#båtjuridik
Från svenskt kasinobolag till Oyster
Den brittiske entreprenören Richard Hadida backade ur sitt senaste köp av en 118-fots Oyster för att väntetiden var för lång. Nu har han köpt hela det rekonstruerade lyxbåtsvarvet med planer på att börja konkurrera med mindre båtar.
Kölhaveriet som sänkte Oyster?
Ett nonchalant varv eller en hopplös båtkund? Köparen av Oyster 825:an som sjönk 2015 menar att det var varvets agerande i samband med haveriet som nu lett till varvets förödande likvidation.
Hugo Tiberg: Akterkollision ger böter
Nacka tingsrätt avkunnade häromdagen en bötesdom B 52729-18 mot föraren av en större motorbåt som akterifrån kört in i en motorgående segelbåt vid Mårtens holme nära Saltsjö-Duvnäs utanför Stockholm. Det kan verka självklart att den upphinnande motorbåtens förare ska svara för en sådan kollision, men fallet föranleder ett par observationer som är värda att framföras.
Svenska skepp blir större!
Det speciella svenska skeppsbegreppet om 12 meters längd och 4 meters bredd tillskapades för att enklare återge den då allmänna gränsen om 20 bruttoton för en tvingande reglering av fartygs egenskaper. Begreppet är nu på väg att utmönstras ur det svenska båtlivet och med det en rad besvärligheter som det har haft i släptåg.
Vems ansvar när båten sliter sig?
Pollarna lossnar och en båt sliter sig från hemmabryggan. Vem är ansvarig för skadorna som uppstår på båten och andra båtar? Hugo Tiberg svarar i ett aktuellt fall.
Båtplatsmomsen åter till högsta instans
Frågan om båtklubbar ska betala moms på hyran för sina båtuppställningsplatser tar ännu en sväng upp till högsta instans. Detta eftersom Skatterättsnämnden färska beslut att båtplatser på land är skattepliktiga överklagades på måndagen.
– Vi vill veta vad som verkligen gäller, säger Marina Högland vid Stockholm stad som hyr ut mark och hamnar till ett 80-tal klubbar.
Senaste kommentarerna