Hem » Archive by Taggar

#båtkonstruktion

Skrovfönster / Skrovventil

3000 liter vatten i båten när skrovfönstret lossnade

11 juni, 2019 – 12.34 20 kommentarer

Först när båten fyllts med 3000 liter vatten och elektroniken slagits ut märkte besättningen läckaget mitt ute på Skagerrak. Ett skrovfönster hade lossnat.
– Jag borde ha limmat om fönstren för flera år sedan, säger Yngve Lindvig som vill uppmärksamma andra på riskerna med bristande underhå

, , , , , ,

Candela Speedboat

Flygande elbåt på het tekniklista

27 maj, 2019 – 14.49 En kommentar

Den eldrivna bärplansbåten Candela är utvald som en av Sveriges hetaste innovationer och produktionen är i full gång på Lidingö utanför Stockholm.

, , ,

Sökes: professor som vill forska om segling

29 april, 2019 – 12.47 En kommentar

Sverige är på väg att få sin första professor med segling som ämnesområde.
– Professuren får ett brett ämnesområde och kan omfatta allt mellan kappsegling och vindkraft, säger Jonas Ringsberg på Marin teknik på Chalmers.

, , ,

Anders Eriksson om GGR-rapporten: broms ökar säkerheten

23 april, 2019 – 14.40 Ingen kommentar

Anders Eriksson, en av Sveriges mest erfarna långseglare, delar Robin Knox-Johnstons slutsatser om haverierna i GGR och konstaterar att förutsättningarna skiljer sig mellan kappseglare och den som inte seglar med tidspress: ”det är mycket svårt att få in en släpbroms under en rådande kuling, man måste vänta tills vinden avtagit eller kapa linan och förlora bromsen. Det ger ett incitament för kappseglaren att avstå broms. Vilket kan bli farligt har det visat sig.”

, , ,

Analys: Dreja bi ökar riskerna, drivankare effektivt

23 april, 2019 – 14.29 En kommentar

De flesta båtar som slogs ner och förlorade masten i jordenruntseglingen GGR senaste året använde inte drivankare. Robin Knox-Johnston konstaterar i en dagsfärsk rapport att drivankare förhindrar haverier, dreja bi ökar risken att slås ner i brytande vågor och lastfördelning påverkar stabiliteten även för en liten segelbåt.

, , , , ,

De räddade A22:an Dezir till nytt liv i Italien

21 januari, 2019 – 08.55 Ingen kommentar

I mitten av januari gjorde A22:an Dezir från 1927 sin livs längsta resa. Drygt 220 landmil från Stockholm ner till italienska Trieste. Hon gjorde resan på trailer bakom en fyrhjulsdriven bil. Men vägen dit började …

,