Hem » Långfärd, Läsvärt, Nyheter

Långfärd   Läsvärt   Nyheter

Påsksegling Orust -Tyskland tur och retur

25 april 2016 – 14:16 Kommentarer inaktiverade för Påsksegling Orust -Tyskland tur och retur

Innan de flesta av oss andra hunnit sjösätta seglade familjen Liljeklev från Ellös till Neustadt tur och retur. Det var två leveransseglingar som behövde göras och som familjen ställde upp på att genomföra. Sol, regn, korsande sjöar och korta dagar gjorde den tidiga lilla långfärden lika dramatisk som härlig, enligt den seglande familjen Ellen, Matilda, Anna och Daniel Liljeklev.

Liljeklev

Familjen Ellen, Anna, Matilda och Daniel Liljeklev är vana att umgås och samarbeta som besättning. ”Det har blivit några turer mellan Orust och Neustadt. Familjeseglingarna har bland annat gått till Norge och Danmark”, berättar Daniel.

När vi lämnade Ellös på fredagen kände man direkt kylan, det var svårt att hålla värmen för händer, huvud och fötter. Under sprayhood slapp man vinden, men bänkarna kylde underifrån. När det började småregna sjönk temperaturen snabbt. Först fick vi en lugn och fin motorgång söderut inomskärs. Efter Kyrkesund gick vi utomskärs och fick då känna på gammal oregelbunden sjö, något som var genomgående för hela resan.
Vindarna var sydvästliga vilket gjorde det svårt att gå Stora Bält och därför valde vi svenska kusten med ett första stopp i Varberg. För att försöka fånga dygnets ljusa timmar är det väckarklockan som gäller och sedan frukost innan avgång. På dessa turer använder vi nästan bara autopiloten och försöker hålla bra uppsikt samt följer med på plottern med ais. Plötsligt söder om Varberg kom det dimma som överraskade oss – den var som en vägg med inte många meters sikt. Dimman lättade senare under eftermiddagen och målet för andra dagen var Köpenhamn. Det blir mörkt fort och så navigerade oss fram i mörkret. Men något kändes fel, de röda bojarna syntes inte och det var något som tornade upp sig framför oss. Vi hann lägga i backen, och det var en helt ny pir uppbyggd på utsidan av Köpenhamn som inte fanns med på kartan, en mycket obehaglig upplevelse.
Nästa dag var det kulingvarning så vi unnade oss att gå in till Nyhavn för att njuta lita av Köpenhamn.
Senare denna dag angjorde vi Mönsklint och Klintehamn med en vacker solnedgång.

Tidig avgång igen och nu har vi delmålet i sikte – Neustadt. På eftermiddagen blir sjön mer oregelbunden och jobbig och vindarna vänder lite fram och tillbaka. Det börjar med bra segling men slutar med motorgång i motvind med byar upp till 17 meter per sekund.

Ancora marina är en skyddad hamn där Hallberg-Rassy har sitt tyska försäljningskontor. Med hjälp av bog och häckpropeller lägger vi till med aktern mot bryggan. Detta är en rolig leksak som gör tilläggningarna säkrare och tryggare. Vi ligger nu bredvid HR40:an som vi skall segla hem, så överpackningen går enkelt.

HR43 vs HR40
DSC00397Tre fot kortare båt, kan detta göra skillnad? Faktum är att det känns lite trångt och nu har vi bara en toalett. Jo, lite bortskämd blir man ju. Skillnaden ligger nog i 70 cm kortare vattenlinje, 1,7 ton lättare och
20 färre hästkrafter. Allt detta gör en skillnad när man både seglar och går för motor i motsjö.

Stora Bält
På eftermiddagen tar vi en relativt kort tur till Heiligenhafen där vi äter vår första middag på restaurant under resan. Väderprognosen pekar på ökande vindar på eftermiddagen så vi väljer att gå in vid Marstal för att i skydd av Langeland bege oss till Nyborg. Nästa dag går vi under den mäktiga Stora Bältsbron. Vi saknar ais på denna båt, men vi klarar oss bra genom att ständigt försöka ligga utanför farlederna samt korsa så tvärt som möjligt.

När vi vaknar upp i Grenå är det en vacker och klar morgon. Det är frost på däck så det är med osäkra steg som jag går fram för att ta hand om tampar och fendrar. Däckspersonalen/tjejerna har fått sovmorgon och vaknar först senare.

Det mesta går att sköta från sittbrunnen, elrullfock, elrullmast samt elvinschar. Det gäller dock att alltid att ha koll på vad man gör så man inte trycker på fel knapp. När man rullar ut storen så måste man synka med uthalet. Drar man för mycket låser det sig, drar man för lite rullar den upp sig i masten. Detta är något man lär sig med tiden, men i början kan det kännas nervöst.

Skagen
DSC00418Sista stoppet blir Skagen och det är första gången under resan som vi får prata med båtgrannar. Det är skönt att veta att det alltid finns plats i hamnen men det kan också bli lite ensamt. På kvällen avnjuter vi en underbar middag på restaurangen som ligger vid hamnen.

Nu är det inte långt kvar till Ellös, så det blir avgång senare efter en tur upp på byn.

Anna steker hamburgare i gammal sjö och dessa avnjuts sedan i sittbrunnen och som alltid blir man mätt och belåten. Det är en skön halvvind med bra fart, så efter att korsat farlederna så blir det en tupplur.
Som alltid händer det något med vinden, den mojnar och vrider. Det blir två timmar motorgång i medsjö innan vi kommer i skydd av Käringön.

När vi fint smyger fram i innerskärgården och snart är framme i Ellös så undrar man varför man utsätter sig för detta. Vi har fått cirka 600 sjömil i kroppen innan de flesta ens har funderat på att ta av presenningen. Men detta har varit en utmaning som vi har klarat av tillsammans.

Frågar Ni mig så är det alltid värt det, men vänta gärna några veckor innan ni frågar resten av familjen.

/Daniel Liljeklev med familj
redaktion@pakryss.se

, , , , , ,