Hem » Archive by Taggar

#säkerhet

Norge

Hög fart vanlig vid dödsolyckor i Norge

3 juni, 2019 – 13.19 En kommentar

Norge hör till världens mest båttäta länder och har en liknande fördelning av båttyper som Sverige. Men dödsolyckorna till sjöss skiljer sig mellan länderna visar en jämförelse.

, ,

Lågvatten

Riskerna med gamla sjökort ökar med ny referens för vattenstånd

28 maj, 2019 – 13.39 2 kommentarer

På måndag inför SMHI en ny referens för att ange havsvattenståndet. På fem år gamla sjökort kan djupangivelsen skilja sig med uppåt 50 centimeter mellan kortets referensnivå och den nya.
– Man måste veta vilken referensnivå som gäller för just det sjökort som man använder, säger Lars Jakobsson på Sjöfartsverket.

, , ,

Anders Eriksson Malala

”Har jag verkligen? Hela den vägen?”

25 maj, 2019 – 18.00 Ingen kommentar

Anders Eriksson seglade från Kanarieöarna till Smögen och rundade Antarktis på vägen. Han är därmed den förste svensk som rundat jorden nonstop solo. Efter 223 dagar till havs och snart en vecka på land knyter han ihop säcken med ett sista veckobrev på pakryss.se.

, , , , ,

Maxi 68

Maxi 68:an Julia räddad

30 april, 2019 – 14.06 Ingen kommentar

Den övergivna Maxi 68:an Julia på en strand på Mallorca är räddad. Ägaren är tacksam att många engagerat sig i båtens öde.

,

Störning till sjöss

Åklagare: tandlöst barnförbud för vattenskoter

28 april, 2019 – 21.38 9 kommentarer

I sommar inför regeringen åldersgränsen 15 år för att få köra vattenskoter. Men flera anser att bestämmelsen riskerar att inte ge avsedd effekt.
– Förbudet måste förenas med en straffsanktion för att inte bli tandlöst, säger kammaråklagaren Johan Bülow.

, , ,

Anders Eriksson om GGR-rapporten: broms ökar säkerheten

23 april, 2019 – 14.40 Ingen kommentar

Anders Eriksson, en av Sveriges mest erfarna långseglare, delar Robin Knox-Johnstons slutsatser om haverierna i GGR och konstaterar att förutsättningarna skiljer sig mellan kappseglare och den som inte seglar med tidspress: ”det är mycket svårt att få in en släpbroms under en rådande kuling, man måste vänta tills vinden avtagit eller kapa linan och förlora bromsen. Det ger ett incitament för kappseglaren att avstå broms. Vilket kan bli farligt har det visat sig.”

, , ,