Flera intressanta projekt är på gång när det gäller vinddrivna lastfartyg som i vissa fall också kan transportera passagerare. Allt för att minska klimatpåverkan till sjöss. I Sverige släpper sjöfarten ut mer än inrikesflyget och globalt ..." /> Segelfartyg blir godsfartyg | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Segelfartyg blir godsfartyg | På Kryss
Hem » Nyheter

Nyheter

Segelfartyg blir godsfartyg

8 februari 2022 – 10:54 5 kommentarer

Flera intressanta projekt är på gång när det gäller vinddrivna lastfartyg som i vissa fall också kan transportera passagerare. Allt för att minska klimatpåverkan till sjöss.

I Sverige släpper sjöfarten ut mer än inrikesflyget och globalt handlar det om tre-fyra procent av de totala utsläppen av växthusgaser. Den ökade mängden varor som transporteras gör också att utsläppen ökar, samtidigt som några alternativ till dagens bränsleanvändning knappast finns skriver Globalbar Magazine.

Alfa Laval och Wallenius ligger bakom svenska Oceanbird som man hoppas ska kunna segla om fem år och som ska kunna minska utsläppen med 90 procent. Fem 80 meter höga nedfällbara vingsegel driver det över 200 meter långa lastfartyget som utvecklas av Wallenius Marine, KTH och forsknings- och marinkonsultföretaget SSPA i Göteborg. Oceanbird beräknas kunna segla med tio knops hastighet. 

Ocean Bird-konceptet kommer först att användas på ett transatlantiskt lastfartyg för bilar med en kapacitet på 7 000 fordon. Sedan är tanken att använda tekniken även på kryssningsfartyg och andra skeppstyper. 

Brittiska Windship Technologies har tre master med ringsegel på sina fartyg och en höjd på 36–48 meter. Företaget betonar att deras lösning överstiger den 80-procentiga koldioxidminskning som Internationella sjöfartsorganisationen kommer att kräva fram till 2050.  Holländska EcoClipper är i fart med att lansera nya segelfartyg, eller kanske snart börja transportera på nytt med hjälp av gamla fartyg. Nyligen meddelade företaget att man kommer att börja trafikera Nordsjön med Tukker, ett segelfartyg byggt 1912.

Neoline har som mål att vara operativa 2023. Med början 2020 genomför företaget pilotprojekt på Atlanten. Företagets ro-ro-fartyg har kapacitet att rymma 500 bilar.

På bilden syns ett av Oceanbirds segelfartyg.

5 kommentarer »

  • Kjell Pernestål skriver:

    Haven är den stora koldioxidbufferten. Genom att leda ner avgaserna direkt i havsvattnet och på sätt direkt lösa sig slipper man att gasen tar omvägen via atmosfären. Tekniken används i utombordsmotorer om än i annat syfte (ljuddämpning). Minskar bidraget till atmosfären. Någon dom vet om dett år provat?

  • Peter Palmertz skriver:

    Att sjöfarten släpper ut mer än inrikesflyget är ett till intet förpliktigande uttalande. Vad menas? Totalt tankade volymer bränsle och påföljande utsläpp eller är det utsläpp/tonkilometer?

  • S.A. skriver:

    Tja, de gamla segelfartygen hade inte mycket till köl (jmf ). Med så lång sida och mindre tid på kryss så behövs det inte kölar som på moderna segelbåtar.

    Men för långväga sjöfart med stora fartyg så är naturligtvis kärndrift det enda rationella. Vi har lång och övervägande mycket positiv erfarenhet av det, men det kan naturligtvis inte konkurrera med olja map kostnad idag.

  • Jan Reutergårdh skriver:

    Att ”Sjöfarten i Sverige släpper ut mer än inrikesflyget” låter konstigt. Är det svenska rederier eller alla fartyg som trafikerar svenskt territorialvatten eller vad menas????

  • Robert Mertens skriver:

    Hej, hur djup köl har en sådan här båt för att kunna segla? Vilka hamnar kan ta emot den? Det är inte så att hela den här artikeln är ett typiskt exempel på ett företags green-washing som SXK publicerar utan att blinka?