Löpsedel Nyheter
Nya regler för kanalsjöfart
Skeppare som färdas på inre vattenvägar som kanaler, floder, sjöar och nära kustområden har nu möjlighet att bygga och utrusta fartyg enbart för detta även i Sverige.
På kontinenten har man länge tillämpat EU:s regler för inlandssjöfart. Från och med december 2014 gäller alltså samma regler, med vissa tillägg, i Sverige. Den lägre våghöjden och närheten till land gör att man tillämpar andra regler vad gäller fartygskonstruktion, utrustning och bemanning. Är du sugen på att bli pråmskeppare är det dags att ta tag i saken nu!
Hej Tomas och Stig,
Istället för en kvalificerad gissning kollar vi detta med Transportstyrelsen / Sjöfartsverket och återkommer med svar senast på tisdag.
Någon ändring som i praktiken påverkar dig som skeppare på svenska kanaler, inklusive väjningsregler och VHF-kanaler, har inte införts.
/Johan Boström, På kryss
Innebär det även införande av CEVNI-reglerna och i så fall när och var ? Och därmed krav på kunskap om dito ? (Väjningsregler, ”små” och ”stora” fartyg, signaler, farledsdefinitioner, sjömärken, skyltar, navigationsljus m m.)
Citat från pressmeddelandet:
”Utöver de nya föreskrifter som reglerar hur fartyg i inlandssjöfart ska byggas och utrustas ska ett flertal av de befintliga föreskrifterna tillämpas för inlandssjöfarten, till exempel gällande bemanning och sjötrafikregler.”
Hej
Innebär detta att också Sverige skall använda ATIS-kanaler vid VHF radiotrafik på inre vattenvägar?
När i så fall införs dessa radiokanaler?
//Stig E