessutom gör det på felaktiga grunder.

Varför ska man då vara medlem i Svenska Kryssarklubben år 2012? Anders radar upp några av alla uppdrag som ingår i verksamheten: seglarskolor, lobbyverksamhet, tidningen På Kryss, remisssvar och utredningar, alla sjömärken och bojar som läggs ut. Samtidigt betonar han att klubbens 43 000 medlemmar är en extremt heterogen grupp, från unga till gamla, från norr till söder. Det enda som alla har gemensamt är att de älskar att vara på sjön.

– Vi är i upplevelsebranschen. För det är just detta vi säljer till våra medlemmar: Den där kvällen när man sitter med sin älskade i solnedgången på en skärgårdsö och äter och dricker gott. Men ibland kan det finnas hinder på vägen. Det kan vara en politiker som vill stänga en bro, ett grund som måste märkas ut, eller en konflikt med en säljare. Då är det vår uppgift att ta bort hindren, så att våra medlemmar kan nå fram till den där perfekta kvällen.

 

FAKTA: ANDERS PERSSON

Ålder: 60 år.

Bor: Saltsjöbaden.

Yrke: Konsult.

Båt: Mamba 29, sedan 1983.

Favoritdestination: Biskopsö.

Första seglingsminne: ”När jag var 14 fick grannens grabb en stjärnbåt och vi åkte ut för att fira midsommar på Härsö. Men det var totalt vindstilla så vi fick paddla hela vägen”.

Motto: ”Delaktighet. Alla ombord ska vara med och segla, inte bara vara passagerare.”

Bakgrund: Tio år som ordförande för Stockholmskretsen. Har tidigare även suttit med i Kryssarklubbens styrelse.

Aktuell: Ny ordförande för Svenska Kryssarklubben.

 

Text: Jonatan Leman
Bild: Christopher Hunt

casinoutansvensklicens.co