En unik solcellsdriven smart boj testas nu vid Fjäderholmarna i Stockholms farled. Inom EU-projektet Intelligent Sea testar Stockholms Hamnar smarta sjömärken för att bland annat effektivisera service och underhåll. Tanken är att sjömärkena ska bli mer ..." /> Solcellsdrivet smart sjömärke | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Solcellsdrivet smart sjömärke | På Kryss
Hem » Nya prylar/båtar, Nyheter

Nya prylar/båtar   Nyheter

Solcellsdrivet smart sjömärke

31 januari 2022 – 19:35 En kommentar
Bild: Pressbild

En unik solcellsdriven smart boj testas nu vid Fjäderholmarna i Stockholms farled. Inom EU-projektet Intelligent Sea testar Stockholms Hamnar smarta sjömärken för att bland annat effektivisera service och underhåll.

Tanken är att sjömärkena ska bli mer hållbara och samtidigt klara tuffa väderförhållanden med is. Under hösten sjösattes en ny solcellsdriven smart boj vid Fjäderholmarna i farleden in till Stockholm. Det är det femte smarta sjömärket i ordningen och det sista som testas i Stockholms Hamnar inom EU-projektet Intelligent Sea. Finska Arctia-Meritaito driver projektet med Stockholms Hamnar och Nådendals Hamn som projektpartner.

– Vår förhoppning är att solcellerna i kombination med att bojen fjärrövervakas via 4G ska effektivisera service och underhåll. Vi hoppas på en kall och hård vinter för att testa bojen i tuffa vinterförhållanden, säger Fredrik Lindstål (C), ordförande Stockholms Hamn AB.

Bojen är 10 meter hög varav 3,5 meter syns ovanför vattnet. Den mäter 80 centimeter i diameter och är utrustad med en LED-lampa. En tio meter lång kätting och sju ton betong ser till att bojen är stadigt förankrad i botten.

Solcellerna är integrerade inuti bojen och batterierna är specialkonstruerade för att klara vintertid med is. De uppladdningsbara batterierna är mer hållbara eftersom livslängden är hela 7–10 år mot normala ett år. Antalet batteribyten blir därmed mycket färre. Bojen är utrustad för att kunna fjärrövervaka batteri, solpanel, ljussignal och placering.

En kommentar »