Hem » Archive by Taggar

#långfärd

Skrovfönster / Skrovventil

3000 liter vatten i båten när skrovfönstret lossnade

11 juni, 2019 – 12.34 19 kommentarer

Först när båten fyllts med 3000 liter vatten och elektroniken slagits ut märkte besättningen läckaget mitt ute på Skagerrak. Ett skrovfönster hade lossnat.
– Jag borde ha limmat om fönstren för flera år sedan, säger Yngve Lindvig som vill uppmärksamma andra på riskerna med bristande underhå

, , , , , ,

Läsö

Kuling på Kattegatt och stiltje i Sundsvall

3 juni, 2019 – 10.12 Ingen kommentar

Vissa slörade i 19 meter per sekund på Kattegatt medan andra drev i stiltje utanför Sundsvall. Helgens 24-timmarsseglare upplevde helt olika väder, men verkar lika nöjda från norr till väst.

, , , ,

Anders Eriksson Malala

”Har jag verkligen? Hela den vägen?”

25 maj, 2019 – 18.00 Ingen kommentar

Anders Eriksson seglade från Kanarieöarna till Smögen och rundade Antarktis på vägen. Han är därmed den förste svensk som rundat jorden nonstop solo. Efter 223 dagar till havs och snart en vecka på land knyter han ihop säcken med ett sista veckobrev på pakryss.se.

, , , , ,

Juhos möte med spionvalen

6 maj, 2019 – 12.37 Ingen kommentar

På väg in i Hammerfests hamn dök vitvalen plötsligt upp vid segelbåtens sida.
– Den verkade dras just till oss trots att det fanns flera motorbåtar i hamnen, berättar Juho Karhu som nu är på väg mot Svalbard för att åka skidor.

, ,

Malala

Först runt jorden utan stopp

3 maj, 2019 – 13.18 10 kommentarer

Anders Eriksson blev i morse förste svensk någonsin att färdas runt hela jorden utan stopp.
”Jag firar med en kopp extra starkt kaffe”, hälsar rekordseglaren från Atlanten.

, , , ,

Anders Eriksson om GGR-rapporten: broms ökar säkerheten

23 april, 2019 – 14.40 Ingen kommentar

Anders Eriksson, en av Sveriges mest erfarna långseglare, delar Robin Knox-Johnstons slutsatser om haverierna i GGR och konstaterar att förutsättningarna skiljer sig mellan kappseglare och den som inte seglar med tidspress: ”det är mycket svårt att få in en släpbroms under en rådande kuling, man måste vänta tills vinden avtagit eller kapa linan och förlora bromsen. Det ger ett incitament för kappseglaren att avstå broms. Vilket kan bli farligt har det visat sig.”

, , ,